Vad har ni för tvångsbeteenden?

sitter o trycker på återställaren för blinkersen i tid o otid, kan säkert dröja hela 30 sek mellan gångerna :va
kan även springa runt i köket flera ggr innan jag går till jobbet för o kontrollera att jag ställt in maten i kylskåpet efter frukosten

hehehe

Inte beteende kanske men har lite skumma tankeverksamheter,

Om jag tex ser ett tåg kan jag bli helt nojjig för att jag inte vet vart det ska och hur jag ska komma ombord även om jag inte alls ska med det.

:va

Sen har jag lite sån tidsfobi, måste va extremtidig till allt vilket resulterar i att jag alltid får sitta och vänta.

juha01 skrev:
Vill kasta i nycklarna, telefonen, kontokortet osv. i vattnet om jag går över en bro... Måste därför alltid gå med grejerna i fickan och får inte ha händerna i fickorna.

hahahhaa måste va skitjobbit

Jag måste alltid ta ketchup före senap.
När jag brer en macka är det alltid på fattigsidan om det är knäckemacka. Är det limpamacka måste sidan som har störst yta ha smör och sjäva 'bågen' är alltid till vänster då jag äter med högerhanden.

Mr R skrev:
Det där med jämna siffror på volymstaplarna på stereon är viktigt också,
35-40-45 osv

Efter man har läst här så inser man själv att man har samma "problem" som man inte viste om, Tex det där om stereon. :3freak
Visste ej att det var jämna siffror... :tungan

Lyfter toaringen på offentliga dass gör jag med, men det är ju bara för att dom är så äckliga.

Annars så brukar jag tänka på melodier medans jag håller takten med underkäken (flyttar den i sidleds så jag träffar överkäken med underkäken varannan gång). (kom på att jag gör det nu också, tror jag gör det hela tiden faktiskt)

Måste "knäcka" fingrarna jämt.

Måste "knäcka" knäna, kan bli lite jobbigt för folk som sitter bredvid mig på biograferna, eftersom jag måste inkräkta på deras utrymme och sparkar ofta till dom på benen.

Gör konstiga ljud med svaljet (typ klickljud).

Måste kissa innan jag kollar på film, även att jag just gjorde det 20 min tidigare så måste jag klämma ut ett par droppar till.

Kan inte kissa när folk står bakom mig.

Måste tvätta händerna innan jag ska äta.

Måste ha lypsyl, har hänt att jag "kompat" ut från jobbet för att åka och handla.

Måste lägga allt jag har i fickorna på bordet när jag kommer hem, även om jag ska ut snart igen.

Måste ha ett stökigt datorbord, känns "fel" när tjejen har varit där och plockat.

Brukar köra "checklistan" 3-4 ggr innan jag smäller igen ytterdörren. Plånbok, telefon, snus, nycklar, bilnyckel, lypsyl. och ibland även 1 extra gång när dörren är stängd.

Jag som tänkte "vilka stollar" när jag började läsa tråden. Kul att man har vissa konstigheter för sig
:hihi

Tvångstankar

Detta får ni lägga av med , blir jobbit i längden...Det kan som sagt bli värre o värre.
Har inte hållit på så över huvudtaget någon gång i hela mitt liv, har ni inget annat att göra :va / Nettan

Jobbiga små tvångstankar :va ...
Speciellt när man håller på med farliga saker, som högspänningsgrejjer...
"Undrar hur det skulle kännas om man bara petade lite grann på den??"
Sen tänker jag "Petar ja inte på den så kommer hojen att gå sönder!" IIH! Så petar man på den... :tungan
Skitirriterande.

"Praktiska vanor" som t ex att alltid fälla upp toasitsen med lillfingret eller nåt sånt brukar ja kunna skaka av mig... Hela förra sommarn petade jag hela tiden upp stödet på moppen när jag åkte, visserligen inte helt ogrundat eftersom det hade en tendens att trilla ner, men jag fortsatte även sedan jag hade lagat det :) :3freak . Men som sagt, lyckades skaka bort det!

Last edited:
Nettan skrev:
Detta får ni lägga av med , blir jobbit i längden...Det kan som sagt bli värre o värre.
Har inte hållit på så över huvudtaget någon gång i hela mitt liv, har ni inget annat att göra :va / Nettan
Kan inte sluta. Impossible.

Heh, vissa såna här tankar e ju universiala!

1. Alltid kolla dörren, flera gånger!
2. Såfort jag sätter mig vid datan måste jag lyssna på Ride the lightning - Metallica :kocko (som tur är så e ju låten grym!)
3. Alltid ha jämna tal på volymen.
4. Måste alltid dricka mer än 10 öl om jag dricker, vet inte varför, då jag vissa gånger är duktigt på lyran innan 10 är uppnått, och att jag inte behöver dricka 10! Om jag inte dricker 10 eller mer så har jag tråkigt intalar jag mig själv! :fyllisar :kocko

Sen finns det en grej till, som jag faktiskt försöker att sluta med, och det är att jag måste kolla "picken" ständigt. Inte kolla med synen, men känna efter så det är kvar, tillsammans med dens 2 polare!

Och naturligtvis PTV, annars kan jag knappt gå!

Mavve skrev:
Det där med lista är inget tvångsbeteende utan bara ett smart sätt att så saker gjorda.

Jag har jobbat med folk som gör listor....

Ena killen var gammal målare/golvslipare, och han var tvungen att ha listor för han hade sämre minne än en guldfisk, han glömde saker på en millisekund, inga viktiga saker, bara sånt som vart han jobbade och vart han bodde, han ringde hem och frågade om han hade varit hem och ätit lunch osv...

