Vad kör ni med för lufttryck i era 250?

brodin

Medlem
Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 929
Förra året körde jag på slicks med ca 2 kg fram och bak. Men nu kör jag med Dunlop D207. Kan jag använda samma lufttryck; ca 2kg eller bör jag ändra? Det är en RGV250.
Det är inte D207 GP utan bara D207, om det nu har nån betydelse.

Har faktiskt letat i forumet, men hittar inget om just 250 och D207. Det kan ju iof vara så att jag suger rätt så hårt på att leta, men jag har i alla fall försökt.

brodin skrev:
Förra året körde jag på slicks med ca 2 kg fram och bak. Men nu kör jag med Dunlop D207. Kan jag använda samma lufttryck; ca 2kg eller bör jag ändra? Det är en RGV250.

Har faktiskt letat i forumet, men hittar inget om just 250 och D207. Det kan ju iof vara så att jag suger rätt så hårt på att leta, men jag har i alla fall försökt.

Det beror ju lite på hur du kör, men generellt så är 2kg lagomt. men laborera lite upp och ned.

mvh
/JPS

Okej, det känns ju bra nu, så då är det väl dumt att ändra nå då, kör med ca 2kg. Läre antagligen bli lite bättre på att åka innan det spelar någon roll =)

Men jag ville bara kolla så att jag var ungefär rätt.

brodin skrev:
Okej, det känns ju bra nu, så då är det väl dumt att ändra nå då, kör med ca 2kg. Läre antagligen bli lite bättre på att åka innan det spelar någon roll =)

Men jag ville bara kolla så att jag var ungefär rätt.

Du behöver nog gå upp i tryck om du kör på landsvägen.
207GP som vi kör på behöver högre temp för att funka bra och därför sänker man trycket, då det är flexet av stommet som genererar mycket värme. När däcket är varmt är sluttrycket bra mycket högre och då är stommen stabilare igen. Ett gatdäck kommer att kännas sladrigt i början och kör du inte hårt kommer stommen att lura dig att det känns instabilt.
När det är regn ökar jag trycket då däckstempen kommer att vara låg och därmed risk för sladdrig stomme.
Du får säkert andra synpunkter på det här.....

brodin skrev:

När jag körde 250 SP så körde jag med 1.90 fram och 1.95 bak i torrt, i blött körde jag 3.0 fram och 3.5 bak.
Jag var ju åtminstone nästan snabb, så om det funkade för mig kanske det funkar för dig med.

Hoppas att du har blivit lite klokare i alla fall...

Tackar för svaren!
Jag valde D207 eftersom jag kör både bana och landsväg. Men på bana har jag inga problem att få upp dem i temperatur.
Funderar på nästa däckbyte, vågar man köra med D207 GP om man ska köra på vägen också? De är ju billigare, men de kanske blir opålitliga att åka väg med när man inte får upp nån temp, vad vet jag....

Iof så slits de ju snabbare(antar jag), så dom kanske inte blir billigare i längden ändå :gnissla

brodin skrev:
Tackar för svaren!
Jag valde D207 eftersom jag kör både bana och landsväg. Men på bana har jag inga problem att få upp dem i temperatur.
Funderar på nästa däckbyte, vågar man köra med D207 GP om man ska köra på vägen också? De är ju billigare, men de kanske blir opålitliga att åka väg med när man inte får upp nån temp, vad vet jag....

Iof så slits de ju snabbare(antar jag), så dom kanske inte blir billigare i längden ändå :gnissla

207GP funkar hyfsat tycker jag. Har själv kört ett antal tävlingar utan däcksvärmare och ändå vågat trycka på någorlunda hårt ganska snabbt.

Framdäck speciellt finns det mängder av, då de flesta inte vill ha 110 bredd.

Michelin Pilot Race av den äldre versionen skulle jag dock inte ens ta i tång med för gatåkning. Det är mer än jag som har synat asfalten med just de däcken när de är kalla.

brodin skrev:
Tackar för svaren!

Jag använde mina däck på gata ibland när jag körde 250SP, det funkade bra där med, dom slits lite fortare och man får ta det lite lugnare i regn men annars är det ingen fara. Jag sålde även några däck till kompisar som hade lite äldre 600:or med 160-däck bak. Dom tyckte att däcken funkade hur bra som helst.

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026