Vad har ni för varvtider på Falkenberg?

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
Hej

Jag ubdrar vad ni raceputtar har för varvtider på Falken????

Funderar på licens till nästa år, och vill veta om man ska satsa på det eller inte.

//R
 
46.67 med gammelkawan, har knappt kört där i år så jag vet inte vad jag kan med suckan.
 
44.5

under SM/SO....


(Snabbare än Camilo om du undrar...)



Skulle gissa på att man bör ligga under 50-tider för att det skall vara lönt att ta licens... :rolleyes:
 
Jag kvalade in näst sist på 47,164 tror jag det var!

Före Jalle, Chrille, Granny o Humlan! :cool:
 
nEJ FY FAN oSCAR!!! Det hade jag ju glömt! Nu kommer du få fetestryk på lördag!!

47,3 fick jag sitta på läktarn med(och spöade mr-46,6-på laptimer-förr-a-veckan), men man behöver inte köra så fort för att tävla. Nästa år får vi fler tillfällen att tävla på och precis som jag sa förra året så är Falken fortfarande ingen bra bana att köra sina första tävlingar på.
 
Kan säga så här......

Var på Falken i söndags o kollade lite tider, körde på 54:or, men som vanligt så smiskar jag inte så mycket som jag bör
Så på sista passet tänkte jag att jag skall ge lite mera än tidigare, sagt o gjort, jag drog på mer, fast inte nåt överdrivet, utan körde rätt bra o sansat......fick en tid på ca 50,5.
Vet dessutom massa ställen på Falken där jag inte ger järnet som skulle kunna spara mig massa sekunder. Vänstern tex, tar jag det riktigt lugnt i eftersom jag sett massa folk som åker av där jämnt....dessutom så tar jag nog den kurvan fel varje gång.

Så vad tror ni, skall jag satsa på en licens eller inte?

//R
 
Ravetrancer skrev:
Kan säga så här......

Var på Falken i söndags o kollade lite tider, körde på 54:or, men som vanligt så smiskar jag inte så mycket som jag bör
Så på sista passet tänkte jag att jag skall ge lite mera än tidigare, sagt o gjort, jag drog på mer, fast inte nåt överdrivet, utan körde rätt bra o sansat......fick en tid på ca 50,5.
Vet dessutom massa ställen på Falken där jag inte ger järnet som skulle kunna spara mig massa sekunder. Vänstern tex, tar jag det riktigt lugnt i eftersom jag sett massa folk som åker av där jämnt....dessutom så tar jag nog den kurvan fel varje gång.

Så vad tror ni, skall jag satsa på en licens eller inte?

//R

Om du körde på 50.5 med laptimer och vet en massa ställen där du kan kapa flera sekunder per varv så kommer du att vinna R-1000.
 
Ravetrancer skrev:
....

Så vad tror ni, skall jag satsa på en licens eller inte?

//R

Självklart! Kan du komma ner på 50 med den knullputsen så kan du köra 48-49 efter en träning med kraschkåpor!

Du behövs ute i depåerna vettu :tummenupp
 
Kollade lite i mina papper från "tiden då det begav sig" :D
Lyckades med 46,76 med Aprilian som bäst.(men det var några kg sen :p )
 
Givetvis ska du ta licens Rejvis! Kan du ta dig runt falken på 50s med din gathoj så är du snart nere på kvaltider om du får dig en rejser och vågar ladda på lite grann!
 
GSXR1100R skrev:
Om du körde på 50.5 med laptimer och vet en massa ställen där du kan kapa flera sekunder per varv så kommer du att vinna R-1000.

:rofl :rofl :rofl
 
Självklart ska du ta licens. Om du funderar på det måste du göra det, så enkelt är det. Om du aldrig provar kommer du aldrig veta och det är som att ha en livslång klåda i röven.

Bara för att undvika missförstånd så är det kanske på sin plats att påpeka att det där snacket om att sänka sina tider bara för att man sätter på kashisar är ett internskämt. I verkligheten gör det ingen skillnad alls. Ofta tror man att man kan åka snabbare om man "tar i ordentligt" eller "klämmer till" eller "sätter på kraschisar så att man vågar mer", men precis som du skriver så kan man inte tvinga fram hastigheten, den måste få komma av sig själv och det gör den när man slappnar av och när man som minst anar det. Hur många är det inte som kört tre varv och tagit i så att de nästan skiter på sig bara för att upptäcka att de egentilgen åkt långsammare än vad de brukar?

