Vad kan denna väga?? (fiske)

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Var och fiskade i helgen vid Rörtången utanför Kode och fick en fisk som jag inte kände igen. Efter konsulterande av massor av fiskargubbar så kom man fram till att det måste vara en Multe "för en sill kan det ju inte vara eftersom den är så stor"... För att bli lite säkrare på arten så tog jag ur fisken för att se på köttet.

Jag åkte hem och tittade i en fiskebok och slog upp Multen där och kunde konstatera att det var det inte. Tro't på faan att det var en sill!! Då jag aldrig fått en sill förut så hade jag inte heller nån aning om HUR sto en stor sill är, så jag filéade den och stekte den, men innan så mätte vi den (hade ingen våg) och den var prick 45 cm.

Efteråt så gick jag in på nätet och sökte på rekord på just sill. Då blev Juha ledsen... 660 gram är svenskt rekord! Bergis att denna måste vägt mer.

Jaja, nu blev det ju inget och detta blir väl en fiskarhistoria bland andra istället för officiellt rekord, men bilder har jag iaf!

Bifogat

• sill.jpg
    sill.jpg
    29.2 KB · Visningar: 208
Mellan tumme o pekfinger...

ca 1.3 ton?

Jag fick upp den här sillen då jag var å fiskade förra veckan men samma historia, tog ut den först så nu har jag inget rekord
1204_image001.jpg

juha01 skrev:
Var och fiskade i helgen vid Rörtången utanför Kode och fick en fisk som jag inte kände igen. Efter konsulterande av massor av fiskargubbar så kom man fram till att det måste vara en Multe "för en sill kan det ju inte vara eftersom den är så stor"... För att bli lite säkrare på arten så tog jag ur fisken för att se på köttet.

Jag åkte hem och tittade i en fiskebok och slog upp Multen där och kunde konstatera att det var det inte. Tro't på faan att det var en sill!! Då jag aldrig fått en sill förut så hade jag inte heller nån aning om HUR sto en stor sill är, så jag filéade den och stekte den, men innan så mätte vi den (hade ingen våg) och den var prick 45 cm.

Efteråt så gick jag in på nätet och sökte på rekord på just sill. Då blev Juha ledsen... 660 gram är svenskt rekord! Bergis att denna måste vägt mer.

Jaja, nu blev det ju inget och detta blir väl en fiskarhistoria bland andra istället för officiellt rekord, men bilder har jag iaf!

Det är väldigt svårt att chansa på hur tung firren är med tanke på att man har väldigt få referenser på bilden. Om du tar ett separat kort på rullen ihop med ett måttband och lägger upp så kan säkert någon på min fiskesida ge dig en skaplig viktuppskattning. Gå in på http://www.fiskesnack.com och posta samma tråd/bild där. :)

Mr B skrev:
Det är väldigt svårt att chansa på hur tung firren är med tanke på att man har väldigt få referenser på bilden. Om du tar ett separat kort på rullen ihop med ett måttband och lägger upp så kan säkert någon på min fiskesida ge dig en skaplig viktuppskattning.

Tja, man kan lägga dit ett virtuellt måttband som går från stjärtfenan till käften och är ca 45 cm långt.. :tungan

mjukis skrev:
Mellan 500 gram, den ser rätt tunn ut så mer kan den inte väga...

Ja, ingen annan än jag hoppas ju att den inte ska vara tyngre än rekordet.. Surt när man käkat upp ett rekord isåfall.

Tunn, men den är dock urtagen på bilden.

Är det någon av er som fångat nån jävelstor firre nångång???

Den väger lite mindre än en tjock fisk och aningen mer är en tunn firre. Ungefär inte en gammelgädda och absolut möjligvis en mört eventuellt. Kanske 2 dock. :va

juha01 skrev:
Ja, ingen annan än jag hoppas ju att den inte ska vara tyngre än rekordet.. Surt när man käkat upp ett rekord isåfall.

Tunn, men den är dock urtagen på bilden.

Är det någon av er som fångat nån jävelstor firre nångång???

Beror nog lite på vart man drar gränsen för "jävelstor" men en gädda på 12,3kg är jag jäkligt nöjd med iallafall. :banana

För övrigt så hade eran Sill varit perfekt bete till mina hungriga gäddor. ;)

Bifogat

• 1-1585119403-DSCF2611.jpg
    1-1585119403-DSCF2611.jpg
    81.6 KB · Visningar: 51
  • 1-81201469-Bergman_123kg_Gadda_06.jpg
    1-81201469-Bergman_123kg_Gadda_06.jpg
    93.8 KB · Visningar: 59
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...