Vad kör ni med för däck?

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Måste köpa nya däck till säsongen och vet inte riktigt vad jag ska satsa på den här gången. Köpte Pirelli Diablo i somras som jag kört 300mil med nu och dom är helt slut. Inte så nöjd med dom, speciellt framdäcket var jobbigt eftersom det hade dåligt fäste och det ofta släppte när man gjorde stoppies.

Kan man köra med olika mjukhet på däcken fram o bak eller måste det vara exakt samma modell? Skulle vilja ha ett mjukt framdäck (för stoppies) och ett lite hårdare bakdäck för wheelies och lite långkörning (tro´t eller ej :tungan ) E sugen på o dra en sväng med streetfightern till Norge i sommar nämligen. :D
Men man vill ju fortfarande kunna ligga på ordentligt på kurviga vägar utan o riskera bakhjulssläpp så det får ju inte vara nått bakelitdäck bak heller...

Nån som kan tipsa om några lämpliga däck och vart man kan hitta bästa priserna?

Jag kör på beg racedäck... funkar skitbra och de ligger på 1500:- för ett set

Continental

Jag kör på continental däck!
Men ska nog köpa ett michelin fram till sommaren som är mjukare så det kan göras en och annan stoppie
:banana

MackeNo1 skrev:
Måste köpa nya däck till säsongen och vet inte riktigt vad jag ska satsa på den här gången. Köpte Pirelli Diablo i somras som jag kört 300mil med nu och dom är helt slut. Inte så nöjd med dom, speciellt framdäcket var jobbigt eftersom det hade dåligt fäste och det ofta släppte när man gjorde stoppies.

Kan man köra med olika mjukhet på däcken fram o bak eller måste det vara exakt samma modell? Skulle vilja ha ett mjukt framdäck (för stoppies) och ett lite hårdare bakdäck för wheelies och lite långkörning (tro´t eller ej :tungan ) E sugen på o dra en sväng med streetfightern till Norge i sommar nämligen. :D
Men man vill ju fortfarande kunna ligga på ordentligt på kurviga vägar utan o riskera bakhjulssläpp så det får ju inte vara nått bakelitdäck bak heller...

Michelin Pilot Sport är det mest ultimata, rätt många mil och bra fäste.
Finns ju även Pilot Race om man vill ha ännu bättre grepp eller Pilot Road om man vill ha många många mil, tar bara lite tid att få upp tempen i det..
Nej, det är inte Michelin reklam, tycker bara att dom är bäst..

Olander skrev:
Finns ju även Pilot Race om man vill ha ännu bättre grepp eller Pilot Road om man vill ha många många mil, tar bara lite tid att få upp tempen i det..

Ja, pilot sport är nog det jag är mest sugen på faktiskt. Kanske skulle kunna köra ett road bak och ett sport fram?

Ni som kör med beggade racedäck på gata, är inte dom väldigt mjuka = extremt kort livslängd. Kör jag slut på ett par diablo på 300mil så lär ju ett par racedäck ta slut efter knappt 100mil och då blie det dyrt i längden. Dessutom finns det ju roligare saker o göra än o byta däck..

köpte ett Dunlop d208 på ebay nyligen. Avsevärd skillnad på pris jämfört med sverige. Kostade totalt 1100kr inkl frakt till min dörr.

MackeNo1 skrev:

Så här funkar det. Om man snackar nypriser.
Dåligt grepp = Lång livslängd = Lågt pris
Bra grepp = Kort livslängd = Högt pris

Starta en tråd i Uppsala delen istället.
Var ett gäng som gick i hop och köpte beg racedäck förra året.
Jag kommer behöva 2 uppsättningar nu direkt i början på året så jag är intresserad.

Supercorsa SC1 fram och SC2 bak funkar fint och det är vanligast att racenissarna säljer just dessa. Är man slag och stoppie intresserad räcker ett bakdäck 200-300mil och ett framdäck det dubbla.