Teknik och träning är det som gäller. Nöta, nöta, nöta... Du tror väl inte att gubbarna...ehh host, host, jag menar grabbarna satte sin bästa tid på sitt första varv? Fråga istället vad de hade för tid första gången de tog ut gathojen på banan. De tiderna är nog mer lika de du själv kör på redan nu. Med träning, vem vet vad du kan prestera? Är du inte nyfiken på att veta? Lite nyfiken är du, annars skulle du inte ha frågat. Det har nog börjat klia lite redan nu.

50,5 på licensträning räcker bra mycket längre än att stå och titta på och säga att; "Jag skulle lätt kunna köra 48'or". Dina varvtider räcker så långt som du tycker att de räcker. Sätt upp egna mål och glo inte på andra. Ok, jag vet att det är omöjligt att inte snegla på andra, beundra och undra, men låt det stanna vid det. Hur bra dina tider är vet bara du själv och den enda som har rätt att döma dina tider är du själv. Alla är inte underbarn eller f d crossåkare som kan lägga 45'or på Falken eller 58'or på Sviestad. En del är som jag, gamla, fattiga och talanglösa som dessutom ibland måste prioritera annat och då är man nöjd med 1:01,5 runt Sviestad.

B-Licens har man inte för att man är snabb, det har man för att man vågar och vill. De snabba har ett A på brickan. Tider ska man inte oroa sig för förren man ska kvala in till en tävling. Tider är ett verktyg som först blir intressant när man blir kosekvent i sitt åkande, d v s när man kan lägga femton varv på raken inom en sekunds marginal. Då börjar det bli intressant att kolla tider eftersom man då har en riktmärke att utgå ifrån och kan se hur olika spårval och fjädringsinställningar påverkar varvtiderna.

Nu råkade jag flyta iväg lite, som vanligt. Det jag ville ha sagt var: Ta licens nu!
 
Last edited:
0.48.58. 1999 på b-racet ha ha va kass, efter det har jag aldrig satt min fot där, gillar banan men det(plånboken=det) blir aldrig av bara.
körde även mitt första race någonsin där, 1990, varvtider då vet jag ej (jaja jag e en gubbe)
 
Last edited:
Jag körde nog 50-51 första träningspasset vid SM. Kvalade in med en hög 47'a. På racet tappade jag visiret och hjärnan och klämde till med 46,3 :cool:
 
hmmmm, man kanske ska satsa på lite rejs då......
Min fjädring e helt fuckad dessutom(tack för hjälpen som uteblev Chrille :))

Vet lätt att jag kan sänka en 3-4sek på banan med lite mer motivation, dessutom så tar jag den satans vänstern fel hela tiden, så där tappar jag säkert 2sek........

Sen måste jag erkänna att jag måste ner i vikt för det e fan så jobbigt med min vikt o hoppa från ena sidan på sadeln till andra sidan. Man blir trött fort :)

Valmers: Dig smiskar jag på vilken bana som helst när du vill killen. Du ska veta att jag håller allt annat än laglig fart numera

Tack ni andra för peppning, speciellt Teddy o Chrille.

//R
 
Ja, jag kan bara instämma...Teddy säger det som behöver sägas. Läs gärna några av artiklarna som han länkar till på sin sida; dom beskriver oxå bra vad det handlar om.

Men för att ge dig lite referenser vad gäller tider och sånt... Av nån outgrundlig anledning bestämde jag mig (läs: fick ett ryck) för två år sen att försöka ta licens och rejsa. Då hade jag nog kört en gatåkning i Snabba gruppen. Min bästa tid då var på Gelleråsen 1.19, 92 eller nåt liknande....inte speciellt konkurrenskraftigt. Men med träning och en hel massa mer träning så kommer farten efter hand.

För övrigt så kan jag bara säga att det beslutet att börja rejsa är definitivt ett av de bästa beslut jag någonsin tagit. Så mycket kul jag har haft tack vare racingen är svårt att beskriva...så jag kan bara råda dig att försöka. Snabb eller inte, det blir du efter ett tag. Och alla kommer hjälpa dig så gott dom kan.
 
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top