Vad körde ni för moppe?

dt50 med 60cc cylle och grovkrök,urpluggad insug gick med standard förgasare
runt 70km/h.Det var tider det :) 1992 var det....
 
Hmmm!! första gångjärnet va en compact med äkta buffalostyre (givetvist vinklat i ett sådant läge, att det såg jävligt fräckt ut, men va omöjlig att framföra ordentligt). Nästa åkdon va en monarped (trehjuling) Svart å brandgul med gasolbrännt flak och utan bromsar, som sedan hamnade i kling och klangs långa armar, förmodligen för att detta fordon inte heller va lätt att framföra.. tredje och senaste så kallade moped, vart en Suzuki k50 the very första one med skivbroms fram. Och förhöjd bak, även detta fordon mer eller mindre omöjligt att framföra. Alla dessa motordrivna fordon va mer eller mindre justerade till den milda grad att dom inte uppföljde svea rikes lag..
Hur fort dom gick?? tja på den tiden va det säkert inte en km/h under 70km/h
Fråga mig i dag???
Hmmnja?? Ja hadde jäfligt roligt i alla fall :)
 
Good old days!

MB5 med planad effekt topp, 20mm insugsplatta (tror 4mm var orginal..), drevad o effektblås. Farsan sa bara: gör vad du vill men jag vill inte veta! :)
Borde gjort mer - ser ju att folk här inne fått upp den in närmare 100 :banana
 
Derbi Predator, helt original. :)
Oh, the old moppedays. Det var onekligen sköna tider det :D
 
jawohl skrev:
Hallå!

Kom precis på en riktigt intressant fråga, antar att många här grundade mc-intresset i moppe-åldern.

Så vad körde ni för moppe? Trimmat eller Original? Har det speglat av sig på nuvarande maskin?

Personligen har det varit Honda hela livet. MT-5:a med 65cc, trim-krök, jamarcol slutburk..ojojoj. Toppade väl i 75 km/h med originalförgasare! :rock

/Peter

Jag hade en exakt likadan. Samma trim, men dock lite högre hastighet... ca 80-85 iaf! :banana
 
yamaha fs1

moddade reeds
strokad vev 39.7mm -->45mm
45mm portad
24mm dt förgasare
egenbyggt insug
powerbox
avstämtavgassystem
grymförtändning
drevad
3-lammels koppling

vet inte ärliga men tippar på runt 100-110 km/h.

Sen skaffade man 125 som gick mycket slöare
:( , längat tillbaka... eller liknande modifieringar på tzr...
 
Först en Gilera 50 -81, sen en suzuki ts50x -92 och nu en Kreidler (som ska säljas).
Tyvärr inget trimm på någon av dem.. :huvet
 
jawohl skrev:
Hallå!

Kom precis på en riktigt intressant fråga, antar att många här grundade mc-intresset i moppe-åldern.

Så vad körde ni för moppe? Trimmat eller Original? Har det speglat av sig på nuvarande maskin?

Personligen har det varit Honda hela livet. MT-5:a med 65cc, trim-krök, jamarcol slutburk..ojojoj. Toppade väl i 75 km/h med originalförgasare! :rock

/Peter

Oj Moppe,----> KTM Cross (inte så mycket cross över den hojen IOFS) men med en 7,5 i stället för orginalcyllen så gick den faktiskt riktigt bra tills jag knäckte framgaffeln på Järvabanan i dubbelhoppet, fan vad ont det gjorde och moppen var aldrig sig lik efter denna fadäs
 
Åkte Sukka TS-50 -92 (tror jag det va (för övrigt den absolut slöaste moppen någonsin orginal))

Men med 70CC, annan förgasara, effektsystem, omdrevad och med en femte växel gjorde den sina knappa 100 :)

Alltså en vevhusmatad maskin med reeds på org som man sedan klämmer på en 50CC-cylinder o helt sonika strunatar i att ta upp hålet för reed-ventilen och bara låter den suga i sig det som kommer ut det minimala hålet i insuget... Jag kan förstå varför den va trött org. iofs.. Det mer komiska va att "läpparna" som följde med 70CC-cylindern va av metall... Blev jättesnyggt när det släpppte små flisor från dem o följde med in i cylindern.

