Det är som sagt inte så konstigt att man har det rykte man har, med tanke på hur man kör.
Jag har funderat en hel del på detta, det innefattar "vårdslös körning" av alla fordon. Sladda med bilen, gasa med hojjen osv... Jag vill ju inte störa någon men det stör ju alltid någon. Det får helt enkelt bli en kompromiss.
Sen efter en tid i yrkestrafiken och massa övrig tid på vägarna så har man som tidigare nämnts bildat sig en uppfattning om att alla andra på vägarna är idioter. I bil för att undvika plåtskador, på hoj för att överleva.
Att åka runt och anta att alla andra är idioter påverkar min körstil (trots att jag inte vill störa/irritera någon) i liknande avseende att kasta pärlor åt svin.
Varför uppträda hyfsat och hålla igen på sin egen glädjeboost när det oftast inte ger något åt den andra parten. Fanskapet hade ju inte ens sett en, kör ut rakt framför, hade ju varit bättre att blåsa på och "ta sig ur situationen snabbast möjligt"
När man kommer hem efter att ha fyllt en rondell med däckrök och stannat upp rusningstrafiken lika så när man kört slalom mellan bilarna i stan. Då tänker man: "Oj, oj, det där var ju inte bra... " men likförbaskat går man runt och skrattar åt det hela dagen!
Vidare i mina filosoferingar har jag kommit fram till ytterligare en anledning att man kör som man gör.
De trafikanter som stör sig på hojåkare är de som mest troligt inte upptäckt dem i tid utan hoppar till av rädsla när man drar förbi. Hade de hållit koll i backspegeln hade det varit ok, men nu är de ett enda segt patrask som inte borde ha på vägarna att göra eftersom de nätt och jämt klarar av att köra "bara inget händer", annars skiter det sig.
Dessa tror jag man försöker få att tänka "oj, nu var jag inte alert nog, jag kanske borde åka buss istället", men att ge dem den hinten är nog som att kasta pärlor åt svin...
Vad gäller de som står vid sidan av vägen och gnäller beror det på okunnskap, de kan ju inte inse att man har koll på vad man gör.
Tilläggas bör att jag mestadels kör otroligt ansvarsfullt och föredömligt, ecodriving, släpper fram folk, underlättar för så många jag kan, osv... sen rätt som det är flyger fan i en !!!