Vad har störst betydelse vid köp - årtal eller miltal?

Devon

Dumglad
Gick med
18 Jul 2008
Ort
Stockholm
Hoj
2001 Aprilia Pegaso
Ska köpa min första motorcykel snart och håller på att titta på olika begagnade. Svårt att veta vad som är bäst pris, då det alltid är små faktorer som skiljer mellan de olika som finns till salu.

Men, generellet, vad är viktigast, att det är en nyare båge, eller att den har låga miltal?

Exvis, en modell 2002 som gått 2000 mil eller en 2001:a som gått 1000?

Annat man ska tänka på när man köper begagnat?

Ber om ursäkt om det redan finns nån sån här tråd, hittade inget som passade när jag sökte.

:) //Devon
 
Det viktigaste är att det är en hoj du faktiskt vill ha. Årtal eller mil tycker jag inte spelar nån roll, skicket måste avgöra. Orkar man inte se till att gasen går tillbaka med ett "smack!" har man förmodligen inte orkat engagera sig i att smörja kedja, kolla olja och såna grejor heller. Fullagningar brukar skvallra om bristande mekanisk sympati och total ignorans om motorcykelns väl och ve.

En annan god idé är att titta lika mycket på ägaren som på hojen. Det är svårt att dölja att man är ett jävla fucko som inget begriper.
 
Det viktigaste är att det är en hoj du faktiskt vill ha. Årtal eller mil tycker jag inte spelar nån roll, skicket måste avgöra. Orkar man inte se till att gasen går tillbaka med ett "smack!" har man förmodligen inte orkat engagera sig i att smörja kedja, kolla olja och såna grejor heller. Fullagningar brukar skvallra om bristande mekanisk sympati och total ignorans om motorcykelns väl och ve.

En annan god idé är att titta lika mycket på ägaren som på hojen. Det är svårt att dölja att man är ett jävla fucko som inget begriper.


precis..:tummenupp

bra skrivet..
 
Det viktigaste är att det är en hoj du faktiskt vill ha. Årtal eller mil tycker jag inte spelar nån roll, skicket måste avgöra. Orkar man inte se till att gasen går tillbaka med ett "smack!" har man förmodligen inte orkat engagera sig i att smörja kedja, kolla olja och såna grejor heller. Fullagningar brukar skvallra om bristande mekanisk sympati och total ignorans om motorcykelns väl och ve.

En annan god idé är att titta lika mycket på ägaren som på hojen. Det är svårt att dölja att man är ett jävla fucko som inget begriper.

Låter ju klokt, tack för svaret :).



Vad tror ni om de här olika?
Pegaso:
http://www.blocket.se/vi/16025268.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/10671260.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/15831992.htm?ca=11_s

Er-5:
http://www.blocket.se/vi/16119196.htm?ca=11_s (överpris?)
http://www.blocket.se/vi/16532225.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/17248754.htm?ca=11_s

Vill helst ha en svart, men de är alltid dyrare verkar det som :mad:
 
Jag kan rekommendera Honda CB 500 från 94 till 03 någongång. Har en sådan själv som jag precis tog körkort med. Har bara hört gott om den och de använder fortfarande samma 15 år gamla motor i 2008orna vilket talar om bra kvalite. Den ska spöa er-5an på alla punkter i de testa jag läst! Ser även mycket fetare ut när man jämför sida vid sida! Min svarta ligger till salu på blocket! :)

 
http://www.blocket.se/vi/16119196.htm?ca=11_s (överpris?)

Vill helst ha en svart, men de är alltid dyrare verkar det som :mad:
Pegaso och ER-5 är ju lite olika hojar. En Pegaso är mera åt offroad/allround-hållet och en ER-5 är en landsvägshoj.

Kollar du på Kawasaki ER-5 så kan du även hålla ett öga på Suzuki GS 500 och Honda CB 500 (alltså de nyare modellerna av CB500 och GS500 som kom på 90-talet). Det är hojar som är mycket lika ER-5.

Japp, det var lite överpris på den där ER-5an och skulle du ha den i t.ex. ett år och köra så mätarställningen hamnar på det dubbla så sjunker kanske värdet med 5-10000kr. Köper du istället en från 90-talet eller tidigt 2000-tal som gått ca 2-3000mil för 20-25000kr så bör du få igen de pengarna om du kör lika långt.
:tummenupp
 
Gud vad svårt det är att välja! ER-5:an början i alla fall kännas mindre och mindre intressant.
Gillar off-roadares smidighet (övningskör med en Suzuki dr, som jag tycker är rolig att köra med, även om den låter lite moppigt...), och Aprilian är ju dessutom väldigt snygg, men det var Hondan med.

Jag kan rekommendera Honda CB 500 från 94 till 03 någongång. Har en sådan själv som jag precis tog körkort med. Har bara hört gott om den och de använder fortfarande samma 15 år gamla motor i 2008orna vilket talar om bra kvalite. Den ska spöa er-5an på alla punkter i de testa jag läst! Ser även mycket fetare ut när man jämför sida vid sida! Min svarta ligger till salu på blocket! :)

Länka till den då :).
 
