Vad har rasat på gixxereländet nu då, eller varför knackar den och är trött?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Tja!

Värmen till trots så blev det en hojrunda idag, dumt nog :( På vägen hem började hojen ticka fast högre och dovare, lite som att avgassystemet inte är tätt. Märkbart tröttare, stabil tomgång men ljudet är varvtalsberoende och jag inbillar mig att det låter mer med belastning eller motorbroms och lite mer vibrationer än vanligt. Jag hade inte så mycket annat val än att puttra hem så jag myskörde sista biten och rev isär lite lagom i garaget = tog loss ventilkåpan. En teori var att kamkedjan har kuggat, men det är osannolikt eftersom jag har manuell sträckare och inte hört något som helst kedjerassel. Hursom, när jag väl hade fått loss ventilkåpan så hittade jag en metallflinga som låg vid ettans cylinders ventiler, se bild. Sen orkade jag inte riva mer i värmen, i synnerhet inte som man knappt kunde ta i grejerna pga att jag precis hade kört 15-20 mil.

Är det någon som kan ha en teori om vad som har tackat för sig den här gången? :va Är det läge att sätta ut en annons om 200kg brevpress? :( Just ja, hojen är en Gixxer 750 -99.

Bifogat

• metallflinga.jpg
    metallflinga.jpg
    117.3 KB · Visningar: 153
Jag hade nog tappar ur oljan för att se om det kommer ut nåt mer flis, typ guldskimmer och sånt.

Nånting lär ha rasat duktigt om du får fram en så stor flisa.

Jag hade nog tappar ur oljan för att se om det kommer ut nåt mer flis, typ guldskimmer och sånt.

Nånting lär ha rasat duktigt om du får fram en så stor flisa.
Jo, det blir nästa steg, men både jag och hojen var för varma för att jag skulle ha nån vidare lust att fortsätta riva den. Lite snålt med tiden i helgen dessutom :(

Jo, det blir nästa steg, men både jag och hojen var för varma för att jag skulle ha nån vidare lust att fortsätta riva den. Lite snålt med tiden i helgen dessutom :(
Knack i hojen låter ju ganska mycket som att nåt lager har rasat, typ vevlager.

Det lär du se direkt när du får ur oljan iaf.

Drygt att fixa vevaxeln, om den har gått hädan, speciellt nu mitt i högsäsongen.

Knack i hojen låter ju ganska mycket som att nåt lager har rasat, typ vevlager.

Det lär du se direkt när du får ur oljan iaf.

Drygt att fixa vevaxeln, om den har gått hädan, speciellt nu mitt i högsäsongen.
Japp, det räcker nog inte med att byta stift och sparka tre gånger på bakdäcket, nej :gråta Surt med tanke på att hojen är hyggligt snällt körd, aldrig slangad och väl omhändertagen.

Jag har surfat blocket flitigt efter andra hojar en stund...

Japp, det räcker nog inte med att byta stift och sparka tre gånger på bakdäcket, nej :gråta Surt med tanke på att hojen är hyggligt snällt körd, aldrig slangad och väl omhändertagen.

Jag har surfat blocket flitigt efter andra hojar en stund...
Hade en cbr 900 som jag körde jättesnällt, rasade när jag låg på 4000 rpm i en kurva, började knacka som fan från motorn.

Man tröttnar.

Säkert förra ägarens wheelieförsök, antagligen gått utan olja när han wheelat.

Köpte den på firma så efter mycket om och men så bytte de motorn till mig, utan kostnad.

Fast tjata fick man ju.

Är det vevlager som är kass på din hoj så borde du kolla varför den har tappat smörjningen, eller om det bara är vanligt slitage (fast det tror ju inte jag.)

Riv hojen och berätta vad som har rasat, nu är jag nyfiken.

Kammen skurit i toppen?
Nej, jag inbillar mig också att den skulle bli mos i pumpen och aldrig komma igenom kanalerna hel, så visst, troligen kommer den från toppen. Jag hoppades att någon ventilkopp hade blivit ledsen, men jag måste ju bort med kammarna för att se ordentligt, och det var för varmt för det, men när jag kollade så kunde jag inte se något som såg uppenbart trasigt ut. För ryker en kopp så lär ju ventilspelet bli extremt på den ventilen och då lär hojen gå rätt risigt, ungefär som nu.

Hade en cbr 900 som jag körde jättesnällt, rasade när jag låg på 4000 rpm i en kurva, började knacka som fan från motorn.

Man tröttnar.

Säkert förra ägarens wheelieförsök, antagligen gått utan olja när han wheelat.

Köpte den på firma så efter mycket om och men så bytte de motorn till mig, utan kostnad.

Fast tjata fick man ju.

Är det vevlager som är kass på din hoj så borde du kolla varför den har tappat smörjningen, eller om det bara är vanligt slitage (fast det tror ju inte jag.)

Riv hojen och berätta vad som har rasat, nu är jag nyfiken.
Den har ju gått lite drygt 4000 mil, så helt genomslut borde den ju inte vara.

Jag lovar att hålla tråden uppdaterad, jag är också otroligt nyfiken på vad det kan vara :nicka

Last edited:
Nej, jag inbillar mig också att den skulle bli mos i pumpen och aldrig komma igenom kanalerna hel, så visst, troligen kommer den från toppen. Jag hoppades att någon ventilkopp hade blivit ledsen, men jag måste ju bort med kammarna för att se ordentligt, och det var för varmt för det, men när jag kollade så kunde jag inte se något som såg uppenbart trasigt ut. För ryker en kopp så lär ju ventilspelet bli extremt på den ventilen och då lär hojen gå rätt risigt, ungefär som nu.
Jag råkade ut för något sånt för länge sen. Kammen hade tvärskurit i toppen. Motorn gick bra ändå men det lät som halva verktygslådan låg i motorn. Ventilspelet var bra ändå, jag antar att kammen behövde snurra för att börja flexa och banka emot överfallet.

EDIT: Det är nog klart motorn känns trött om kammen måste svarva bort material ur toppen för att få plats att gå fritt. På min hade MC-Tjänst i Vetlanda löst det problemet genom att släppa på överfallet innan jag köpte hojen.

Last edited:

Den har ju gått lite drygt 4000 mil, så helt genomslut borde den ju inte vara.

Jag lovar att hålla tråden uppdaterad, jag är också otroligt nyfiken på vad det kan vara :nicka
Du har ju en pick-up i tråget, borde sitta fint nät i den som hindrar att det kommer upp flis i pumpen, visst, den tar ju inte allt men den tar det största fliset som kommer upp i pick-upen.

Resten bör fastna i filtret.

Motorn har svalnat nu så ut och lyft kammar och det skitet och se om felet är där.

Jag råkade ut för något sånt för länge sen. Kammen hade tvärskurit i toppen. Motorn gick bra ändå men det lät som halva verktygslådan låg i motorn. Ventilspelet var bra ändå, jag antar att kammen behövde snurra för att börja flexa och banka emot överfallet.

EDIT: Det är nog klart motorn känns trött om kammen måste svarva bort material ur toppen för att få plats att gå fritt. På min hade MC-Tjänst i Vetlanda löst det problemet genom att släppa på överfallet innan jag köpte hojen.
Mycket riktigt så hade avgaskammen börjat svarva ur överfall och topp på tvåans burk :( Frågan är varför den plötsligt började göra det, och hur man löser det? :va Vad gjorde du?

Du har ju en pick-up i tråget, borde sitta fint nät i den som hindrar att det kommer upp flis i pumpen, visst, den tar ju inte allt men den tar det största fliset som kommer upp i pick-upen.

Resten bör fastna i filtret.

Motorn har svalnat nu så ut och lyft kammar och det skitet och se om felet är där.
Jo, jag kunde inte riktigt hålla mig, jag skulle egentligen bara förbi garaget och hämta en väska, men helt plötsligt stod jag där med två kammar i nävarna :rolleyes: Jag får gå en rond sen och riva loss tråget och se vad som ligger där.

Nu skulle jörgen säga att det japanska junket omöjligen kan renoveras pga av de direktlagrade kammarna i toppen. till skillnad mot coca cola stålet.

