Vad har ni för verktyg?

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
Vissa har ju egna fullutrustade verkstäder eller har tillgång till fullutrustade verkstäder med bromsbänkar och datorer och allt möjligt.
Andra har en verktygslåda med det nödvändigaste. Några har bara verktygen som tillhör hojen.

Själv har jag ett garage där jag kan vara så jag slipper stå ute.
Mina basverktyg är en kamasalåda som jag köpte någon gång på 80-90talet.
DSCF0919.jpg
Den lådan tar jag nästan alltid fram när jag ska skruva och jag har använt dessa verktyg oerhört mycket. Lilla spärrskaftet är väl det enda som jag fått köpa nytt i den lådan under alla år.

Jag har även en tavla med tänger och mejslar och diverse andra verktyg.
DSCF0924.jpg
Däckjärn och balanseringsjigg från biltema har jag också.

En lyft köpte jag när jag började med mc och det ångrar jag inte. Använder den jämt.
DSCF0922.jpg

Jag har inga specialverktyg såsom pressar eller svarvar mm. Men jag fixar basicservice.
Jag är väl en vanlig hemmapulare.

Vad använder ni för verktyg/utrustning?

Fullutrustad verkstad, tyckluft mm med nedsänkt hydraulisk lyft i golvet Nakamichi stereo och 4 st B&W 602or på väggarna.
En nedsänkt dynobänk med utsug å så vidare.

I garaget på tomten hemma.

Ungefär så...

Tvärtom...

Jag handlar prylar utifrån det jag vill göra.
När man inser att motorn mår bättre om man drar topparna med rätt moment handlar man en momentnyckel, och måste den gamla stålramen göras om krävs en MIG-svets och då handlar man en sån, t.ex.
Efterhand består prylsamlingen av en mängd problemlösningar som kallas verktyg.
Så ser jag på det...

2 Depåstöd, och alla möjliga verktyg. Dock ingen EL i garaget så har inte mycket nytta av komprssorn och svettsen..

Kamikaze kid skrev:
Fullutrustad verkstad, tyckluft mm med nedsänkt hydraulisk lyft i golvet Nakamichi stereo och 4 st B&W 602or på väggarna.
En nedsänkt dynobänk med utsug å så vidare.

I garaget på tomten hemma.

Ungefär så...

Okej. Typ värstingutrustad med andra ord.:)

RaffeKawa skrev:
Tvärtom...
Jag handlar prylar utifrån det jag vill göra.
När man inser att motorn mår bättre om man drar topparna med rätt moment handlar man en momentnyckel, och måste den gamla stålramen göras om krävs en MIG-svets och då handlar man en sån, t.ex.
Efterhand består prylsamlingen av en mängd problemlösningar som kallas verktyg.
Så ser jag på det...
Jo, det är ju så det går till. verktygsutrustningen växer vartefter tiden går.

AnesN skerv:
2 Depåstöd, och alla möjliga verktyg. Dock ingen EL i garaget så har inte mycket nytta av komprssorn och svettsen..

Jag använder inte mycket el förutom till belysning och sånt. Fast det är klart, ibland behövs ju el.

Jag ser a du har locket kvar på din Kamasalåda mitt föll av någon gång i början av 90-talet.

Hemma: Flera verktygstavlor, Kompressor, Slangrullar, en vägg med lådrack, Vinkel slipar, diverse tryckluftsverkty, 3-fas MIG, bänkslipmaskin, pelarborrmaskin, Elkabelrullar, en hel drös av olika motorer, diverse glasfiber rulla, plastningsverktyg, ett antal liter polyester, utsugsarm med 3-fas fläkt 4,5 kW som når nästan hela verkstan, .......

På jobbet: Tillgång till prototyp verkstad mekanisk och elektronik.

Last edited:
Jag ser a du har locket kvar på din Kamasalåda mitt föll av någon gång i början av 90-talet.

Hemma: Flera verktygstavlor, Kompressor, Slangrullar, en vägg med lådrack, Vinkel slipar, diverse tryckluftsverkty, 3-fas MIG, bänkslipmaskin, pelarborrmaskin, Elkabelrullar, en hel drös av olika motorer, diverse glasfiber rulla, plastningsverktyg, ett antal liter polyester, .......

På jobbet: Tillgång till prototyp verkstad mekanisk och elektronik.
:)Locket hänger på trekvart och jag får använda en spännrem för att hålla ihop lådan.

Tycker ni borde slänga upp bilder på verkstad +tools. blir mycket intressantare tråd då. Speciellt om det är värsting garage ala hemmapulare!

Jag har rätt mycket verktyg t.ex väldigt mycket tänger, riktigt mycket skruvmejslar, massa fasta/skift/andra nycklar , alla hylsor från 5-48. Krafthylsor från 13-30 , 3 olika kompressorer , mycket elverktyg , MIG/El/Gas svets och en massa annat plus att farsan har massa verktyg i arbetsbilen.
Det jag använder mest är nog hylsnycklarna , mutterknack och tryckluftsverktyg

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back