Vad heter förgasaren? Mikuni *****

Barroz

Tvåtaktare
Gick med
16 Nov 2005
Hoj
Aprilia RS250 -96 | TZ250 Replica -91
XR650R Mikuni TM40-6

Frågan löst!

Förgasaren heter alltså Mikuni TM40-6

Den kan inhandlas med avstämda kablar/gasrulle samt adaptrar och munstycke garanti ifrån www.braigasen.se

Vill man däremot ta den billigare varianten och lösa modifieringen på egen hand så kan man ta den direkt ifrån staterna på ebay. http://www.ebay.com/itm/Mikuni-TM40-6-Carburetor-40mm-Carb-Honda-XR650-/170721575470?pt=Motorcycles_Parts_Accessories&vxp=mtr&hash=item27bfcc822e

Tidigare fråga skrev:
Tja! Nu sitter man här och väntar på att vädret skall bli rätt för att börja köra.
Då fick jag även syn på denna förgasaren ifrån ett forum. Vilken Mikuni förgasare är det?

Borde kanske fråga Braigasen där den högst troligt är inhandlad ifrån, men tänkte att jag skriver här så kanske andra lär sig något också :)

attachment.php

attachment.php

Last edited:
En Mikuni HSR tycker jag det ser ut som. :)

Vanlig på crosshojar och sugturbo byggen.

Håller med Viktor, ser ut som en HSR.
Vanliga storlekar är 42, 45 samt 48mm

Det där är en TM36 Pumper. Dom större Hsr har alu lock uppe till throtteln och inte plåtlock. Känns därför lätt igen. Man kan ju även se att insugsgummit är konat mot förgasaren och är säkert en för liten förgasare för applicationen(om det är en 450 cross)Mikuni flatslide med accpump är definitivt inte vanliga på crossar, inte std. ivf. Keihin Fcr Mx är utan tvekan den mest annvända cross gasaren.

Ja det har du rätt i, trodde att locket var polerat. Jag har (som du skrev) alu-lock på min HSR48:a.
En annan sak som dessutom ser annorlunda ut är gjutningen för choke-kretsen. Det ser inte ut så på HSR.
Det står heller inte "Made in Japan" på HSR-förgasarna. HSR tillverkas ju i USA av amerikanska Mikuni. Men annars är den yttre gjutningen mycket lik kan jag säga till mitt försvar :D

Det där är en TM36 Pumper. Dom större Hsr har alu lock uppe till throtteln och inte plåtlock. Känns därför lätt igen. Man kan ju även se att insugsgummit är konat mot förgasaren och är säkert en för liten förgasare för applicationen(om det är en 450 cross)Mikuni flatslide med accpump är definitivt inte vanliga på crossar, inte std. ivf. Keihin Fcr Mx är utan tvekan den mest annvända cross gasaren.

Man lär sig nåt nytt varje dag. Tackar för upplysningen. :tummenupp

Tack för alla svar! Det är dock ingen som lagt märke till att trotteln sitter på motsatt sida från vad de flesta HSR är?

Förövrigt sitter förgasaren på en Honda XR650R, skall själv försöka få tag på en till ett överkomligt pris, ville bara höra med er vad man skall söka på.

Men då går jag på Mikuni TM Pumper :tummenupp

Hur menar du att trotteln sitter på motsvarande sida?
Om du menar vajerskivan, så har du rätt, kollade just, den sitter på andra sidan. Vajerhjulet kan dock flyttas

TM40 kallas fö även för HS40 ibland, så det är tydligt att dessa två förgasarserier är nära besläktade.

Bild på min HSR48:a
http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=189595&d=1176758167

Tack för alla svar! Det är dock ingen som lagt märke till att trotteln sitter på motsatt sida från vad de flesta HSR är?

Förövrigt sitter förgasaren på en Honda XR650R, skall själv försöka få tag på en till ett överkomligt pris, ville bara höra med er vad man skall söka på.

Men då går jag på Mikuni TM Pumper :tummenupp

Last edited:
Hur menar du att trotteln sitter på motsvarande sida?
Om du menar vajerskivan, så har du rätt, kollade just, den sitter på andra sidan. Vajerhjulet kan dock flyttas

TM40 kallas fö även för HS40 ibland, så det är tydligt att dessa två förgasarserier är nära besläktade.

Bild på min HSR48:a
http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=189595&d=1176758167

Ja ursäkta du har så rätt så, hehe vettefan hur jag täntke där men givetvis menar jag vajerskivan.
Jasså den kan flyttas? Då får man även flytta på acc-pumpen?

Kolla TM36/40. de är väll dom förgasarna som jag visat bild på då?
http://www.braigasen.com/hsrmikuni.htm

Skall ta och ringa dom imorgon :)

Som du ser på min fugge så sitter pumpen kvar på samma sida. Tror inte man kan byta sida på pumpen, den har en motsvarande part i flottörhuset, som måste matcha.

Ja Christer Kernell på BIG är bra, han har hjälpt mig med delar till min 48:a.

Ja jag tror som sagt att du och JJ har rätt, det är säkerligen TM du har!
Jag tror nog att din hoj kan tåla en större förgasare än en 36:a utan att tappa i mellanregistret. Men bäst att kolla med ngn som vet.
Ja ursäkta du har så rätt så, hehe vettefan hur jag täntke där men givetvis menar jag vajerskivan.
Jasså den kan flyttas? Då får man även flytta på acc-pumpen?

Kolla TM36/40. de är väll dom förgasarna som jag visat bild på då?
http://www.braigasen.com/hsrmikuni.htm

Skall ta och ringa dom imorgon :)

Last edited:
Finns 40mm av just den förgasaren med. Fan den såg så liten ut på bilden och med de konade insugsgummit drog jag slutsatsen att det va en 36a.. Tm40 kallas även Hs40 ibland och har hals O.D. 44mm 36an har hals O.D. 42mm. Hadde jag varit du hadde jag gått på en 41mm Fcr eller Hsr42 . Dagens 250 4-takts crossar har 39mm fuggar din 650 kommer att trivas med en större, då har du utrymme för fler moddar oxå

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back