Vad kör ni hellre på bana - ZX7R eller Hornet 600 -08?

• Thread starter Thread starter H4
  • Start date Start date

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Tjena!

Som rubriken säger - vad kör ni hellre på bana: ZX7R eller en Hornet 600 -08?

Horneten har fördel med vikten... rätt så kraftigt. Men jag antar att fjädringen är bättre på ZX7R:en. Så vilken hoj är att föredra på bana?

Jag hade nog valt ZX7R.. Tung men kul. Plus också med kultfaktor.

På bana är nog ZX-7:ans körställning att föredra. Om inte annat roligare och rejsigare känsla. Körde en äldre ZXR 750 på Gotland Ring för nåt år sedan, och jag blev faktiskt positivt överaskad över hur modern den faktiskt kändes...

Hyfsat med pulver är det ju helt klart..

[YOUTUBE-ID]rSyPkiTgifU[/YOUTUBE-ID]

Aldrig testat en ZX7:a men väl Hornet på bana. Jag vet inte riktigt vad ambitionen är?

Hornet på bana funkar kanon om man vill lära sej bra spårval, bromspunkter, blick och allt vad det nu kan vara. Men visst, det är ju inte den snabbaste hojen på Anderstorprakan om man säger så....

Vad jag förstår från tidigare trådar från dej så letar du sportigare alternativ. Jag gör det också eftersom jag inte riktigt upplever chassiet som "berget" själv på bana. Upplever den aningen svampig i snabba kurvor och lite nervös på snabba rakor. Inte helt förtroendeingivande även om den säkert går att pressa betydligt mycket mer än vad jag gör som glad amatör.

Tror säkert du får ett mer "solit" intryck av ZX7:an eller valfri annan sportmoppe på bana. Upplever de få sportmoppar jag testat som betydligt stadigare i chassie, inte helt konstigt egentligen....

ZX7R:en har jag redan hemma, men jag vet inte om jag ska behålla den eller inte. Har inte kört den alls, motorn har havererat och dessutom så hade jag aldrig kört den innan då jag inte hade kortet. Så man börjar ju undra om man ska sälja den eller inte sen när man lagat den, ser ingen mening i att ha kvar den om den inte är bättre på någonting? Betalar bara försäkring i onödan om jag inte kommer att köra den.

Visst är den grymt snygg osv... låter grymt gött. Men ja, har ju inte kört den nu när jag har kortet så man börjar ju undra vad man ska göra med den? Får väl ta och laga den och ge mig ut på en bandag så får man svart på vitt.

Jasså, planerar du redan inför nästa år eller?:P

ZX7R:en har jag redan hemma, men jag vet inte om jag ska behålla den eller inte. Har inte kört den alls, motorn har havererat och dessutom så hade jag aldrig kört den innan då jag inte hade kortet. Så man börjar ju undra om man ska sälja den eller inte sen när man lagat den, ser ingen mening i att ha kvar den om den inte är bättre på någonting? Betalar bara försäkring i onödan om jag inte kommer att köra den.

Visst är den grymt snygg osv... låter grymt gött. Men ja, har ju inte kört den nu när jag har kortet så man börjar ju undra vad man ska göra med den? Får väl ta och laga den och ge mig ut på en bandag så får man svart på vitt.

Tja, tror du att du inte får igång den, sälj den, skaffa b-licens med mig nästa år:tummenupp och köp dig en billig banhoj typ R6 av tidig årsmodell, och så är du fit for fight.

Last edited:
Min erfarenhet att en äldre sporthoj ofta känns "vassare" i chassit än en ny men mindre sportig hoj. Jag hade valt ZX7R. :tummenupp

ZX7R alla dagar i veckan... perfekt nybörjarhoj, tung = javisst om man jämför med en 08 så ja visst... men den beter sig så lugnt i spår valet, den skrämmer inte och man får idag otroligt mycket cykel för pengarna..

Köp o kör.. du blir garanterat nöjd...

p.s om motorn är paj, köp en zx9 motor och stoppa rakt i, endast en lite modifiering med borrmaskin i dom främre fästena.. sen har du ZX7R chassit med 900 pulver... garanterat kul och hålla jämt med nyare cyklar på banan, dessutom så kommer dom bli shitsura när dom inte bara drar dig på gatan..

Last edited:
Har ägt 2 st zx7:or, en ren banhoj och en gatvariant..
Ja, lite tunga, men fan vad det går att åka på bana med dom..
Man får vara lite bestämd i ingången av kurvan, men se så styr den väldigt fint och går bergsäkert.

Det beror väl på vad det är för bana.
Är det en bana med väldigt mkt kurvor så vet jag att jag personligen skulle köra mkt fortare med hornet än med zx7.
Jag körde zx6 förra året och detta året har jag bara kört hornet och den är bra mkt roligare.

Nu har jag avverkat cirka 50 mil med ZX7R:en. Bytte motor i den eftersom den förra hade rasat, denna har väldigt fint och jämnt komp (köpte motorn från Bike Trollhättan där de mätte kompressionen). Känns väldigt frisk. Största skillnaden mellan Horneten och ZX7R:en rent prestandamässigt är att Kawan drar som en traktor på låga varv... inte lika tydlig effektpuckel som Hondan men Kawan går bättre överallt verkligen. Hondan har inget att hämta rakt fram.

När det svänger så KÄNNS Kawan så mycket bättre. Jag har ingen aning om jag är snabbare på Horneten men jag tror inte det. Redan andra dagen så blev man av med fegränderna helt på bakdäcket utan att man ens tänkt på det... den är så stabil att det känns helt odramatiskt med mycket nerlägg. Horneten svajar lite när man pressar den i kurvorna. Blev några knäskrap på Kawan (första gången man knäskrapar dessutom). Så mer lutning har jag iallafall på Kawan, och det känns mycket snabbare.

ZX7R:en är mer kvickstyrd, till min förvåning! 180/55 bakdäck och dessutom tror jag att förra ägaren har höjt baken litegranna. Jag är grymt nöjd iallafall :)

Sen ljudet med Akra helsystem, underbart :)

zx7r.jpg

Sen när man tröttnar på den lite kan man ju alltid montera dit 41 mm flatsides, öhlins gaffelben, öhlinare bak, annan luftbox och en mängd andra grejer för att få upp effekten lite till. Kanske rentav en ZX9R motor? Hehe vi får se... jag är fett nöjd så som det är nu iallafall.

*/ ?>
Nyheter
IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...