mb skrev:
Maffiaverksamhet var väl lite fel ord. Det kallas mobbning och är tyvärr väldigt utbrett.
mobbare brukar inte erbjuda beskydd etc o kräva in pengar för beskydd, eller?
Fem barn misstänks bedriva maffiaverksamhet på skola
Fem barn mellan sju och tolv år misstänks för att bedriva maffiaverksamhet på en skola i Malmö.
En nioårig flicka har hotats och utpressats på hundratals kronor av ligan.
Skolans rektor har polisanmält händelsen.
Ligan, som misstänks ligga bakom hoten, består av både flickor och pojkar i åldrarna sju till tolv år.
Under en tid har de med löfte om beskydd förmått den nioåriga flickan att ge dem pengar.
Flickan har fått berättat för sig att hon kan råka illa ut om hon inte betalar pengar till gruppen. Exakt hur stora summor det rör sig om är oklart, men enligt polisen i Malmö är det flera hundralappar.
Pengarna har fungerat som en garanti för att flickan inte ska råka ut för något.
Händelsen polisanmäld
– Så små, mellan sju och tolv år – frågan är om de verkligen förstår vad det är de har sagt, säger poliskommissarie Michael Holmström till Sydsvenskan.
Rektorn på den aktuella skolan ser allvarligt på händelsen och har enligt Sydsvenskan polisanmält händelsen.
Det troliga är att hoten kommer att utredas av socialtjänsten med tanke på gärningsmännens ringa ålder.