vad har vi för rykte?

Ser att du bor i Torsås, vet du vad rusningstrafik är?
Kan ju förklara, innebär att trafiken kanske rullar i säg 15km/h, om du då vill ha 60m till framförvarande bil för att känna dig säker på att kunna stanna så borde du sälja skördetröskan o lämna tillbaka lappen :näsblod

Nu är du ju dum i hela huvudet.
Det finns fan ingen som lämnar 60 meter om det går i 15 km/h. Jag kör Nynäs, Esssingen, E4 varje dag och enda anledningen till att det skiter sig på in/ut farterna i "rusningstrafik" är att
1. Folk håller inte avstånd, kör in i bilen framför.
2, Byter körfält i samma takt som dom zappar mellan kanalerna på tvn. Dom tittar inte ens efter bil/mc i det körfältet som byter till.

Fråga 1: Japp

Fråga 2: Försöker fatta hur ni som lämnar 60m lucka tänker så det är ömsesidigt :huvet

Och nu är det DITT fel att jag sitter här när jag borde sova...jävla jävel.
Nu orkar inte jag tjafsa mer med dig, kör hur du vill och låta andra köra hur dom vill. Ha en bra sommar :)

De försöker inte slicka mittlinjen bara för att jävlas, eller kasta sig ut mitt framför nosen på en 60-tons lastbil bara för att hinna före och sedan köra av 100 meter bort!
Eller ligga sida vid sida på E20 en halvmil på fartbegränsaren i 92 km/h i en avstannad omkörning som båda är för stolta eller arroganta för att avbryta, trots 100 bilar i kö bakom, i hopp om att tjäna i bästa fall 1,5 minut på sträckan Gbg-Malmö... nix, det är inte hojåkare som gör det tricket heller. :rolleyes: :tungan

Eller ligga sida vid sida på E20 en halvmil på fartbegränsaren i 92 km/h i en avstannad omkörning som båda är för stolta eller arroganta för att avbryta, trots 100 bilar i kö bakom, i hopp om att tjäna i bästa fall 1,5 minut på sträckan Gbg-Malmö... nix, det är inte hojåkare som gör det tricket heller. :rolleyes: :tungan

Som sagt, det finns puckon överallt. och nej, det är knappast motorcyklister som sysslar med sånt.
Har aldrig förstått mig på de nötter som vägrar avbryta en omkörning när dom ser att de inte hinner ikapp.
NaCkSkÅtT DiReCKt på sånna

Att man inte är så poppis gör ju inget för jag gillar inte hur 90% av alla som kör bil beter sig heller så det går jämt upp.

word :tummenupp

Som sagt, det finns puckon överallt. och nej, det är knappast motorcyklister som sysslar med sånt.
Har aldrig förstått mig på de nötter som vägrar avbryta en omkörning när dom ser att de inte hinner ikapp.
NaCkSkÅtT DiReCKt på sånna

eller sånna som ligger å kör 70-80 på 90väg man kommer ikapp å ska köra om, DÅ börjar de gasa för att man inte ska köra om dem, de är också jätte kul på 2-1 vägar..

Last edited:
Du börnade väl ordentligt när du åkte från restaurangen?

Och nu är det DITT fel att jag sitter här när jag borde sova...jävla jävel.
Nu orkar inte jag tjafsa mer med dig, kör hur du vill och låta andra köra hur dom vill. Ha en bra sommar :)

Folk får köra hur dem vill bara de inte ligger i vägen :)

1. Många beter sig så in i helvete illa, jag blir också förbannat mer eller mindre ofta..

2. Av oss i sporthojs(körafortförattdetärkul)-kollektivet är de allra flesta värda allmänhetens förakt. Även om vi kanske inte är direkt farliga i paritet till vår egen förmåga osv, så vet inte den stora massan det.

3. Customåkare kanske kör som sniglar, men de låter som skördetröskor i sovrummet kl. 05.48 på söndagar! Jag hatar att sitta på en uteservering när det rasslar fram ett par gjutjärnsklumpar som diretk förpassar alla kommunikationsförsök till mimspel och tyst skålande!

4-10. Att många sen ä avundsjuka, småsinta och allmänt griniga är en annan sak. Att folk för att "visa" att det är farligt att köra mc medvetet gör idiotmanövrar som att kasta sig mellan filer, slicka mittlinjen etc. är bara beklagligt, men något som ingår i ett land som har ord som "Folkhemmet".

Folk har åsikter om allt.. Är det inte Runars frisyr så är det motorcyklar eller vädret..
Inget att bry sig om..

Fredag eftermiddag efter en hård vecka på jobbet.
Du har precis kommit hem, satt igång grillen, korkat upp en kall bira å
satt dej på altanen.
Ungarna leker i trädgården och tjejen kommer ut å frågar om hon ska hämta
en bira till, livet e härligt.......
Plötsligt..... 4-5 radfyror på fulla spjäll utanför stacketet.

Du spiller ut biran i knäet, tjejen börjar tjata om att flytta å ungarna behöver nya blöjor.....
Självklart att folk blir förbannade

På ett sådant ställe växte jag upp...har haft V8 och motorer generellt i blodet läääänge nu. Skulla ha skaffat hojen redan som 16åring men det var bara inte så. Nu är det dock åtgärdat!
Med andra ord så kan det ha bra påverkan att ha ylande radfyror och vrålande v8'or i närheten av tomten på den lokala "fartrakan":yoparty

Kan dock instämma i att många verkar fruktansvärt fientligt inställda till hojåkare. Personligen tror jag att det kan bero på att dem sjä'lva aldrig vågade ta steget att skaffa hoj och ångrar det så bittert att mjölken i kaffet surnar bara dem tänker på det.

