Vad heter ¤ tecknet?

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
...
Skift-4 ger tecknet ¤

Vad heter ¤ egentligen? När används det? Var kommer det ifrån?

Jag undrar på riktigt eftersom det inte verkar finnas på engelska tangentbord men knappast känns svenskt. SH:s outsinliga källa av kunskap måste väl ändå sitta på svaret?

hmm... Så har man lärt sig något nytt. Jag ska banne mig börja använda det. :D

Jag har hört att det tecknet inte finns på "engelska tangentbord". Om det är så, borde man inte ha med detta tecknet i sina lösenord? Bättre skydd?

Jag har hört att det tecknet inte finns på "engelska tangentbord". Om det är så, borde man inte ha med detta tecknet i sina lösenord? Bättre skydd?

Mjaeh, bruteforceknäckning av lösenord brukar plöja igenom teckentabeller, det är inte en hord tomtar som sitter och knackar manuellt på tangentborden. Fast, tecknet kanske saknas i de flesta teckentabeller som programmen använder så att man minskar risken. Skulle inte satsa pengar på det däremot.
Isf är det bättre att satsa på passphrases istället för passwords, för då ökar knäcktiden rent hemskt mycket pga den mycket större mängden tecken, och det blir dessutom lättare att komma ihåg.

Last edited:
Tecknet saknas på engelska tangetbord, det är korrekt. Det var så det hela började då tecknet var en del av ett lösenord och jag började fundera på varför vi har det men inte dom osv.

Som Ulvhamne skriver finns det mer att ta hänsyn till; men när man väljer ett udda tecken i sitt lösenord finns det i och med ovanstående säkert en fördel att välja ¤ framför ! eller ?.

Fast nittionio gånger av hundra så kommer de över lösenordet snarare än knäcker så i praktiken spelar det egentligen ingen större roll.
Åas är det ju inget extrajobb med ett lösenord som kavi4rball0ngubÅt
(Nej, jag använder inte det)

Mjaeh, bruteforceknäckning av lösenord brukar plöja igenom teckentabeller, det är inte en hord tomtar som sitter och knackar manuellt på tangentborden. Fast, tecknet kanske saknas i de flesta teckentabeller som programmen använder så att man minskar risken. Skulle inte satsa pengar på det däremot.
Isf är det bättre att satsa på passphrases istället för passwords, för då ökar knäcktiden rent hemskt mycket pga den mycket större mängden tecken, och det blir dessutom lättare att komma ihåg.

Vet inte vilka tecken som används,
mysqlsha1_loweralpha-numeric-symbol32-space#1-8_3_60000

15005.671874 million chains in total
14201 million chains completed
805 million chains left
about 0.36 days left
mysqlsha1_loweralpha-numeric#1-10_16_344000

18878.931964 million chains in total
18064 million chains completed
815 million chains left
about 1.54 days left
mysqlsha1_loweralpha-numeric#1-10_24_344000