Vad jobbar en högskoleingenjör maskin teknik med?

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
"Några år" ?

Utbildningen är 3åring. Sen kanske inte pengar är allt för vissa personer. Personligen vill jag gärna ha ett jobb jag trivs med, visst tjänar jag massa pengar så är det ett plus, men bara jag tjänar så jag klarar mig och lite till så är jag nöjd.

Jag pluggar 3 år till ett farligt jobb med pisslön, men vad spelar det för roll när jag går runt och skrattar om dagarna.. DET är lycka, inte stålars!
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Högskoleingenjör så har du kommit helt rätt.
Jag jobbar med sådant. En del dagar sitter man framför CAD datorn, ritar och uppfinner, sedan jobbar man någon vecka på verkstaden tillsammans med prototypteknikerna. Ibland reser man med kunder utomlands och startar igång produktion av nya verktyg.

Mina kollegor som är civilingenjörer jobbar mer teoretiskt och pratar massor i telefon. Faller inte mig i smaken. Däremot, är arbetsplatsen tillräckligt stor så formar man själv sina arbetsuppgifter. Är man intresserad och visar fram fötterna så får man göra det man vill.
Bäste betygen är inte det viktigaste när man väl har fått ett jobb.
Så bit ihop, det finns jobb för dig också!

Mats



Man kan jus starta "Eget"
Håller med. Pluggade själv till civilare först men "nedgraderade" till högskoleingenjör. Ett av dom bästa val jag gjort.
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Okej blandad kompot men låter som jag är på rätt spår iaf!

Tack för alla tips, att kontakter är allt har jag hunnit lära mig, inget jobb jag har haft har varigt ut annonserat och jag har aldrig fått jobb på mitt cv, dock har ju det varigt mer okvalificerade jobb men jag förstår principen

Jag pluggar 3 år till ett farligt jobb med pisslön, men vad spelar det för roll när jag går runt och skrattar om dagarna.. DET är lycka, inte stålars!
Lät intressant vad pluggar du till?

Pluggar i umeå så har pratat med dom som redan går programet men tänkte att jag ville veta hur verkligheten såg ut, allt är ju guld å gröna skogar på campus skyddade område om du förstår vad jag menar.
 
Last edited:

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Okej blandad kompot men låter som jag är på rätt spår iaf!

Tack för alla tips, att kontakter är allt har jag hunnit lära mig, inget jobb jag har haft har varigt ut annonserat och jag har aldrig fått jobb på mitt cv, dock har ju det varigt mer okvalificerade jobb men jag förstår principen


Lät intressant vad pluggar du till?

Pluggar i umeå så har pratat med dom som redan går programet men tänkte att jag ville veta hur verkligheten såg ut, allt är ju guld å gröna skogar på campus skyddade område om du förstår vad jag menar.

Brandman.. Eller ah, börjar den 2 åriga utbildningen i januari.. Pluggat upp lite ämnen i år, men det får ju tillräknas den totala studietiden
 
Last edited:

Tingeling

envis
Gick med
18 Aug 2005
Ort
Med Maverick_ou812
Hoj
såld
Jag har läst en liknande utbildning.

Jag jobbar idag som konstruktör, och precis som Mats757 blir det en del CAD, bygga prototyper, test. Numera arbetar jag i ett amerikansk-ägt medicintektiskt företag så det blir mycket dokumentation, validering osv, men det beror ju på vilket företag/vilken bransch man väljer.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top