Vad körde ni för moppe?

Min första moped var en kawa-grön Bonnie Bajaj. Någon indisk plastmoppe.
Helrätt
bajaj-scooter.gif


Sedan en Honda Mt5, rödsvart.
Den var höjd fram så gaffelbenen svajade när man körde.
Helrätt
 
Bara haft en moped och den fixade jag och mannen i huset när jag var 13. Det var en mix av alla möjliga Yamaha-delar och resultatet blev något som världen aldrig skådat, snygg som fan, välpolerad men ändå snabb. Nu har den aldrig varit standard utan hade allt möjligt gott i sig (minns inte riktigt vad dock). Det enda som aldrig fungerade på den var hastighetsmätaren, men nog mättes den upp i 80 km/h med bil.

Vid 14 års ålder inhandlades en Kawasaki AR125 för 1500 (den var helt i delar och hade stått ett bra tag) som fixades till och den åkte jag med tills jag nyss inskaffade en betydligt tyngre Honda.

Jag minns att Kawasakin gick som ett skott när jag först testade den, fy fan vilket drag tänkte man ju. Testade också Yamahan nyss, den var inte riktigt lika snabb som jag minns den, den väsnades mer än den rörde på sig. Ibland släpper man iväg brorsan på Kawan, han är iofs bara 11 och når knappt ner till marken men nog kan han åka.

Sprang ut och tog lite bilder faktiskt, nu är det så att sakerna inte blivit putsade på många år och ser lite matta ut.

Yamahan.
yamaha.jpg


Kawasakin
kawasaki.jpg
 
För mig var det yamaha DT50 med 5,5a, jamarcol system och lite drev och skit. Gjorde ca 70 km/h kissnödig med solen i ryggen, medvind och hemlängtan.
 
fs1 16,5 o 65cc toknerdrevad så den gick bara i 65 men va snabb som faen..
byte olja efter tag..först kom de en vit vätska o efter hälften kom de nå grönt slime..undra om de va därför den gick så dåligt på slute :va
 
En annan köpte moped för att slippa cykla till bussen när man blev 15, skulle alltså bara ha något att frakta mig på så det blev en ciao.

Tyckte den kändes trött efter ett tag så jag tänkte få lite mer fart i den. Jag började skruva isär den och den hamnade i en bod så länge, där den fortfarande står kvar...:rolleyes:
 
Honda MT-50 '93 Röd&vit med höjningssats.

70cc och 24mm mikuni förgasare. Grovkrök och Jamarcol burk utan insatsen. Lät sjukt högt

Det gav en bit över 10hk och gick jävligt fort. Gjorde en bit över 100 och var samtidigt riktigt stark. Tyvärr höll ju inte bromsarna måttet...
 
en råtrimmad mt5:a
65cc som min morbror hade byggt om kanaler och toppen till ( han gör normalt om toppar och sånt till dragsterbilar och andra racing bilar ) i stort sett allt va trimmat på den... toppade en 130 som bäst men de va stor åtgång på kolvar.. vill minnas att man bytte varje månad nästan.. men kul va de
 
Det var en Sachs Compact med dragen plomb och sedan en Honda MB5 i div olika konfigureringar.

Ska ni se seriöst trimmande, så kolla på Erland Cox moppe, den är tämligen vild. Kolla in bland filmerna och kolla när han kör på srippen med moppen. :Bugar

http://www.topplocksverkstan.se/tvatakt.html
 
Tre olika Sachs Compact med allt ifrån trehalva till sjuhalva och två Zundapp KS50, ena var bondtrimad och den andra hade femhalva, var vad jag averkade under moppeåldern.
Dock så hade jag en Husqvarna 175 cc cross (gammal -70 talare) när jag var fjorton. Har för mig att jag bytte en av Compacterna mot den :)
Den lyckades jag sabba innan jag fyllt femton :rolleyes:

Vetefaan hur fort de gick men man ville ju alltid att de skulle gå fortare :hihi
 
Svart Suzuki K-50 från början av 80 lr slutet av 70, minns inte riktigt sen var det väl nåt trim på den... kan det ha varit 60 cc dom körde med? Minns även nån 5,5 hk cylinder + oändliga drevbyten och ljuddämpare.
 
Suzuki k50. Gick bra som fan när jag köpte den(75km/t) då det satt en 60cc cylinder på. Sen började jag fila lite mer på cylindern och drevade ner den och då gick den aningen sämre. På slutet köpte jag en vassare förgasare men då drog den ungefär en liter milen och dog vid tomgångskörning :-). Meckade hellre än bra men lärde mig en del till slut.

Edit: Den saknade även frambroms
 
Last edited:
Yamaha Aerox

Yamaha Aerox. Stylad, höjd, nudebar, sportfilter, 70cc, leovince rör osv.
Se själva, ni har ju alldrig haft nått sånt här grymt :tummenupp . Gick som en oljad blixt! Klassar ju ut mt5:an, fs1:or och allt vad det heter :arsele
(Sorry för stor bild, vet ej hur man gör mindre. Men den är ju värd att synas)

21m97ap.jpg
 
Last edited:
Själv hade jag en Piaggio Typhoon med diverse styling, Polini alu 65cc, 20,5 delorto, nytt avgas, luftfilter etc etc... mätaren gick upp till 90 men nålen passerade och försvann bakom panelen :)
 
Började moppekarriären med en Yamaha Dt. Sålde sedan den och köpte en MT5:a, trimmade sedan den efter konstens alla regler, toppade nästan 100 blås:tummenupp . Det var en rolig tid det där:)
 
Suzuki K50, först med 5halva sen med 65cc OMG vilket vriiid!!!
Gjorde ca 63.5 på rakaste väg som fanns, motivlackad tank, Obelix som bar en fet sten, så hade den crossdäck o shit på, tuff som fan va man:yoparty
Sen byttes den mot en Kawa KX80 crolle med 32 fabrikstrimmade hästar, ÄNNU tuffare vart man:yoparty
 
Zundapp KS50, ganska orginal. Trots det kunde man komma upp i svindlande hastigheter av dryga 60 km/h
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top