Jag moddade lite med glasfiber-reeds som jag slaktade bort från en RM125'a o filade till. Sen va det bara att hålla fullt igen :)
 
Last edited:
hehe, f-n va ful man va ;)

flaka-1.jpg


sachs compact
sachs flaka
thomos /puch
sachs flaka igen
puch dacke
puch maxi
 
Puch Dakota, Guldfärgad som inte spårade!

Puch Dakota från 1976 som intye spårade pga. en tidigare krock inköptes 1981 för 600 kr. Kördes dock i mindre än 3 månader innan jag fick punktering bak. Toppade väl knappt 45 km/h på mätaren dvs. otrimmad.

Cykeln fanns ju till hans så det var enklare än att laga punkteringen varför det aldrig blev någon mer moped för än 2001 då vi i klubben drog igång mopperacing och en kraschad SYM Jet 50 inhandlades för knappt 4000 kr. Vilken väghållning.....uuuugggh.....så man blir skrämd! Står nu oanvänd i garaget till ingen nytta. Körs någon gång/år ner till stan mest för att det är smidigt med parkering etc. Toppar runt 75 km/h på mätaren.

Allt var inte bättre förr!

// Niklas
 
1a: Yamaha Dt50mx orginal
2a: Piaggio ciao, borrat insug borrrad förgasare,jamarcol effektrör
3dje: piaggio ciao, orginal
 
skaffade aldrig moppe.... :7peta

1. KX 80cc cross kawasaki
2.DT 125cc lättmc yamaha
3.KX 250cc cross kawasaki
4.KLR 650 mellanmc kawasaki
mer kommer det att bli :yoparty
 
hej alla !

jag körde mt5 -90 med trim från Addemoto (bibeln)
tog lätt mc kort körde yamaha DT 125 samt Yamaha RD 125
minns den tiden med mycket glädje :lol
En kompis hade en mycket kul skapelse ,en cresent compakt med 80cc
crossmotor. Den var lite av en legend i landskrona i början på 90 talet.
Nu har en annan kompis (i vuxen ålder)gjort något liknande (chappy med 80cc crossmotor)
men den kommer aldrig uppnå samma status.
 
1. Suzuki K50 -79 med kupini styre, planad topp, jackad kolv osv. Trots det gick den som skit och såg ut som ett lik.

2. Yamaha DT50R -89 totalrenoverad, höjningssats och effektsystem.

Inga imponerande hastigheter max 60km med DT:n och då hade man hemlängtan!

Sen blev det 125:a och då gick det lite fortare. ( Cagiva Freccia -92, uttg -94 och avställd från -96 tills -98 = fin )
 
En splitter ny suzuki K50 inhandlades 1989. (sponsrad av farsan)
När far min skulle prova den och den inte orkade mer än 25 km/h i en uppförsbacke fick han nog.

Inte skulle hans son komma för sent till skolan pga. detta :mad:

Då inhandlades en 60cc cylinder, kanalerna fick sig en portning, insugskåpan borrades först upp med ett betongborr med hårdmetallspets och därefter slipades upp maximalt till 20mm. Ett dubbelmembran ihandlades. En 16mm förgasare åkte på, toppen blev planad. 16 drev fram och litet (kommer inte ihåg antal kuggar) bak.
En hemmabyggd expansionskammare åkte på som kronan på verket.

Det var ren julafton därefter :tomten En efter en fick MT5 och DT killarna (och tjejer för den delen) se den fladdrande och fula negerläppen som kvitto på att de fick smisk av en sur gubb K50 :yoparty

Det var tider det :D
 
Räven skrev:
suzuki k50, toppade förfärliga 60.... undrar om det finns någon koppling till motarden och ninjan? (I hemlighet suktade och trånade jag efter en Dt)


Haha! samma här!
En himmelsblå K50, 81:a...med sprucken limpa...som sög upp massa vatten, så varke gång man satte sig..SPLATT...blöt i baken... :D
5.5:a & 60 cc cylinder med 20 mm Mikuni fugge....65 knyck!
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top