Vad har temperaturen för inverkan på MC-åkandet?

Andreéas

Ninja-manne
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Ingen för tillfället....
Fick en liten fundering för en stund sedan när jag tittade på Superbike.

Köpte min första hoj i maj i år och hunnit åka ca 500 mil...

Med tankte på hur många som förolyckats på mc under sen-sommaren, och att många kommenterat att vi ska åka lugnt nu när asfalten inte är så varm längre - hur mycket inverkar detta på åkandet egentligen?
På superbike ligger de på som bara den trots att det inte är så varmt längre.
Jag vet att de kör med helt andra förutsättningar vad gäller däck m.m., men iallafall..

Jag har bara kört några få mil de senaste 3 veckorna, och uppskrämd av all "propaganda" så har jag varit lite överförsiktig...

Är inte ute efter att bli dum-förklarad, så ni som tycker sånt är kul - skapa en egen tråd, alt bara lägg ner....

Vill bara ha en uppskattning från goa gubbar o tanter som kört mycket hoj genom åren..

Last edited:
Sporthoj blir inte lika kul när det är svalare ute, men endurosäsongen börjar ju nu....

Låt däcken få upp värme under en längre stund än på sommaren, annars är det väl bara att se upp för löv och broar, viadukter osv på morgon och kväll.

Fick flera ställ/ hjulspinn i våras med R1an när det fortfarande inte var så varmt. Kan ha berott på skitdäcket som satt bak med iof.

När jag åkte Bmw M3 för många år sedan så fanns det jämt en kurva som jag växlade ner i efter att jag åkt ca 1,5 mil varje dag. Från sexan, ner på trean och plattan i mattan. Detta fungerade skitbra hela sommaren, kontrollerat ställ hela tiden.

En solig höstdag då termometern visade 4 plusgrader gjorde jag samma sak, med resultatet att det släppte något helt enormt. Jag klarade ut det tack vare att man inte ofta fick retur med den bilen. Så visst gör det skillnad men provocerar du inte fram det så är det ingen fara med hojen. Sunt förnuft helt enkelt

Jag är urgammal och på sitt sätt också erfaren (mc-ägare i ett sträck sedan 1972, mc-körare från -73 och körkortsinnehavare sedan -74). Däremot kommer jag aldrig att känna mig fullärd och definitivt aldrig överlägsen någon annan. Lite sur och vresig också så jag kanske platsar att svara på din fråga? :)

I ungdomen körde jag året om och jag har alltid gillat de gnistrande klara höstdagarna så säsongen fortsätter tills det blir frost - åker inte längre på is och snö.
Fram till för några år sedan fanns det bara en aspekt att oroa sig för när det gäller däckstemp: Att lufttrycket hölls så högt att inte däcken gick varma och började slitas (o deformeras) för mycket. Idag är insikten större och vi är noggrannare med att optimera förhållandena.

Slutsatsen? Handlar enbart om att anpassa framfarten till förhållandena! Det gäller i RR och det gäller på allmän väg.
Lägre fart, mildare nedlägg och större marginaler så vi inte behöver bromsa lika hårt; inget märkvärdigt alls utan ren vardagsstandard 1A.

Kör och njut färger, klar luft och gnistrande höstsol!

Eftersom jag kör lugnt över huvudtaget så är det egentligen inte så mycket att bry sig om? ( Håller väl 90-100 i kurvor där andra håller 160 ) Köra på som vanligt i princip?!...

Andreéas skrev:
2502802 Eftersom jag kör lugnt över huvudtaget så är det egentligen inte så mycket att bry sig om? ( Håller väl 90-100 i kurvor där andra håller 160 ) Köra på som vanligt i princip?!...

Du och jag får nog ordna någon gemensam gruppkörning framöver :tummenupp

G-L skrev:
2502810 Du och jag får nog ordna någon gemensam gruppkörning framöver :tummenupp

Jag får nog ta å byta hoj snart... Var ute med en kompis för någon vecka sedan. Han har en Kawazaki 500.. vanlig hoj.. Han piskade mig med råge när vi var ute på mindre vägar... 90-väg o uppåt hade jag chans att åka ifrån (topphastigheten på hans var 185, så jag tog chansen ) ... Det var smått pinsamt...

Å andra sidan är han gammal cross-åkare och har varit skit-duktig, så det sitter väl inga spärrar i huvvet på han... :-)

Andreéas skrev:
2502820 Jag får nog ta å byta hoj snart... Var ute med en kompis för någon vecka sedan. Han har en Kawazaki 500.. vanlig hoj.. Han piskade mig med råge när vi var ute på mindre vägar... 90-väg o uppåt hade jag chans att åka ifrån (topphastigheten på hans var 185, så jag tog chansen ) ... Det var smått pinsamt...

Å andra sidan är han gammal cross-åkare och har varit skit-duktig, så det sitter väl inga spärrar i huvvet på han... :-)

Inget att skämmas för, hellre för försiktig än för oförsiktig. Var glad att du har spärrar, finns folk som inte vet sina gränser och de blir nog inte så långlivade på motorcykel.

Som sagt det är du som sätter dina gränser ingen annan.Man behöver inte
stå still speciellt länge för att däcken ska bli kalla om dom ens kommer upp
i bra arbetstemp överhuvudtaget när man kör.Som sagt tidigare akta dig
för löv,vilt,lågt stående sol och blöta vägbanor men annars njut när du är ute
och kör tycker inte att du ska sitta och vara rädd eller osäker.
Full lärd blir man aldrig.

I extremare lägen , -15 till 20 o så så känns bågen som en stelbens hoj.
O då går de intre att köra me stängt visir heller för de blir liksom frostat glas av allt...

Men det är stor skillnad i vägrepp o stelhet på bågen redan när man jämför mellan +25 och runt noll.

Oki... well jag tackar så mycket för att ni lagt av er dyrbara tid på att svara på såna här idiotiska frågor.. Men det känns som att jag har lite mer koll i alla fall... + att jag inte behöver vara yber-rädd om man får chans att åka mer i år...

:-)

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back