.....Tyvärr har han rätt.:huvet

Reservtopp/motor på Köp&sälj/blocket/ebay i sista fall skroten.

Håller nog fullt och fast på vevlagerhaveri

Att kamlagerläget ger sig är nog ett följdfel av att du kör hem en hoj med kasst oljetryck

( oljetryckskontakterna lger inte signal förens under 0,15 i tryck)

Här har vi rasat i snitt 3 vevaxlar per säsong sedan 1984 heheh

( ingen i år dock, Har man blivit gammal???)

Nu skulle jörgen säga att det japanska junket omöjligen kan renoveras pga av de direktlagrade kammarna i toppen. till skillnad mot coca cola stålet.

.....Tyvärr har han rätt.:huvet

Reservtopp/motor på Köp&sälj/blocket/ebay i sista fall skroten.
Härmed är alltså Jörgen bannad från den här tråden :D

Håller nog fullt och fast på vevlagerhaveri

Att kamlagerläget ger sig är nog ett följdfel av att du kör hem en hoj med kasst oljetryck

( oljetryckskontakterna lger inte signal förens under 0,15 i tryck)

Här har vi rasat i snitt 3 vevaxlar per säsong sedan 1984 heheh

( ingen i år dock, Har man blivit gammal???)
Vad gör man bäst åt det då, ny motor? Skruva kan jag ju, iaf ta isär och byta grejer, men att börja kolla rakhet på axlar mm har jag ingen möjlighet till. Och den där motorn har ju haft många hyss för sig genom åren :huvet

Man kan ju tycka att oljevarningslampan borde tändas liiiite tidigare dessutom :huvet Borde inte kamlagerläget ha rasat längre till höger istället eftersom oljan ju kommer via ettans överfall?

Härmed är alltså Jörgen bannad från den här tråden :D

Vad gör man bäst åt det då, ny motor? Skruva kan jag ju, iaf ta isär och byta grejer, men att börja kolla rakhet på axlar mm har jag ingen möjlighet till. Och den där motorn har ju haft många hyss för sig genom åren :huvet

Man kan ju tycka att oljevarningslampan borde tändas liiiite tidigare dessutom :huvet Borde inte kamlagerläget ha rasat längre till höger istället eftersom oljan ju kommer via ettans överfall?

Bara å slit isär den å kolla allt

En bra indikator är ju som tidigare nämts att kolla oljan och innehållet i tråget

Guldshimrande olja ( metallic) är tecken på katastrof

Annars kanske detta kan va nått

http://www.blocket.se/jonkoping/Suzuki_GSXR_750_Motorer_och_motordelar_27938720.htm?ca=11&w=3

Bara å slit isär den å kolla allt

En bra indikator är ju som tidigare nämts att kolla oljan och innehållet i tråget

Guldshimrande olja ( metallic) är tecken på katastrof

Annars kanske detta kan va nått

http://www.blocket.se/jonkoping/Suzuki_GSXR_750_Motorer_och_motordelar_27938720.htm?ca=11&w=3
Ja, det är ju tur att den begår harakiri ibland, motoreländet, så jag har ju vanan inne :huvet

Japp, jag PM'ar för fullt med honom här redan ;) Meccan är killen att fråga när det gäller delar till Gixxrar :tummenupp

Mycket riktigt så hade avgaskammen börjat svarva ur överfall och topp på tvåans burk :( Frågan är varför den plötsligt började göra det, och hur man löser det? :va Vad gjorde du?
Jag slängde hojen och mig själv framför, och under en Volvo 740. Inget att rekommendera dock. Det gör ont som satan.

Begagnad motor ligger nog ganska högt i kurs? Kanske räcker att byta toppen, vad vet jag. Du lär få öppna och mäta, tyvärr.

Jag var lite lat, så jag snackade med Racesetup och köpte en motor av honom! Jag orkade inte börja riva gamla motorn, jaga delar, skruva ihop, inse att något annat rasade å riva igen :gnissla Nu har den nya suttit i nån vecka å blivit ordentligt provkörd, funkar klockrent :tummenupp

Nyheter
Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard