Vad innebär "väsentlig olägenhet"?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Någon som kan det här med juridik och har lust att hjälpa mig reda ut en sak?

Jag har anmält en bilfirma till ARN, och nämnden har gett mig rätt. Nu tycker firman att jag ska leverera bilen till dem för åtgärd, sisådär 2,5h hemifrån enkel väg... ARNs rekommendation är att företaget ska "Avhjälpa felen utan kostnad och väsentlig olägenhet för kunden". Jag har ju svårt att se att jag kan köra bilen till säljfirman utan att det kostar mig något, och det är definitivt en väsentlig olägenhet enligt mig då det ligger såpass långt bort och jag måste ombesörja hemtransporten samt transporten tillbaka då bilen är klar alternativt bo på orten under reparationstiden vilket helt enkelt inte är görbart då fan vet hur lång tid det kan ta... Frågan är, kan jag kräva att verkstaden hämtar bilen hos mig och levererar den tillbaka hit, eller hur ska det annars ske kostnadsfritt och utan olägenhet för mig? Någon som vet?

Sen litar jag inte på att verkstaden inte hittar på något jävulskap med bilen medan de har den... Någon som vet om man lagligen kan övervaka bilen på något sätt medan de har den?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Någon som kan det här med juridik och har lust att hjälpa mig reda ut en sak?

Jag har anmält en bilfirma till ARN, och nämnden har gett mig rätt. Nu tycker firman att jag ska leverera bilen till dem för åtgärd, sisådär 2,5h hemifrån enkel väg... ARNs rekommendation är att företaget ska "Avhjälpa felen utan kostnad och väsentlig olägenhet för kunden". Jag har ju svårt att se att jag kan köra bilen till säljfirman utan att det kostar mig något, och det är definitivt en väsentlig olägenhet enligt mig då det ligger såpass långt bort och jag måste ombesörja hemtransporten samt transporten tillbaka då bilen är klar alternativt bo på orten under reparationstiden vilket helt enkelt inte är görbart då fan vet hur lång tid det kan ta... Frågan är, kan jag kräva att verkstaden hämtar bilen hos mig och levererar den tillbaka hit, eller hur ska det annars ske kostnadsfritt och utan olägenhet för mig? Någon som vet?

Sen litar jag inte på att verkstaden inte hittar på något jävulskap med bilen medan de har den... Någon som vet om man lagligen kan övervaka bilen på något sätt medan de har den?
Du kan kräva att dom hämtar bilen alternativt att bilen hämtas på någon plats där ex en personbils transport lastbil tar med den.

Du får ha kamera i bilen ex montera en åtelkamera med simkort i då får du löpande bilder på det kameran reagerar på. Montera lite snyggt under bakre nackstöd med någon trasa på så den inte syns genom bakrutan.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag tror inte de är ansvariga för transport.
Om du reklamerar en annan vara som du köpt fysiskt på en plats långt borta kommer inte frakt ingå automatiskt.
Om frakt ingick i ursprungligt köp bedöms det sannolikt annorlunda.
Det är inte rimligt att en bilaffär i Lund säljer en bil som går sönder i Moldavien får hämta och leverera den, sedan är väl allt mellan dig och Moldavien möjligen en bedömningsfråga
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag tror inte de är ansvariga för transport.
Om du reklamerar en annan vara som du köpt fysiskt på en plats långt borta kommer inte frakt ingå automatiskt.
Om frakt ingick i ursprungligt köp bedöms det sannolikt annorlunda.
Det är inte rimligt att en bilaffär i Lund säljer en bil som går sönder i Moldavien får hämta och leverera den, sedan är väl allt mellan dig och Moldavien möjligen en bedömningsfråga
Om det är så så borde saken vara biff. Vi köpte bilen med hemleverans, så den levererades hit vid köpet.
Du kan kräva att dom hämtar bilen alternativt att bilen hämtas på någon plats där ex en personbils transport lastbil tar med den.

Du får ha kamera i bilen ex montera en åtelkamera med simkort i då får du löpande bilder på det kameran reagerar på. Montera lite snyggt under bakre nackstöd med någon trasa på så den inte syns genom bakrutan.
Säker? Du råkar inte ha någon lagom officiell sida där detta står så att jag har något att hänvisa till när jag ställer mina krav till firman?

Är det enbart stillbilder man får ha då eller även video? Har hört att ljudupptagning kan vara känsligt, men rörliga bilder borde väl gå bra då om jag tolkar saker och ting rätt? :va
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Nu tror jag att jag hittat något bra:

"Det är konsumenten som ska stå för returfrakten om konsumenten ångrar sitt köp, förutsatt att du har informerat om det innan köpet. Är det däremot fel på varan (en reklamation) är det du som ska stå för returfrakten."

Det måste väl ändå innebära att företaget bär ansvaret? Vi köpte bilen på distans och fick den hemlevererad, och det rör sig inte om en hävning av köpet utan om fel som vi har reklamerat och vill få åtgärdade.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag menar att ni köpte en vara för leverans hemma. Då är det de som står för returen.

Dock finns det väl inte något som säger att de nödvändigtvis hellre fixar detta än ersätter dig?

