Vad innebär class 2 till class 10 vid köp av Micro SD?

Peter_E

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2006
Hoj
1999 - Yamaha Thunderace
Har köpt en ny lur, SE X8 och tänkte köpa ett större minneskort än det medföljande på 2GB.
Hade 4 GB på min gamla SE W890i och det räckte fint åt den men antar att det inte skadar med lite större kort på den nya.

Kollar nog mest på 8 och 16GB (pris ca 150-250kr för dessa)

Nu till frågan.
I beskrivningarna från olika tillverkare och även inom samma tillverkare så står det class 2, class 4 osv..
Vad innebär detta och vad skall man ha?

Telefonen kommer jag nog använda som tidigare för att prata i, skicka sms, surfa och ta lite spontana bilder.

Class 2: 2 MB/s (13x)
Class 4: 4 MB/s (26x)
Class 6: 6 MB/s (40x)
Class 10: 10 MB/s (66x)

Ahaa, nu börjar det brännas.

Detta har väl inget att göra med surf hastighet utan hur snabbt jag kan spara exempelvis bilder på kortet??

Vad rekommenderas för en någorlunda enkel telefon som min?

Ahaa, nu börjar det brännas.

Detta har väl inget att göra med surf hastighet utan hur snabbt jag kan spara exempelvis bilder på kortet??

Vad rekommenderas för en någorlunda enkel telefon som min?

Precis, det är hur fort du kan läsa/skriva till kortet.

Jag vet inte vad din telefon kräver, men IOM app2sd som gör att du kan köra appar från minneskortet skulle jag satsa på ett snabbt kort.

Sedan är kan många kort gå fortare än vad de är klassade för.
Det påverkar inte din surfhastighet, men ett slött kort kan ge en slö telefon rent allmänt, och på det sättet göra att ditt surfande är slött. :)

De snabbaste är väl framtagna för att kunna användas av digitala systemkameror?

Jag hade i ditt fall valt klass 4 eller 6
dvs håll dig borta från de slöaste och du har nog ingen användning av de snabbaste.

Tack för alla bra tips! Knallade över till webhallen och inhandlade ett 8GB class 4 som var i ett paket med usb-kortläsare samt lite olika adaptrar. Totalpris 145kr.

De snabbaste är väl framtagna för att kunna användas av digitala systemkameror?
Inte många digitala systemkameror som kör MicroSD. Inte många digitalkameror alls som kör MicroSD.

Däremot så börjar mobiltelefoner kunna ta bilder med mycket hög upplösning. Och inte minst så finns det en del telefoner som klarar av att spela in film i HD-upplösning. Och det kan kräva hyfsad hastighet för att skyffla info till eller från kortet.

Back