vad hette dom där klistermärkerna ?

floodi

Sporthojsnörd
Gick med
13 Feb 2005
earth , europe , sweden , southsweden , Kalmar , S
Hoj
gul 03á
Vad hette klistermärkerna som många samlade på 80 talet ?
olika gubbar på varje klistermärke.

typ gubbar som var zombies , eller fått huvudet avhugget osv.
hehe klistermärkerna var lite mindre än korten i en kortlek.

satt o bara kom o tänka på de nu helt plötsligt .
nån som vet ?

har för mig dom följde med nån tidning inte Mad vad jag vet men är inte hundra...

Vad var det med ungarna på den tiden?
Det fanns ju något som kallades "äckelgodis" ungefär samtidigt, med namn som kissblöjor, snorkråkor, kangelbär osv...

Är det den generationen som ska styra sverige en dag... :skrämd

Ett vidrigt tuggummi fanns i paketet också har jag för meg. :) Nostalgi!!

Ja, fy fan vad äckligt det där tuggummit var. Öht var ju hela den grejen med att samla kort på fula kids jävligt konstigt så det passar väl in att tuggummit smakade apa.

Samlar kidsen kort fortfaraden förresten? Då kunde man ju köpa hockey, transformers-kort etc i godisaffären eller på pressbyrån.

Det fanns ju något som kallades "äckelgodis" ungefär samtidigt, med namn som kissblöjor, snorkråkor, kangelbär osv...

Det godiset finns ju iofs kvar. Min flickvän hade med det hem för inte så länge sen.

Last edited:

BonBon godis? :D :tummenupp

Ja, fy fan vad äckligt det där tuggummit var. Öht var ju hela den grejen med att samla kort på fula kids jävligt konstigt så det passar väl in att tuggummit smakade apa.

Samlar kidsen kort fortfaraden förresten? Då kunde man ju köpa hockey, transformers-kort etc i godisaffären eller på pressbyrån.

Det godiset finns ju iofs kvar. Min flickvän hade med det hem för inte så länge sen.

Fann krokodiltårar för ett tag sedan.

Synd att nickel inte finns kvar.

O nu ska vi se vilka som är gamla..kommer ni ihåg manicklar :yoparty

Manicklar?? Nymodigheter. Jag kommer ihåg när vi satt hemma hos enda killen i kvarteret som hade tv-spel. PONG! :D

Manicklar?? Nymodigheter. Jag kommer ihåg när vi satt hemma hos enda killen i kvarteret som hade tv-spel. PONG! :D
Klart man har spelat Pong! :fakta Fast jag fick aldrig något Nintendo, jag fick en Amiga 500 istället. Satan vad många timmar som har nötts bort framför den :näsblod

Som en lite anekdot kring Amigan. Jag var 9, och fick inte röra den om inte pappa var med, den var ju dyr och jag var ju bara ett barn. Efter första kvällen insåg min käre far att jag kunde betydligt mycket mer om den än han gjorde och hade stenkoll på vad jag gjorde. Då blev han halvputt å vägrade ens ta i den. Fast efter det fick jag hålla på med den själv bäst jag ville :hihi Det blev nog en bitter näsknäpp för den generationen när min generation från början var bättre på något.

Garbage Pail Kids kanske? http://www.garbagepailkidsworld.com/

Vet inte hur många hundra kort jag hade, det var stor business att byta med dem på skolgården. Ett vidrigt tuggummi fanns i paketet också har jag för meg. :) Nostalgi!!

Nostalgi-tripp tillbaka till -80 talets skolgård.

Det där hade jag helt glömt bort att jag gjorde som barn. Tack för påminnelsen.

Tillhör samma generation som lekte med He Man figurer.

Kasta kula på skolgårdarna gör man tydligen än idag och det finns fortfarande en rangordning om hur mycket kulorna är värda.

