Vad har tuta och p-ljus gemensamt? (förutom att de inte funkar nu då...)

Morgue

Den är liten men luktar som en stor...
Gick med
26 Apr 2006
Hoj
Kawasaki tengai 650 bruksare och en SV1000 som väntar på inspiration...
Tjena!

Bokade besiktningen och grävde fram hojen idag (Triumph Daytona T595 -97). Startar och går efter batteriladdningen, så jag kollade igenom belysningen och noterade att mittenlampan i fram (som jag antar är p-ljus eller varselljus eller vad den tekniska termen nu är) inte lyser oavsett position på strömställaren. Bröt loss framkåpan och bytte glödlampan, men det funkade inte i alla fall. Medan jag höll på att pyssla med detta upptäckte jag att tutan inte funkade heller, så innan jag gick loss på att byta den också i onödan drog jag bara snabbt kablar direkt till batteriet och då funkade den så det var inte komponentfel där heller. Alla säkringar är hela och i övrigt funkar all el.

Ni som har lite koll på elsystem, är det sannolikt att dessa två fel är relaterade eller är det mer troligt att det är två separata? Några idéer om hur felsökningen bör gå vidare? Hoppas verkligen slippa börja riva isär elsystemet och följa kablar för att hitta det så det skulle uppskattas om någon hade bra tips...

m.v.h Morgan (Morgue)

Jag brukar alltid summra säkringarna med en multimeter, för att vara på den säkra sidan. Ibland händer det att det är svårt att se att en säkring brunnit av.

Sitter tuta och strömställare för ljuset på samma styrhalva?
Känns inte helt långsökt med kontaktproblem i reglagen efter vintern alternativt att kabelstammen upp till styret ligger och skaver någonstans.

Sitter tuta och strömställare för ljuset på samma styrhalva?
Känns inte helt långsökt med kontaktproblem i reglagen efter vintern alternativt att kabelstammen upp till styret ligger och skaver någonstans.

Nej det känns ju rimligt, de sitter på samma styrhalva så jag antar att det får bli nästa steg. Tack Josef!

Jag kollade förresten säkringarna en gång till (drog ur varenda en och dubbelkollade efter oxid och sånt), men konstaterade att de är hela, dessutom delar tuta och p-ljus säkring med annat som funkar så det kan inte vara det. Alltid värt att kolla de enkla sakerna en extra gång dock, har ju också hört skräckhistorier om folk som kämpat i dagar och rivit hela hojen bara för att konstatera att dödaren varit intryckt...

Rev styrhalvan och löste problemet med lite smärgelduk och 556. Oxid i kontakterna var det som var problemet. Nu är det bara åka till besiktningen och se glad ut. :banana

Nyheter
Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!