Gillar off-roadares smidighet (övningskör med en Suzuki dr, som jag tycker är rolig att köra med, även om den låter lite moppigt...), och Aprilian är ju dessutom väldigt snygg.
Då tycker jag du ska kolla lite på en Honda XL 600 V Transalp årsmodell ca 95-00 (dubbla bromsskivor fram från -97 och nyare). En ganska fräsch med inte allt för många mil på mätaren borde kosta ca 25-30000kr. Transalp har en v-twin som går lite vibrationsfriare än en storstånka (som sitter i t.ex. DR650 och Pegaso). Kanske inte lika "snygg" som Pegason men jag skulle ändå välja en Transalp.
 
Årsmodellen är viktigare om skicket är detsamma.
De cyklar jag rivit i har haft väldigt lite slitage, förutom rena slitdelar.
Med risk för att få på pälsen: Sporthojar är ofta misshandlade i såväl motor och låda som chassie.
Ser ofta bra ut - Är skit.
 
Då tycker jag du ska kolla lite på en Honda XL 600 V Transalp årsmodell ca 95-00 (dubbla bromsskivor fram från -97 och nyare). En ganska fräsch med inte allt för många mil på mätaren borde kosta ca 25-30000kr. Transalp har en v-twin som går lite vibrationsfriare än en storstånka (som sitter i t.ex. DR650 och Pegaso). Kanske inte lika "snygg" som Pegason men jag skulle ändå välja en Transalp.

Men är inte Transalpen hur stor som helst? Jag är 170 cm tjej och jag tycker att Transalpen känns som en Ardennerhäst - enorm! Kanske finns mindre iofs?

Pegason når jag ner på och ER-5:an med. Vet inte hur det är med CB500? Har också fått för mig att Honda är lite trista, men det kanske bara är fördomar? Och kanske ganska bra när man har noll koll på mek som jag?

En av de intressanta Apriliorna har ägts av en äldre herre som inte kört så mycket med den. Kanske bra? Lär ju inte ha buskört så mycket menar jag...
 
Honda är alltid skittrista.
Bara går.
Inga intressanta motorras eller felfunktioner på motorvägen i ösregn.
Klart omanliga cyklar.

Som förstahoj tycker jag att man skall välja en lätt hoj som fungerar på grusväg.

Angående motorer, så tycker jag att körbarheten är viktigare än toppeffekten.
Stånkor blir gärna lite bångstyriga, fyror tunna i botten.
Twin for the win.
Tramsvalpen eller (mycket prisvärt) Knakatrasigs 500paralelltwin i offroadchassie är lättkörda med hyfsad effekt.
Tidiga Honda Dominator är lite trevliga också.
Dock en stånka, som dessutom stulit modellnamnet från Norton.
 
Varför inte satsa på en er-6a som ligger väldigt bra till prismässigt men du får ändå en nästan "ny" hoj med garanti så slipper du oroa dig?
 
Eftersom det är första hoj så kommer du få en ganska tråkig försäkring . Skulle i stället kolla på BMW / HONDA / Triumph som har märkes försäkringar . BMW 650 offrod har samma motor som Pegason .

Kolla på BMW 650 , Honda Transalp (mkt trevligare än Pegason) & Honda Hornet 600 .
 
Transalpen kan jag rekommendera, som en del andra här också gjort.

Körde runt med en sådan två dagar på Kreta, på små bergsvägar, vägar gjorda av småsten och på de få motorvägar där finns. En riktigt bra allroundcykel som man kunde spendera många mil på, utan att få ont i ändan.

Svårt att nå ner? Köp platåstövlar. :hihi

En sak till du bör titta på är serviceintervall och kostnad! Kan skilja en hel del mellan olika märken och modeller. Hade jag vetat vad jag vet idag gällandes det är det inte helt säkert jag köpt en Ducati. :)
 
Last edited:
För min egen del tittar jag gärna efter hojar med mindre mil på, eftersom jag åker mycket,1000-1500 mil/säsong. Då blir det lättare att sälja sedan om inte hojen gått toklångt. Kundkretsen minskar drastiskt med lite mil på grejerna trots att skicket är klanderfritt.
 
En hybrid mellan dom två hojarna kanske?
En KLE500, er5 motor i ett offroadchassi?
Dessa brukar vara riktigt billiga....

Annars kan jag rekomendera Hyosung Comet 650 (med risk för att få halva sporthoj på mig), köpte en sådan till tjejen, den är liten och nätt och väldigt lättkörd.

Vi hittade vår 06:a med 330mil på mätaren för 25000:- och då var den som ny...
 
Last edited:
En hybrid mellan dom två hojarna kanske?
En KLE500, er5 motor i ett offroadchassi?
Dessa brukar vara riktigt billiga....

Annars kan jag rekomendera Hyosung Comet 650 (med risk för att få halva sporthoj på mig), köpte en sådan till tjejen, den är liten och nätt och väldigt lättkörd.

Vi hittade vår 06:a med 330mil på mätaren för 25000:- och då var den som ny...
KLE500 var det jag menade.
Gamla GPZ500 motorn lever ännu.
Billig i både inköp och försäkring.
Antagligen i service också, emedan motorn varit med så länge.
 
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top