Klart man har spelat Pong! :fakta Fast jag fick aldrig något Nintendo, jag fick en Amiga 500 istället. Satan vad många timmar som har nötts bort framför den :näsblod

Som en lite anekdot kring Amigan. Jag var 9, och fick inte röra den om inte pappa var med, den var ju dyr och jag var ju bara ett barn. Efter första kvällen insåg min käre far att jag kunde betydligt mycket mer om den än han gjorde och hade stenkoll på vad jag gjorde. Då blev han halvputt å vägrade ens ta i den. Fast efter det fick jag hålla på med den själv bäst jag ville :hihi Det blev nog en bitter näsknäpp för den generationen när min generation från början var bättre på något.

föräldrarna var lömskare...jag hade tjatat o tjatat om ett 8 bitars nintendo o nog fick jag det en julafton..dock hade farsan köpt det för mer än ett år tidigare. :rofl..tänk om föräldrar hade gjort samma sak i dag..då hade ungarna ringt till BRIS :rolleyes:

Man fick en enorm frihet o inga daltande föräldar på den tiden :yoparty

Lite ot...
Läste en insändare i metro för några dagar sedan om en morsa som ondgjorde sig åt att 10 åringar!! lämnades ensamma vid en lekplats medans lärarna var inne i salen.
De stackars ungarna kunde ju ramla o slå sig o då skulle ingen vuxen se det...:huvet en 10 åring är väl för bövelen inte blind eller halt så att de inte kan hämta en vuxen om ngt skulle hända.

Vi hoppade tvist på skolgården så det stod härliga till :)

Last edited:
Sant. Det var mycket mindre curlande förr. Dagen allmäna panik är ju helt sinnessjuk. Läste att ett dagis i Helsingborg skulle "skärpa säkerheten" vilket går ut över ungarnas spontana utflykter. Det händer mycket skit i världen, men det gjorde det för 20-30 år sedan också, men se på fan, vi överlevde!!
Nackdelen med informationssamhället är att varenda liten skitsak dyker upp i Metro eller Aftonbladet uppförstorat till helsidor med information som ofta visar sig vara helt felaktig. I media framstår det som det finns en pedofil i varannan buske och ett pskyfall i dom andra. Hade jag haft egna barn skull jag antagligen setts som en dålig pappa eftersom dom allt fått cykla själv till fotbollsträningar och annat.

Nu blev det lite mycket OT här. :):tungan

Takano-overallerna var inte heta men det är också nostalgi. :D

Last edited:
Jag kan fan inte fatta var min bunt tog vägen, tror jag hade #14 i serie#1 som bäst, eller var det #7? :va
Tror det var en hårig unge, en granne hade en apa, mycket lågt nummer. Han är tyvärr numera avliden. :( Grannen alltså.

Här är min favorit i alla fall.

:banana

ray_gun_garbage_pail_kids.png

Sant. Det var mycket mindre curlande förr. Dagen allmäna panik är ju helt sinnessjuk. Läste att ett dagis i Helsingborg skulle "skärpa säkerheten" vilket går ut över ungarnas spontana utflykter. Det händer mycket skit i världen, men det gjorde det för 20-30 år sedan också, men se på fan, vi överlevde!!
Nackdelen med informationssamhället är att varenda liten skitsak dyker upp i Metro eller Aftonbladet uppförstorat till helsidor med information som ofta visar sig vara helt felaktig. I media framstår det som det finns en pedofil i varannan buske och ett pskyfall i dom andra. Hade jag haft egna barn skull jag antagligen setts som en dålig pappa eftersom dom allt fått cykla själv till fotbollsträningar och annat.

Nu blev det lite mycket OT här. :):tungan

Takano-overallerna var inte heta men det är också nostalgi. :D
Ramlar en unge på dagis å för ett skrubbsår på knät så har aftonblaskan helsidesuppslag med mängder med ungar som har ramlat på dagis å fått skrubbsår, och artiklar om dagisfröknar som ibland går på muggen så att dom inte kan övervaka barnen jämt, å då händer ju såna hemska olyckor. Sen blir det bästa lådvinerna ett tag tills dom frossar i nån annan ickenyhet :gnissla

Pedofili, mobbing mm uppfanns inte pga nätet, vilket en massa nötter verkar tro/vilja lura i oss :huvet

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park