En kompromiss kunde vara att du ordnar reparation på din ort hos en verkstad du litar på som de kan acceptera, de slipper leverans mm.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag menar att ni köpte en vara för leverans hemma. Då är det de som står för returen.

Dock finns det väl inte något som säger att de nödvändigtvis hellre fixar detta än ersätter dig?

En kompromiss kunde vara att du ordnar reparation på din ort hos en verkstad du litar på som de kan acceptera, de slipper leverans mm.
Isåfall ska det vara så ja, vi köpte som sagt bilen på distans och fick den levererad hem till oss :tummenupp

Jag har föreslagit detta, dels direkt till företaget men också i min ARN anmälan just eftersom företaget initialt vägrade åtgärda felen. Konsumentköplagmässigt har ju företaget rätt att försöka åtgärda själva, men eftersom de vägrat att göra detta trots upprepade uppmaningar från min sida så tyckte jag att den rätten borde vara försutten och att ersättning borde vara nästa alternativ. ARN tyckte dock att företaget har rätt att försöka åtgärda om de nu ändrat sig och vill göra det, men företaget tycker alltså att jag måste köra dit bilen för att de ska åtgärda felen vilket jag motsätter mig. Men jo, jag har redan begärt offerter från andra verkstäder och yrkat på ersättning med detta belopp just därför. Men företaget vill inte betala utan hellre fixa själva... Fine tycker jag, men då får de hämta, åtgärda och skeppa hit bilen igen. Vi får se vad de svarar på det...
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Usch vad knepigt
Fattar om du inte vill outa firman i detta läge men vad är det för bil/fel?
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Usch vad knepigt
Fattar om du inte vill outa firman i detta läge men vad är det för bil/fel?
PMar så att jag inte sätter mig i skiten ifall firman hittar detta och försöker anklaga mig för förtal eller nåt... Men i korthert så är felet att vi köpt en bil som saluförts med viss extrautrustning som var avgörande för oss vid köpet och som saknas, och firman har hittills vägrat att eftermontera grejerna. ARN höll med oss om att vi hade rätt till utrustningen och rekommenderade firman att lösa det åt oss, men nu tjafsar de alltså om vem som bär ansvaret för att bilen levereras till deras verkstad... Ska även tilläggas att delarna som saknas kostar mindre än 10% av köpeskillingen att eftermontera enligt offert vi fått från oberoende verkstad, så det faktum att firman tjafsar om det är patetiskt i första hand och ännu mer så när de väljer att tjafsa vidare om vem som ska leverera eller hämta bilen för verkstadsåtgärd...
 
Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Konsumentköplagen gäller och den säger att är det ett ursprungsfel så skall du stå skadefri alt ha ersättning för resor och förlorad arbetsinkomst o dyligt.

Elgiganten fick ju ersätta mej med 1800 spänn för utebliven leverans när jag tog ledigt för en leverans av diskmaskin som inte behagade dyka upp.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Ursäkta om jag går från trådens ämen men, jag fattar inte hur företag kan ha så svårt att värna om sina kunder! Om en kund kommer tillbaka till mig och är missnöjd så kommer jag försöka göra allt jag kan för att få kunden att bli nöjd. Och det brukar sluta med timmar av ideellt arbete.
 

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Hade liknande ärende hos världens sämsta bilfirma Kamux.

Jag krävde att de hämtade bilen vilket jag ångrade efteråt eftersom det istället tillkom transportskador på bilen.

Ny runda hos ARN, ilskna telefonsamtal och en jäkla massa mail och tillslut ännu en reparation med allt vad det innebär av hämta och lämna, fixa lånebil osv.

Mitt tips, kör dit själv och kräv någon sorts ersättning för dina utlägg.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Ursäkta om jag går från trådens ämen men, jag fattar inte hur företag kan ha så svårt att värna om sina kunder! Om en kund kommer tillbaka till mig och är missnöjd så kommer jag försöka göra allt jag kan för att få kunden att bli nöjd. Och det brukar sluta med timmar av ideellt arbete.
Ja, jag fattar det inte heller. Otroligt småaktigt beteende från firmans representant. Hade vi bara fått ett bra bemötande och skyndsam hjälp när saker och ting gick fel hade vi absolut haft förståelse för att det blir fel ibland. Men att envist vägra ta ansvar och sköta sina skyldigheter enligt konsumentköplagen gör knappast att vi blir nöjda återkommande kunder som rekommenderar firman till folk... Får väl bli att skriva en svidande recension av företaget på diverse sidor för kundomdömen när allt detta är över.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Hade liknande ärende hos världens sämsta bilfirma Kamux.

Jag krävde att de hämtade bilen vilket jag ångrade efteråt eftersom det istället tillkom transportskador på bilen.

Ny runda hos ARN, ilskna telefonsamtal och en jäkla massa mail och tillslut ännu en reparation med allt vad det innebär av hämta och lämna, fixa lånebil osv.

Mitt tips, kör dit själv och kräv någon sorts ersättning för dina utlägg.
Fy fan, den suger... :( Jag får ju se vad firman säger, bollen ligger hos dem. Men ja, jag kommer knappast köra dit den gratis. Antingen får de lösa transport eller också stå för mina omkostnader.
 
Nyheter
”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Top