Fördelen med dessa däck är att inte däckens fel när man ligger på backen och krälar utan då är den som satt bakom styret som gjort fel :D

WestW skrev:

Jag kommer behöva 2 uppsättningar nu direkt i början på året så jag är intresserad.

Supercorsa SC1 fram och SC2 bak funkar fint och det är vanligast att racenissarna säljer just dessa. Är man slag och stoppie intresserad räcker ett bakdäck 200-300mil och ett framdäck det dubbla.

Fördelen med dessa däck är att inte däckens fel när man ligger på backen och krälar utan då är den som satt bakom styret som gjort fel :D

Jodå, att grepp, livslägd och pris har ett samband är jag fullt medveten om. Frågan är ju vad man ska välja för att få den bästa kompromissen.... Kommer man nästan 300mil på beggade racedäck så är det ju riktigt bra. Lika långt som mina Diablo har rullat nu och dom är helt slut.

Ett hårdare bakdäck kombinerat med ett mjukare framdäck borde ju vara schysst. Kanske kan funka med Pilot road bak och Pilot sport fram, nån som testat denna kombination?

Tjenna!
Ja har nyttbakdäk som ska på nu. det är ett Metzler roadtec z6. Inte hårt som en hockey puck men väl lagom hårt. Har inte kört på det ännu men dét har fått bra recensioner... Ja valde det pga av att det ska vara ett "mellan" däck.Ska också åka många långa turer i sommar.. har Micheline power pilot fram och det bak.. tror det kommer funka kanon..
MVH Night

MackeNo1 skrev:
Jodå, att grepp, livslägd och pris har ett samband är jag fullt medveten om. Frågan är ju vad man ska välja för att få den bästa kompromissen.... Kommer man nästan 300mil på beggade racedäck så är det ju riktigt bra. Lika långt som mina Diablo har rullat nu och dom är helt slut.

Ett hårdare bakdäck kombinerat med ett mjukare framdäck borde ju vara schysst. Kanske kan funka med Pilot road bak och Pilot sport fram, nån som testat denna kombination?

1500 för fram/bak är svårt att slå. Det är vad du får ge för ett nytt framdäck.
Jag har åkt 200-300mil på ett bakdäck. Det var på min TL med mycket vrid på låga varv och bakhjulsåkning hela tiden.

Att mixtra med Road bak och Sport fram skulle iaf inte jag testa. Funkar säkert bra men när man ligger där och krälar efter en highsider för bakhjulet tappat grepp så ångrar man sig. :död Då tänker man att det skulle ha varit bra med lite bättre grepp bak :va

Fincken skrev:
http://www.mcdackonline.com/start.html
här finns hur billiga däck som helst ... dessutom fraktfritt :yoparty :yoparty

Grym sida :tummenupp Blir till att beställa därifrån...

1800:- för ett 190/50-17 Pilot sport bakdäck inkl frakt är ju grymt billigt :D
Nån som vet vad skillnaderna är på dom här olika alternativen?

Pilot sport E rear
pilot sport rear
pilot sport cup
pilot sport HPX rear

Antar att det är Pilot sport rear jag ska ha, men det vore ju kul o veta vad dom andra beteckningarna står för :confused:

jag köpte Metzler Roadtec Z6 efter jag hört mig för på lite olika ställen, alla rekomendera detta däck.
Bra lansvägs däck som man kan köra hårt med.
2762kr med frakt för bak å fram från mcdackonline, så bra sida.

Olander skrev:
Du menar michelin pilot power va? Har bättre egenskaper än sporten.

WestW skrev:

Eller supersportdäck (rennsport) mycke gummi i backe vid nedlägg högre arbetstemp =långuppvärmning och då supergrepp=bra för bana
sport däck (diablo)mer gummi rakt fram lägre arbets temp och snabbuppvärmning men blir för varma för ren bankörning=bra grepp bra för gata

jag har monterat michelin pilot power för en vecka sen ... jag vet att dom sliter fortare än andra.. men de har bättre grepp.... satsa på den !!!

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti