Vad kör ni med när det är riktigt varmt?

När jag fick mitt kort användes bara hjälm. Långkalsingar om det var kallt ute.
 
Jag resonerar nog liknande många, eller en del, andra här i tråden. En lugn tur ner på stan, så kör jag i det jag har på mig. En mer inspirerad tur på krokiga vägar, så åker allt på. Jag tycker varken det är coolt eller smart att åka utan skyddskläder, men jag väljer att göra det ändå ibland, precis som jag väljer att ta en spontan promenad fast det är snö och is ute.

Jag anpassar helt enkelt fart efter förhållande. Jag anpassar körstil efter förhållande. Men något jag aldrig anpassar, som alltid är uppskruvad på max, är vaksamheten gentemot andra i trafiken.

En stor del av friheten med motorcykel, är just att bara dra iväg när man känner för det, när man får en liten lucka med tid. Känna fartvinden. Men, den känner man inte med alla skyddskläder på sig, om man inte bombar. Jag har alltid kört efter dessa "riktlinjer", och kommer alltid att göra det.
 
Har hänt att jag syndat själv men nuförtiden (eller sist jag hade en icke söndervandaliserad hoj) så kör jag bara med skyddsställ. Handlar inte bara om själva skadorna utan även om att hela mitt liv blir förstörd med tanke på mitt yrke om jag skulle skada mig så jag inte kan jobba med annat än kontorsarbete tex.


Och för de som inte har känsliga magar: här är vad som kan hända om du kör i sneakers och skrapar av dina tår.
http://imgur.com/gallery/zMVBzNU
 
Dainese Super Speed Textile samt tillhörande ventilerade brallor. Jag fryser när det är 20 grader ute och åker. Ryggskyddet är nog ett måste för all mesh på ryggen men det fläktar bra där med.

080413-d-dain.jpg
 
Någon som vet vart man kan köpa helperforerade skinnjackor i Sverige? Dessa används i varmare länder men verkar inte som att de tas in här. Vet någen en hemsida mam kan hitta dessa?
 
När jag hyr motorcykel i Thailand kör jag i badbyxor, hjälm, handskar och gymnastikskor. Stannar till lite då och då och kastar mig i vattnet och kör vidare efteråt.
 
skyddsväst med kevlar tröja över, stora knäskydd och cross stövlar med kevlarjeans över, sporthandskar och hjälm såklart. är de inte värt att dra på sig, villket tar 3 min så är de inte värt att sätta sig på hojen.

när det kmr till värmen så är den uppsättningen sval o skön att åka i men värre att gå in i affären med :P
och skyddskvalitén anser jag är helt ok om man åker 90% stadskörning och resterande 10 landsvägar.
 
Kör bara bana så det är alltid full utrustning, men ett hett (svalt) tips är alpinestars eller RST´s underställ. De fungerar riktigt riktigt bra!

Hade jag kört gata hade det ändå varit full utrustning. Med tanke på de klotor man gjort på bana (där ambulansen är 30 sek/1minut bort) känner jag inte för att göra likadant på gata, UTAN full utrustning..
 
sɐəɹpuɐ;6037899 skrev:
Det är lite intressant den här besattheten av just helställ i skinn som den enda möjliga MC-klädseln och det som är skillnaden mellan livet och döden som finns här på Sporthoj.

Om man ser vad Folksam har att säga om MC-säkerhet är det två saker de tar upp som klart minskar antalet olyckor och mildrar utgången av dessa: hastighet och ABS-bromsar.

Man kanske inte dör utan skinnställ men de skrapsåren man får av att släpas även i låg hastighet över asfalt och vad det nu är.... Man kan ju bara se hur ett skinnställ ser ut efter en snäll lowsider på bana, i ganska låg hastighet. Det vill jag hellre vara utan.
 
Kodde89, det stämmer fint att den är sval, under ca 17 grader fryser man ihjäl, en hoddie eller liknande är att rekomendera, 20+ är den magisk :)
Jag har två olika jackor beroende på temp...
 
Härligt att höra! :) är denna kompatibel med byxorna i mitt Spyke-ställ tro? Tänker om dragkedjan som förbinder byxan o jackan är standardiserad mellan märkena.

Funkar den även bra vid långsam körning i stan tex eller blir det svettigt då?
 
Så länge man kör tycker jag sällan att det är något problem med fullt skinnställ etc. Problemet är ju om man ska stanna mycket, då är det outhärdligt i solen. Ska jag ut och nöjesköra är det således alltid med komplett skyddsutrustning men med minimalt med stopp.

Ska man däremot göra något mer, fika, bada, handla, tvätta, tanka etc. och man använder hojen bara som transportmedel så brukar jag skippa skinnbyxorna och bara ha Jeans istället och även strunta i skyddsvästen. Skinnjackan är ju inte krångligare än en huvtröja att ta på/av sig när man stannar så det tycker jag sällan är ett problem. I detta utförande är det som sagt inte nöjesåkning som står på schemat, och då kör man därefter. Visst kan det hända saker ändå, men det kan det ju även på trampcykeln. Man får helt enkelt väga risken att skada sig om man vurpar med risken av att man vurpar av värmeslag. Det gör ju ondare att vurpa i skinnställ än att håla sig på hjulen i badbyxor...
 
Nu har jag inte haft mitt kort så länge, men jag tar mig ändå friheten att svara. :D

Om jag bara ska ut och köra utan någon speciell destination blir det helställ i skinn med underställ under, plus hjälm, ryggskydd, boots och handskar. Men när det är så jävla varmt som det är nu håller det inte om man ska på utflykt, handla eller dylikt. Så senast i dag begav jag mig till de lokala MC-handlarna, och hittade till sist detta för under två papp. Rejäla CE-godkända skydd, värmefoder, vattentätt, mm. Skönt att köra i, fläktar gött :kär

3.jpg
 
Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Back
Top