vad har vi för rykte?

Handlar väl inte om MC egentligen utan folk generellt verkar vara jävla gnällk**ar, tycker att det inte spelar någon roll vad någon tar upp för ämne i en grupp men börjar en klaga så hänger alla andra på.

Många har så otroligt lätt för att klaga men ge beröm är svårt verkar det som.

Och vad gjorde jag med detta inlägg? Gnällde :fatta!

Motorcyklister har inte så gott anseende, men det beror såklart på många faktorer. T.ex. avundsjuka, rädsla utanför normen osv.
Men endel av det där har vi faktiskt förtjänat, as som drar på fullt med öppna pipor, omkörningar på insidan, slanga i staden osv. Sådant beteende som är "vanligt" hos, ofta unga killar, människor utan vett eller hänsyn för andra. Sedan att de just då befann sig på en tvåhjuling gör att "alla" hojåkare får dålig PR. Om det skulle vara en som brassasatan i en bil så skulle det nog faktiskt inte uppfattas på riktigt samma sätt, bilister är ju också människor. Men är inte motorcyklister det också?
Medel hojåkaren var 45år gubbe på lite mindre ort med villa och vuxna barn etc...

Förövrigt så är svensson jävligt bra på att gnälla om allt och alla!:mad:

*Är lite vimsig i bollen just nu, men hoppas ni förstår poängen:) *

Jag hade ett långt uppehåll i mitt mc åkande. Under detta uppehåll tyckte jag många hojnissar var så jäkla pinsamma då de kom gasandes på ställen de inte borde gasa på. Jag tyckte de var naiva och hänsynslösa mindre vetande personer.

Idag är det jag som far rundor på min R1:a och letar kurviga vägar som hindrar en från att "bonna" mätaren. Jag är fruktansvärt omogen och borde förmodligen vara inlåst. Förnuftet säger att jag borde sluta köra MC eftersom jag alltid vill testa gränserna. Men å andra sidan är det inte mycket som slår MC körningen när det är frågan om total upplevelse, omöjligt att förklara för de som inte är insatta.

Jag förstår fullständigt att folk är sura och att vi är illa omtyckta. Å andra sidan får vi uppleva något som den sura gubben/kärringen vid vägkanten aldrig får uppleva. Det är upp till var och en om man kan leva med det dåliga samvetet eller ej. Jag kan...

/D.

O helt ärligt, vad gör svensken då han är förbannad?
Knyter näven i fickan o mumlar lite:rolleyes:
Vem fan bryr sig igentligen? Bara för att DU visar respekt i trafiken så kommer det alltid finns dem som skiter i det...Kör som du vill, för i verkligheten kommer du ändå inte kunna påverka opinionen i nån riktning...

Men sedan är ju mentaliteten, åtminstone den jag märkt av, där ute att om man sitter i en bil behöver man inte hålla hastighetsbegränsningen, det är ju ändå aldrig någon som gör det. När folk sedan ligger i 90 på sin favorit 70-väg och blir omkörda av en hoj så är hojåkaren en jäkla ligist. :confused:

Snacket om avundsjuka som orsak till kritik mot hojåkare är pure and utter BS.
Allmänhetens syn på hojåkare präglas av hojåkares uppträdande i trafiken och inget annat. Det spelar ingen roll om 99 av hundra väljer rätt tid och plats för att gasa; om den hundrade är en omdömeslös idiot är det intrycket av honom som kommer att fastna. Eftersom sporthojsåkaren i gemen är en utpräglad individualist som på fullt allvar anser att det inte angår någon annan hur han kör, så kommer förhållandet att kvarstå.

Det räcker att var hundrade sporthojsåkare har attitydproblem för att 250.000pers skall hamna i skiten. Tyvärr är den insikten ofta väldigt långt borta för den där hundrade killen.

Last edited:
Att ha attitydproblem är helt normalt för större delen av de svenska trafikanterna däremot så märker man av hojar mer eftersom de bara dyker upp en viss tid på året.

Självklart har mc-kollektivet själv delvis sett till att vi har den populära ställning hos befolkningen som vi har. Samtidigt får de väl fan vara nån måtta på gnällandet. Körde i fjol inne i Lund lugnt o fint men där är små gator o mellan husen så dönar det en del. Döm av min förvåning då det på trottoaren står en pappa med barnvagn, o mumlar nåt högröd i ansiktet. Jag stannar till och frågar om det är nåt problem då det var uppenbart att det var jag som var anledning till hans underbara humör. Då säger han nåt i stil med "din idiot du har väckt min dotter bla bla bla" Jag förklarade i lugn ton att jag får faktiskt köra här trots att jag bara har 2 hjul. Vad jag vill ha sagt med detta är att de som inte gillar hojar skiter i om vi kör fort el vårdslöst det är hojar i sig som är problemet, o om man ska natta lilla gullan ska man kanske inte gå precis bredvid vägen.

Problemet är att när någon ser en hojåkare bete sig väldigt illa i trafiken blir denna representant för hela hojsläktet.
När samma sak sker med bil anses enbart den personen som oansvarig och inte alla som kör bil.

Eftersom en del av oss på sporthoj inte kan vissa hänsyn och köra på platser där vårslösheten inte syns så är det klart att hatet växer.

Kan vara så att det var min gamla pappa ni såg. Han bor brevid en välbesökt mc-väg i trakten av Höör,
är pensionär(70år) och brukar stå ute och hälsa när det kommer hojar. (Tycker själv han är lite pinsam.)
Men han hälsar faktiskt då han fullkommligt älskar hojar
och njuter när det kommer ett gäng under tiden han grillar och dricker en pilsner.
Ville med detta säga att det faktiskt finns gamlingar som gillar oss.

Haha va gulligt:D

Problemet är att när någon ser en hojåkare bete sig väldigt illa i trafiken blir denna representant för hela hojsläktet.
När samma sak sker med bil anses enbart den personen som oansvarig och inte alla som kör bil.

Eftersom en del av oss på sporthoj inte kan vissa hänsyn och köra på platser där vårslösheten inte syns så är det klart att hatet växer.

Precis som det är att vara en skötsam blatte i sverige :rolleyes:

Det är nog som ni säger.

Bilister kan andra bilister relatera till och skyller snarare dålig trafikvett på den personen.

Precis som vi säger att vissa hojåkare förstör för andra medans vi även säger att glidare är hells angels och glidare kör alla med öppna rör.

Klockrent skrivet! :D Jag fyller på:

... plötsligt kommer du på att du har glömt att köpa kvällstidningen. Du springer ner till din Volvo 745:a som du backar ut genom den höga häcken. Affären stänger ju snart...

Ungefär nu upptäcker nästa MC-gäng det mindre smarta i att hålla stummt förbi din postlåda.

Jag med...

... efter ca 15 minuter kommer således polis, brandkår och ambulans till platsen för att ta hand om de skadade. 3 veckor senare lämnar motorcyklisten sjukhuset och efter ytterligare 3 månader lämnar volvoföraren fängelset efter sin rattfylledom...

Don´t drink and drive, kids.

Nu är det min tur att gnälla på en sak som irriterar mig.
Nåja, det irriterar mig kanske inte så mycket..egentligen inte alls men låt mig berätta.

En sak som slår mig varje sommar är allt gnäll om att motorcyklarna låter så hiiimla mycket. Folk blir störda när de sitter ute på balkongen och myser till det.
Men detta verkar "bara" gälla sporthojar. Kommer det fyra-fem glidare med raka rör mullrandes förbi är det knappt nån som bryr sig. Istället mumlas det på balkongerna: "Fina motorcyklar det där, jajamensan". Men när fyra fem sex sporthojar åker förbi i samma hastighet mumlas helt andra ord bland balkongbesökarna, tro mig.
Har sett glidare med raka rör som låter RIKTIGT högt gå rakt igenom en besiktning utan ens en diskussion. Men jag skulle aldrig våga besikta med nåt annat än originalburkarna på då jag förmodligen skulle få avslag för hög ljudnivå.
Själv tycker jag att ölen smakar godare när en hoj drar förbi min balkong.

Klockrent skrivet! :D Jag fyller på:

... plötsligt kommer du på att du har glömt att köpa kvällstidningen. Du springer ner till din Volvo 745:a som du backar ut genom den höga häcken. Affären stänger ju snart...

Ungefär nu upptäcker nästa MC-gäng det mindre smarta i att hålla stummt förbi din postlåda.

Hallå , hade han inte druckit en bira ???

Tror aldrig jag blivit dåligt bemött i något sammanhang för att jag kör båge.
Slangar i stort sett aldrig mest för att jag är värdekass på det:rolleyes: , glider aldrig fram mellan filerna när det är kö, Har aldrig haft extrema blås och försöker i allmänhet sköta mig någorlunda hyffsat i trafiken.

Naiva jag tror att man får vad man förtjänar:)

Vissa här på mitt jobb (över50år) håller också på att snackar med mig som att vi är idioter.
Det roliga är ju att jag då säger alla idotiska saker man gör på en hoj, då blir dom ännu mer tokiga och blir så förbannade så dom inte vet vad dom ska säga.
Det brukar funka iaf :D

Nu är det min tur att gnälla på en sak som irriterar mig.
Nåja, det irriterar mig kanske inte så mycket..egentligen inte alls men låt mig berätta.

En sak som slår mig varje sommar är allt gnäll om att motorcyklarna låter så hiiimla mycket. Folk blir störda när de sitter ute på balkongen och myser till det.
Men detta verkar "bara" gälla sporthojar. Kommer det fyra-fem glidare med raka rör mullrandes förbi är det knappt nån som bryr sig. Istället mumlas det på balkongerna: "Fina motorcyklar det där, jajamensan". Men när fyra fem sex sporthojar åker förbi i samma hastighet mumlas helt andra ord bland balkongbesökarna, tro mig.
Har sett glidare med raka rör som låter RIKTIGT högt gå rakt igenom en besiktning utan ens en diskussion. Men jag skulle aldrig våga besikta med nåt annat än originalburkarna på då jag förmodligen skulle få avslag för hög ljudnivå.
Själv tycker jag att ölen smakar godare när en hoj drar förbi min balkong.

Jag tyckert det är pinsamt med customhojar som eldar ur otrimmade hojar med raka rör på stadens gator där kvällslugnet just lagt sig och folk sitter på uteserveringar och njuter av våren. Speciellt om förarna är män i min ålder som försöker se tuffa ut med uppdragna axlar och svart visir mm. Det är såna losers det är kul att spela undergiven mot och ligga bakom med tjejstern medans de brappar som fan igenom stan med sina 300kg hoj och 80 hk. När man sedan kommer ut från stan och de mår helt förträffligt i sin billiga tyska simpson-kopia, helt förvissade om att de dragit muppen på tjej-HD:n 11 gr. Då nickar man som tack för sällskapet och släpper lös allt

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025