Vad köper jag för batteri??

The Fighter

Future bitch on bike!!!
Gick med
14 May 2005
Hoj
ducati 900 ssie -00, CBR 900 RR -95
Vad köper jag för batteri laddare??

Batteri laddare till min traja speed triple ....vad ska man satsa på har ingen aning....har ej kollat upp utbudet ännu... :va

Last edited:
The Fighter skrev:
Batteri laddare till min traja speed triple ....vad ska man satsa på har ingen aning....har ej kollat upp utbudet ännu... :va

Batteri köper du på Ahlmansgatan i Malmö. Laddare .. hmm .. bäst att kolla med en Triumph återförsäljare så att du får rätt grejor.

El Garto skrev:
Batteri köper du på Ahlmansgatan i Malmö. Laddare .. hmm .. bäst att kolla med en Triumph återförsäljare så att du får rätt grejor.
Triumph återförsäljare?!? Yieeeik! Varför det då? :3freak Det är batteriet som ska laddas, inte hojen...

Det är i så fall viktigare att kolla batteriet med mått, polplacering och strömstyrka.
Moderna laddare känner av batterispänningen och anpassar laddkurvan till batteriets laddningsbehov. Har själv en CTEK Multi XS 3600 som fixar allt automatiskt.
Fanns ett test i Bike eller Allt om MC förra hösten om laddare. Ska kolla om jag hittar det.

Last edited:
CTEK Multi XS 3600 brukar kosta 695kr men jag såg att okQ8 kör nån drive och dom tar 545kr.

Finns ju billigare laddare men denna är väl lite mer avancerad

Clas ohlsson (Triangeln) säljer också Ctek-laddare Artnr 32-1078 349,00kr. Biltema(Svågertorp) Artnr 37-711 259,00 kr

Jag kan varmt rekommendera någon av de intelligenta laddarna. De kan göra underverk för ett gammalt trött batteri, om de är av den lite mer avancerade modellen.
Men även enklare är bra.
Ett minimikrav på en laddare idag tycker jag är att den är primärswitchad (undvika rippel och därmed onödig kokning) En switchad konstruktion blir dessutom smäckrare i formatet, även om det kanske inte är nån viktig aspekt.
Samt sist men nte minst att laddaren har en automatik där den går över till underhållsladdning när batteriet är fullt.
Detta är viktigt så man inte laddar snder batteriet.

Har själv en Ctek 3600, men alla deras varianter är bra, och den som Clas i sjön säljer (safir 90 tror jag) är alldeles perfekt.
Jag hänger upp tre batterier parallellkopplade på min 3600 sen går jag i ide...:hihi

Dr.Bike skrev:
Jag kan varmt rekommendera någon av de intelligenta laddarna. De kan göra underverk för ett gammalt trött batteri, om de är av den lite mer avancerade modellen.
Men även enklare är bra.
Ett minimikrav på en laddare idag tycker jag är att den är primärswitchad (undvika rippel och därmed onödig kokning) En switchad konstruktion blir dessutom smäckrare i formatet, även om det kanske inte är nån viktig aspekt.
Samt sist men nte minst att laddaren har en automatik där den går över till underhållsladdning när batteriet är fullt.
Detta är viktigt så man inte laddar sönder batteriet.

Har själv en Ctek 3600, men alla deras varianter är bra, och den som Clas i sjön säljer (safir 90 tror jag) är alldeles perfekt.
Jag hänger upp tre batterier parallellkopplade på min 3600 sen går jag i ide...:hihi
Nytt SH ordspråk:

"När Dr.Bike talar så lyssnar lyssnar sporthojskollektivet."

:Bugar Alltid lika välskrivet, konkret och avslöjande! :Bugar

Dr.Bike skrev:

Jaha sedär, smart :tummenupp men det bör vara samma storlek på batterierna om det ska fungera antar jag?! Nu kör jag med två olika laddare och håller på och byter mellan batterierna lite då och då för att underhålla, men det blir gärna att man glömmer av dom :(

Kreativitet!!

ozeo skrev:
ahh min va billigast..lidl 69 spänn..hur intlegent den sen är vet jag inte 100, men den verka sköta sitt jobb :)
Batteriet behöver ju inte bli fulladdat under vintern, det räcker ju med att det får lite mos emellanåt så att det hålls vid liv..
Så här löste en jänkare problemet:
Varje gång han gick ut i garaget där är hojen stod startade laddaren (modell enkel) och var igång så länge som han hade dörren öppen. Visade sig räcka exakt för att hålla acken vid liv under icke-köra-hoj-perioden..

Edit: Parallellkopplar ackar gör man INTE... :tummenner
Den med lägst inre resistans får mest ström den med mest kanske nästan ingen. Men, med lite tur så..

Last edited:
Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...