Vad innebär "MC-trafik ej tillåtet"

Super Blackbird

prospect
Gick med
8 May 2004
Hoj
Honda CBR 1100 XX Blackbird
Jag bor i en bostadsrätt där mc trafik på gården inte är tillåten (det går dock bra med en trimmad Zündapp)
Innebär det att jag kan leda hojen ut till gatan? Det står inget om att man inte får parkera i cykelstället.

Super Blackbird skrev:
2156506 Jag bor i en bostadsrätt där mc trafik på gården inte är tillåten (det går dock bra med en trimmad Zündapp)
Innebär det att jag kan leda hojen ut till gatan? Det står inget om att man inte får parkera i cykelstället.

Ditt antagande stämmer bra, leder du mc:n till och från gatan är det inte förbjudet enligt lagboken i alla fall.

Men räkna med att någon tjurig tant i föreningen får för sig att motorcykeln droppar olja och fläckar ner markbeläggningen. Eller får noja för att det luktar lite bensin om den och tror att den ska explodera vilken sekund som helst. :3freak

Så ett bra tips är att ta ett snack med någon i styrelsen som du tidigare haft goda erfarenheter och be snällt om lov eller fråga lite försynt vart han tycker att du ska parkera motorcykeln.
Ett bra sätt att ställa frågan kan vara: "Om du hade haft motorcykel och bott här. Var hade du parkerat den om nätterna då?"
Förhoppningsvis så pekar han på cykelstället en bit bort. :banana

Få tillstånd och visa grannarna överdriven respekt så ska det nog gå bra.
För börjar någon klaga lite för mycket så ligger du tyvärr ganska illa till och får börjar parkera på gatan. :död

Tyvärr är det redan så..... Har haft en dispyt med ordföranden i kväll, dock sa han att det var trafiken medlemmar kagar på (troligen någon avundsjuk grå sosse på 89 år) Inte att den står parkerad. Tänkte sammla ihop 15 pers. som ställer upp för en extrastämma.

Marcin_go skrev:
2156647 Ju, på inhängnad omdråde... :)
... vilket detta inte är. :fatta!

(Bostadsgård, med folk i rörelse överallt.)

Super Blackbird skrev:
2156506 Innebär det att jag kan leda hojen ut till gatan? Det står inget om att man inte får parkera i cykelstället.
Det borde inte vara något problem, vad gäller just den skylten.

(...vare sig med trimmade moppar, eller MC. :hihi)

Dock kan fastighetsägaren säga ifrån sådan parkering.
Gnälliga grannar, eller sur värd kan sätta stopp.

Last edited:
finns ju egentligen bara en lösning, montera ner den och ta upp delarna i lägenhet, har du hiss kanske du slipper undan demoleringen :tummenupp

Jag förstår inte VAD problemet egentligen är??
Det är bara att parkera mc:en på gården, då menar jag att du gör det lugnt och stilla och visar allmän respekt. Och att du inte står ivägen på nått sätt för varken cyklar eller gående. Och att inte dra på fullt utanför hyreshuset osv. och inte testa varvtalsstoppet såfort du ska parkera hojen där. Fast allt det där är nog redan självklart.
Och om det nu står att mc-trafik inte är tillåten på gården så är det väl bara att leda den in på gården 30m eller vad det nu kan vara?

Och att tanter är gnälliga utav bara hel**** är väl ingen nyhet för någon!?
Om du agerar så att säga "by the book" så kan dom stoppa upp sitt snack någon stans! Jag hade lett in hojen på gården och parkerat den där. Hade någon på något sätt klagat att hojen står där hade jag suttit upp lappar i hela trappuppgången: "Har ni funderingar över att min hoj står på gården och tar upp 1,5x0,5m och OM DET STÖR ER SÅ FÖRBANNAT MYCKET så vänligen hör av er personligen till mig, för det kan inte störa någon". Eller något liknande....så hade jag gjort iaf! :hihi

Last edited:
Kawwa skrev:
2156795 Just det! Trimmad moppe = MC
Nej det är också fel.