Last edited:
ja man blir trött... en jävel till i sommar som hytter med näven/sträcker ut handen o viftar mot mig, lägger ut grus på vägarna för o sabba ( ev tom orsaka en olycka ) så tänker jag stanna, gå av cykeln o misshandla fanskapet där han står med sin jävla vattenslang o vattnar häcken, förbannade sossesvin!

Det är som sagt inte så konstigt att man har det rykte man har, med tanke på hur man kör.

Jag har funderat en hel del på detta, det innefattar "vårdslös körning" av alla fordon. Sladda med bilen, gasa med hojjen osv... Jag vill ju inte störa någon men det stör ju alltid någon. Det får helt enkelt bli en kompromiss.

Sen efter en tid i yrkestrafiken och massa övrig tid på vägarna så har man som tidigare nämnts bildat sig en uppfattning om att alla andra på vägarna är idioter. I bil för att undvika plåtskador, på hoj för att överleva.

Att åka runt och anta att alla andra är idioter påverkar min körstil (trots att jag inte vill störa/irritera någon) i liknande avseende att kasta pärlor åt svin.
Varför uppträda hyfsat och hålla igen på sin egen glädjeboost när det oftast inte ger något åt den andra parten. Fanskapet hade ju inte ens sett en, kör ut rakt framför, hade ju varit bättre att blåsa på och "ta sig ur situationen snabbast möjligt" :)

När man kommer hem efter att ha fyllt en rondell med däckrök och stannat upp rusningstrafiken lika så när man kört slalom mellan bilarna i stan. Då tänker man: "Oj, oj, det där var ju inte bra... " men likförbaskat går man runt och skrattar åt det hela dagen!

Vidare i mina filosoferingar har jag kommit fram till ytterligare en anledning att man kör som man gör.

De trafikanter som stör sig på hojåkare är de som mest troligt inte upptäckt dem i tid utan hoppar till av rädsla när man drar förbi. Hade de hållit koll i backspegeln hade det varit ok, men nu är de ett enda segt patrask som inte borde ha på vägarna att göra eftersom de nätt och jämt klarar av att köra "bara inget händer", annars skiter det sig.
Dessa tror jag man försöker få att tänka "oj, nu var jag inte alert nog, jag kanske borde åka buss istället", men att ge dem den hinten är nog som att kasta pärlor åt svin...

Vad gäller de som står vid sidan av vägen och gnäller beror det på okunnskap, de kan ju inte inse att man har koll på vad man gör.

Tilläggas bör att jag mestadels kör otroligt ansvarsfullt och föredömligt, ecodriving, släpper fram folk, underlättar för så många jag kan, osv... sen rätt som det är flyger fan i en !!! :)

Fredag eftermiddag efter en hård vecka på jobbet.
Du har precis kommit hem, satt igång grillen, korkat upp en kall bira å
satt dej på altanen.
Ungarna leker i trädgården och tjejen kommer ut å frågar om hon ska hämta
en bira till, livet e härligt.......
Plötsligt..... 4-5 radfyror på fulla spjäll utanför stacketet.

Du spiller ut biran i knäet, tjejen börjar tjata om att flytta å ungarna behöver nya blöjor.....
Självklart att folk blir förbannade

Helt rätt!! Fler borde köra V-twin!

Vad är det för te förresten? "stacke-te"

Vi har det rykte vi förtjänar. jag undrar varför alla eller ganska många tror att det handlar om avund hos allmänheten när de gnäller på oss kan det inte vara så att de tycker att man är idiot när man blåser förbi ett hus vid vägen i 200 eller kör på bakslangen mitt i smeten, blåser förbi bilen 1 m ifrån i 250. Hur många blir impade av en hoj som slangar förbi mitt i stan?? endast moppefjun tror jag resten tänker vilken idiot. Jag försöker tänka mig för i trafiken och ge fan i "idiotgrejjorna" men ibland går det ju inte att låta bli, tycker det är en ganska bra filosofi. Tycker inte man bara ska skita i vad andra tycker för det kommer tillbaka på nått sätt i alla fall.

Självklart är det många som blir förbannade när någon gasar som ett svin i stan.

Det gäller både mc och bil dock så brukar hojar låta mer och dra till sig uppmärksamhet.

Visst är hastighet en del av hojkörningen och så kommer det alltid att vara.

Jag är förmodligen en av alla som skiter i hastigheter osv. MEN det finns alltid mindre lämpliga ställen att dra ur hojen på.

OCh nu skriver alla om hur hatade vi är, titta på mälaren runt.
Då lämnar "svensson" sina stugor och sätter sig vid vägkanten med fika och allt!

Vi är nog som alla andra "hatade ibland" och "älskade ibland" :yoparty

/Magnus

Kan vara så att det var min gamla pappa ni såg. Han bor brevid en välbesökt mc-väg i trakten av Höör,
är pensionär(70år) och brukar stå ute och hälsa när det kommer hojar. (Tycker själv han är lite pinsam.)
Men han hälsar faktiskt då han fullkommligt älskar hojar
och njuter när det kommer ett gäng under tiden han grillar och dricker en pilsner.
Ville med detta säga att det faktiskt finns gamlingar som gillar oss.

Förra året körde jag på en liten väg utanför höör med husan, visst körde väl lite för fort innan jag kom fram mot där det låg lite hus utmed vägen. Där stod det två herrar, den ena kanske i 45 års åldern och den andra i 65 års åldern. Då jag närmade mig dem så ser jag hur den äldre av dem börjar skrika o svära åt mig och ger mig fingret när jag kom förbi - tror inte det var din pappa i alla fall:tungan

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025