Vad innebär funktionsgaranti?

Peter_E

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2006
Hoj
1999 - Yamaha Thunderace
Har strax efter köpet av hoj märkt att F1 lampan lyser till och från. Detta har ju något att göra med insprutningen. Känner inte direkt att den går konstigt, möjligtvis att den "fyrtaktar" lite när man håller jämn gas. Jag har "funktionsgaranti" från handlaren. Är detta nåt som han borde åtgärda för mig? Själv kan jag typ inget om mc (ännu). Tacksam för genomtänkta svar :)

Peter_E skrev:
2235444 Har strax efter köpet av hoj märkt att F1 lampan lyser till och från. Detta har ju något att göra med insprutningen. Känner inte direkt att den går konstigt, möjligtvis att den "fyrtaktar" lite när man håller jämn gas. Jag har "funktionsgaranti" från handlaren. Är detta nåt som han borde åtgärda för mig? Själv kan jag typ inget om mc (ännu). Tacksam för genomtänkta svar :)

Funktionsgaranti innebär garanti mot fel som uppstått i samband med tillverkningen. Om det uppstått p.g.a. ngn annan anledning gäller inte garantin men då gäller en ev.försäkring.

Peter_E skrev:
2235444 Har strax efter köpet av hoj märkt att F1 lampan lyser till och från. Detta har ju något att göra med insprutningen. Känner inte direkt att den går konstigt, möjligtvis att den "fyrtaktar" lite när man håller jämn gas. Jag har "funktionsgaranti" från handlaren. Är detta nåt som han borde åtgärda för mig? Själv kan jag typ inget om mc (ännu). Tacksam för genomtänkta svar :)

Hum att den fyrtaktar är helt normalt eftersom det mest troligt är en fyrtaktare... :pannkyss

Lyser F1/FI (Fuel 1njection/Injection?) så skulle jag börja med att prata med handlaren och fråga vad denne anser. Bråkar denne så finns det ju alltid konsumentvägledare att rådfråga.

Fi

UrbanTiger skrev:
2235705 Det du menar är att är att den småblöddrar och smårycker vid jämn fart samtidigt som FI-lampan lyser i instrumenteringen sporadiskt. Det kan bero på allt från ett dåligt draget tändstift, ett hål i en slang, en trasig givare eller en igensatt spridare eller nått helt annat.
Den du köpte den av bör göra en felsökning åt dig och åtgärda problemet.
Köpt hos handlare ?

Så skulle man väl kunna uttrycka det att den (eventuellt har inget att jämföra med) småblöddrar lite men tycker inte att den "smårycker" Hojen är köpt hos handlare men tänkte höra här innan vad man har för "rättigheter"

Ser jag rätt i att det sitter ett efterhandsmonterat avgassystem på den?
Är det köpt på samma ställe, annars kommer de garanterat att skylla på det? X-11 har lamda-givare, är den urkopplad, byglad, eller monterad i röret?

UrbanTiger skrev:
2236147 Satt säkert på vid köpet och det som gäller är ändå att allt ska vara "in ordnung" :fakta

True, men min erfarenhet av handlare är att om något är eftermonterat som kan påverka varans funktion, så kommer man att hänvisa till att vara inte är i orginalskick. T.ex om man skall vara korrekt så gäller t.ex inte Hondas garanti om man har ett Slip-on på, även om det är sålt / monterat av en Honda auktoriserad verkstad, något som många handlare väljer att inte nämna för att få merförsäljningen.

köpt den nyligen så har dom ansvar i minst 3 mån.

Kolla Lambdan som någon tidigare skrev, annars kolla en så trivial sak som batterikablarna. Min hoj tände åxå lampan sporadiskt när jag köpte den. dom tog genast in den på verkstan och lokaliserade felet efter 1 timme till just lös batterikabel.

orginal

loser skrev:
2236125 Ser jag rätt i att det sitter ett efterhandsmonterat avgassystem på den?
Är det köpt på samma ställe, annars kommer de garanterat att skylla på det? X-11 har lamda-givare, är den urkopplad, byglad, eller monterad i röret?

Avgassystemet är orginal så det borde det inte vara något fel på....

Tack alla för bra svar :)

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back