MC = lagligt
Trimmad moppe = olagligt

Den blir inte MC bara för du trimmar den.
Du måste typa om den totalt först, om det ens går överhuvudtaget.

Samma som en EPA-traktor inte blir klassad som en personbil, bara för du tar bort spärren. :)

War-psycho skrev:
2156803

Den blir inte MC bara för du trimmar den.
Du måste typa om den totalt först, om det ens går överhuvudtaget.

Det går alldelens utmärkt att regbesikta den som MC, jag har en bekant/storkund som har regbesiktat just en Zyndap som MC.
Det började med att han körde moppe till jobbet, och renoverade moppar på löpande band, men som alla vet så är ju inte 30km/h så snabbt, så han började småtrimma pendlarmoppen med delar som blev över när han renoverade andra moppar, och snart satt han mest och kollade efter polisen när han körde.

Eftersom han ändå hade ett MC kort på köpet så gjorde han slag i saken och åkte på besiktningen med en lagom hemmatrimmad cylinder på moppen, och besiktade igenom den, och efter det så har han trimmat med dom värsta delarna han har lyckats hitta på tyska ebay.
Dom så kallade "trettonhästarna" som såldes här i sverige är inte det värsta som går att uppbringa :hihi

Nu åker han helt lagligt omkring med en moppe som går som ett skållat troll, och drar betydligt yngre moppefuckon med betydligt nyare maskiner och tusentals kronor trim med sin gamla Zyndap

GuW skrev:
2156855 Det går alldelens utmärkt att regbesikta den som MC, jag har en bekant/storkund som har regbesiktat just en Zyndap som MC....etc...
Kul historia, som sagt... :tummenupp

Dom gamla mopparna var ju nästan undermotoriserade motorckyklar från början.
Jag tänkte mer på att bromsar & chassi måste palla för dom högre farterna en trimmad moppe presterar.
Bilprovningen brukar ju vilja se hårt på sånt.

Men kul att höra att nån har lyckats iallafall. :)

War-psycho skrev:
2156907 Kul historia, som sagt... :tummenupp

Dom gamla mopparna var ju nästan undermotoriserade motorckyklar från början.
Jag tänkte mer på att bromsar & chassi måste palla för dom högre farterna en trimmad moppe presterar.
Bilprovningen brukar ju vilja se hårt på sånt.

Men kul att höra att nån har lyckats iallafall. :)

Jo, bromsarna renoverades först till toppskick, sedan sattes en hemmatrimcylinder på som gjorde att moppen gick kanske 50-60knyck innan besiktningen, tydligen räckte bromsarna för dom svindlande hastigheterna.
Sen fattade väl säkert besiktningsgubben att det skulle trimmas mer, men han som skulle köra moppen är ju 50+, så lite frihet under ansvar kan man väl ge honom.

GuW skrev:
2157199 Jo, bromsarna renoverades först till toppskick, sedan sattes en hemmatrimcylinder på som gjorde att moppen gick kanske 50-60knyck innan besiktningen, tydligen räckte bromsarna för dom svindlande hastigheterna.
Sen fattade väl säkert besiktningsgubben att det skulle trimmas mer, men han som skulle köra moppen är ju 50+, så lite frihet under ansvar kan man väl ge honom.
Som jag trodde alltså. :)

Kul iallafall...

GuW skrev:
2157199 Jo, bromsarna renoverades först till toppskick, sedan sattes en hemmatrimcylinder på som gjorde att moppen gick kanske 50-60knyck innan besiktningen, tydligen räckte bromsarna för dom svindlande hastigheterna.

Visst är det kul att trimma moppe men varför inte köpa en gammal 125a istället? Bättre bromsar hållbarare motor bättre väghållning mm.

PeP skrev:
2157214 Visst är det kul att trimma moppe men varför inte köpa en gammal 125a istället?
Tycker det framgår av Guw's första inlägg i denna tråden. (inlägg #14)

(Men dom flesta andra skulle nog skaffat större hoj istället, även jag. :))

Nyheter
Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

Back