Vad heter karln?

tEKLa

- Mrs Magniffen
Gick med
6 Jul 2009
Hoj
Såld!
Heter gubben i Libyen GADAFFI, KHADAFI, KADDAFFI eller GAHDAFFI eller vad tusan? G eller K det är frågan :confused:

Blir inte klok på nyhetsuppläsare, media, tidningsrubriker etc etc. :mad:

Någon som vet?

(Fast å andra sidan; vem bryr sig? :död)

Olika stavning lär väl vara ett resultat av olika modeller för transkribering av arabiska till västerländska språk? Dvs. inget är 100% korrekt, utan det beror på uttal av bokstäver i mottagarspråket? Att det sedan skiljer mellan t.ex. SVD och DN tycker jag är lite skumt.

Jag är nästan säker på att jag sett Aftonbladet använda både K och G, vilket bara bevisar att det är amatörer som jobbar på den redaktionen.

I övrigt anser jag att namnet ska stavas Kahdafi.

puNgt:gnissla

Varken eller, det stavas معمر القذافي så man får säga bokstäverna som låter likadant och skriva dem. Och då blir det lite olika, precis som Usama / Osama stavas olika på olika ställen.

Muammar al-Khadaffi heter väl karl´n,,, men på lybianska sägar man Gadaffi. Fråga Karl Bildt annars de verkar ju vara kompisar, enligt vissa. hehe

Men...... om man byter efternamn på honom oxå blir det ju ännu lättare. Börje Svensson kanske?

Efter namnbyte är det en lätt sak att bara frakta hit babianarselet medelst charter och ställa honom utanför socialen. :D

Börje Svensson, a.k.a. Svenne Banan, kommer att hänga med oss onsdagar vid Donken Svea och jiddra om både Ackrapipor och vattenpipor...

Mats Alvar Karlsson kanske ?

Eller om han är psykolog

Mats Alvar Karlsson-Davidsson

Efter namnbyte är det en lätt sak att bara frakta hit babianarselet medelst charter och ställa honom utanför socialen. :D

Börje Svensson, a.k.a. Svenne Banan, kommer att hänga med oss onsdagar vid Donken Svea och jiddra om både Ackrapipor och vattenpipor...
Har fixat lappen så nu kan han både köra båge och svarttaxi:

borjesvensson.jpg

Dom hade en artikel om det i GP igår eller förrgår. Med tanke på olika dialektala skillnader, samt ljud/uttal vi inte hade tecken för finns det över 1100 olika stavningar som alla är "rätt".

Dom hade en artikel om det i GP igår eller förrgår. Med tanke på olika dialektala skillnader, samt ljud/uttal vi inte hade tecken för finns det över 1100 olika stavningar som alla är "rätt".
1100 stavningar? Inte illa. Jag kan komma på typ tre. Börje, Börrje, och Börge.

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...