Vad körde ni för moppe?

ts50 med 70cc, 24 mm förgasare, kn filter och trimkrök och drevad . samt snuthäng 2 gånger lyckades dock köra ifrån dom båda gångerna = )
 
2 Puch Dakota :)

Den ena trimmade jag som fan , med facit i hand så var man inte riktig klok då heller :D

Men det var roliga tider ! :tummenupp
 
Första moppen var en ZÜNDAP MAMBA som inköptes för 50 spänn inkl hjälm när jag var 9 år, farsan fick ett toksläpp. Efter följde det en jämn ström av mopeder / crossar som köptes trimmades / lektes med sen o såldes. Här är några jag kommer ihåg (tror det är alla).

Yamaha FS1 X 2
Puch Florida
Yamaha Yankee
Puhch (enpetare) som jag lyckades skrämma upp i nästan 80 jösses vad den varva!!
Casal
Sachs Compact X 2
Sachs 125 cc
KTM 125 cc
Husqvarna 125 + en 250cc
Som några sagt, det var roliga tider och billiga om man jämför mot idag, sonen är nu ett moppefucko så han berättar lite om dagens moppar o jösses vilka priser, inte ovanligt med priser kring 30 k = sjukt!!!
 
Körde en röd MT-5:a, tror det var en 89

Den hade
65cc
22mm förgasare
17 drev
trimkrök...

När den väl gick så gjorde den mätarn ut men tyvärr befann den sig mest i garaget och väntade på nya kolvar :yoparty :tungan
 
:corn Mycket "fiskarhistorier" i denna tråd. För länge, länge sedan ....när en annan körde moppe, då var det den ständiga frågan; Vilken var egentligen snabbast? Zündapp KS50 eller Gilera (med 4 vxl lådan). Lite beräkningar på växellådan och max möjlig drevning på Zündappen i kombination med att brytarspetsarna ställdes så tajt som möjligt (max möjligt varv var ca 8500-9000 sen stod de öppna hela tiden) gav en teoretisk maxhastighet på KS50:an på ~78km/h (om jag minns rätt) - oavsett om man hade "Tysk 15 hästare" och Bing 22:a eller vad det nu var. Men som alla känner till gjorde ju killen på andra skolans Zündapp lätt 110 km/h :rolleyes: . Det som gällde på den tiden var alltså att försöka få tag på brytarlöst tändsystem - för att kunna utnyttja varven- och få hjälp av ex båtracingbyggare hur man räkna ut avgaspipornas avstämning. Sen var det bara att svetsa och ta fram tidtagaruren, måttbanden och lägga pannan mot tanken :tummenupp


Gilera-76:a 4-vxl (med 1:an uppåt!) 60 cc, 70mm alusvänghjul, brytarlöst tändsystem och custom made avgaspipa.

...Hastighetsmätarna på den tiden hade en tendens göra ägarna lyckliga....
 
Last edited:
En Sachs trampmoppe rfrån gustav Wasas tid som jag fick av min morfar när jag var 9 år gammal. Och sedan en DT som trimmades till vansinne som jag köpte när jag var 13.
 
1st piaggio ciao
1st. monkey bike
1st. yamaha aerox
1st. peugeot squab
1.st honda mt5
1st. beta rr50
1st DBS herkules trampmoppe
1st flakmoppe
1st derbi senda

och div. crossar/fiddys

Blev endel, kommer säkert fyllas på nångång :P

Alla var trimmade o gjorde mellan 40-115 km/h...squaben var värst med
Metrakit SP cylinder
Yasuni R
Stage 6 insug med reeds
Metrakit MkII varitator
Malossi Tc unit (cdi utan varvstopp)
Rms vev
dellorto 19mm förgasare
annan slutväxel+drevning i variatorn
cylindern var lite portad också :)

Ja må lova att den gick som satan, gasres tillomed :D..uppskattad till ca 14hk..
 
Har faktiskt aldrig kört moppe någon gång. Skulle däremot gärna vilja testa för att se hur det är. Har däremot testat minimoto...:yoparty Räknas det?:confused: :D
 
Hade en Suzuki K50 som mina föräldrar betalade hälften av, så den fick jag inte trimma.

Köpte därför även en gammal Yamaha FS1 som jag målade mattsvart, drevade och trimmade med "femhalva", hemmaborrad förgasare (16mm), planad topp och säkert lite annat jag inte minns, jag höll alltid på och mekade och fixade med den. Den gjorde runt 70 km/h.

Det var tider det, när man kunde skruva ner motorn i sina beståndsdelar bara för att man inte gjort det på någon vecka. :)
 
Derbi senda 03, gianneli avgassystem toppade väl lite mer än 80, varvade ur 6an riktigt snabbt:)

Kanske återspeglat sig i att jag har en rs med gianneli?
Ingen aning, båda är väl bland det roligaste man kan ha inom dom olika klasserna enligt mig iaf:)
 
Endast 43st genom åren....men nu endast en "kalsongblå" k50 o en flaka "Get married edition" körde frun på den från kyrkan:tummenupp
 

Bifogat

  • moppe.jpg
    moppe.jpg
    120.3 KB · Visningar: 131
Först en flakmoppe med Sachs tre/handväxlad motor/låda. Väldigt orginal o väldigt slö. Fungerade dock kanon som fylletaxi.

När växellådan började krångla på den ovanstående bytades det till en Piaggio Ciao, mörkblåmetallic med gyllene effektblås! Gjorde säkert 11 m/s då man vägde betydligt mer än vad den var avsedd för.

Fint på den tiden då man var en riktigt "bybrat" som lyckades ta ut moppar på farsans företag....:va
 
hade/har en suzuki K50 som köptes för 2500kr tror jag det var. gör 55på mätaren:tungan
sen gick man över till suzuki rg125f (som är till salu:rolleyes: )
och nu Suzuki gsxr600
hehe bara suzuki har det blivit:tummenupp
 
Derbi Senda R utan pluggar ;)
Visade 115km/h i nerförsbacke... dock tror jag ärlig fart va typ 90
 
Året var 1989 (shit vad jag är gammal!) och moppen var en sprillans ny Yamaha DT 50. JO, jag betalade själv! 9800 SEK inkl en frigolitlåda med visir som det stod AGV på :näsblod .
Veckan efter att jag sålt den tog de den nye ägaren för trim...:rolleyes:
 
Back
Top