En annan kille han behövde fan inga listor, han mindes allt knivskarpt, men han njöt något så fruktansvärt av att göra listor, det kunde vara listor på vilka låtar han skulle spela, vilket sorts pålägg han skulle ha på mackorna, vilka olika tändstift som passade till bilen, och skulle han köpa något så gjorde han konsumentundersökningar alá Råd och Rön, vilket lypsyl ger mest för pengarna och smakar bäst? Hur många stimorol är det i en påse? Är det olika beroende på vilken stimorolsmak man väljer, han kunde sätta sig i bilen och åka tvärs genom stan, parkera för en tia och köa en kvart för att köpa en CD skiva 3 kronor billigare än på bensinmacken brevid hans hus.

Dessutom sparade han på allt, jag menar allt, han hade förråd fyllda med lådor med burkar i, och i burkarna sorterade han spikar med olika stor skalle, olika längd, olika ytbehandlingar, olika räffling osv i all oändlighet.

Killen höll på att bryta ihop när torx skruven introducerades, för hans MEGA stora skruvsortiments skåp rymmde inte flera sorter, så han fick köpa ett nytt med ännu en rad, då kom S-Torxen, den med ett stift i mitten !!!!

Killen som behövde listorna var väl OK, men den andra killen med sina listor blev lite jobbig i länden, dessutom sorterade han ALLT i bokstavordning, kryddor, verktyg, kläder, skivor, böcker, osv... ÄVEN PÅ JOBBET!

1. Jag går o öppnar kylen och bara står o stirrar i den, både hemma o på jobbet typ 4 ggr i timmen, även om jag inte ska ha något eller är hungrig.

2. Marerar/avmarkerar/markerar text och ikoner på datorn helatiden, med dubbelklickningar, klickar frenentiskt på musen heeeelatiden.

3. Höjer och sänker volymen på tvn sjukt mkt ibland, alltså något steg upp och något ner, innan jag tycker det är "lagom"... det kan hända att det blir samma tal som det var från början.

4. Jag måste göra jämna saker me kroppen, typ om jag blinkar 3 ggr med vänster öga, så gör jag kanske 4 med höger, sen en med vänster, sen 3 med höger, 2 med vänster och 1 med höger igen... så kan jag göra med benklapp, fingerknäppningar osv. oftast innan jag skall sova, alltså när jag ligger i sängen.
Måste liksom känna balans och harmoni i kroppen innan jag somnar.

5. Har jag drömt en mardröm så måste jag vända på kudden, annars sitter drömmen kvar i kudden på sidan mot mitt huvud, så kommer jag drömma det igen om jag somnar om.

6. Måste blåsa i glas innan jag dricker ur dem, även om de är helt nydiskade.

7. När jag stängt TVn och skall sova så skuttar jag runt på rumpan i sängen och typ är helt glad... sen lägger jag mig normalt.

8. När jag är glad eller ser fram emot något har jag svårt o hålla inne känslorna och kan typ hålla för min egna mun och skrika "Iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii!" jättehögt o blunda jättehårt... Det är dock ingen tvångsttanke, mer ett retarderat beteende.

9. Kan få för mig att göra något som jag typ inte alls väntar mig att göra, som nu till exempel kan jag utmana mig själv att jogga ett varv i lägenheten.. så sitter jag några sekunder och tänker på hur jobbigt det skulle vara, så bara reser jag mig upp o gör det, och min kropp blir helt chockerad, lustig känsla. Känner mig så jefla nöjd efteråt.

10. Äter jag något och M I N S T A lilla avvikande smak eller typ en knäckebrödssmula eller något krossas mellan tänderna när jag äter mjukt bröd så måste jag spotta ut det, annars dör jag.

11. Jag kan inte bre mackor med en begagnad brödkniv med lite smör på. Diskar av den, har dock blivit bättre på det.

Last edited:
1. Trycker alltid på larmknappen i hissen innan jag åker upp/ner
2. Slår alltid ner sugröret i locket på McDonalds läsken(alltså igenom plasten, varsomhälst så länge det inte är i det vanliga hålet)

Emmi skrev:
I agree, visst fan kör man alltid för fort. Kan inte ligga i 50 för det är sakta, kan inte ligga i 70 för det är sakta, kan inte ligga i 90 för det är sakta, kan inte ligga i 110 för det är med sakta. Minst 10 över iaf.

Då är vi tre då...
Men jag vet inte om jag kan kalla det tvångsbeteende? Jag njuter ju av att det går undan... 30+ i mitt fall. :tummenupp

Likaså som med smörpaket mm. Är väl inget tvång men jag gillar när det är snyggt och prydligt. Och så behåller det smaken bättre...

Är väl perfekt helt enkelt... :)

Tar alltid ett nytt glas när jag ska dricka (hemma).....även om bara jag använt dom och druckit vatten i allihop.
Tur att jag har diskmaskin.

Brukar nästan alltid extrakolla att jag dragit handbromsen och lagt i växeln på bilen när jag har parkerat, har aldrig glömt att göra det vad jag kommer ihåg

Alltid när jag befinner mig på höga hojder vill jag hoppa ner... När jag "åkte" paragliding i thailand ville jag inte hänga i nån fallskärm jag ville hoppa ner! verkade mycket roligare!

Om man står på en ballkong på 13vån så känner jag också var kul det vore att ta sig en flygtur! :yoparty

Nej jag är inte självmordsbenägen... jag älskar bara höjder... :tungan

Hahaha, har vi en potentiell vinnare här eller?
Kay skrev:
7. När jag stängt TVn och skall sova så skuttar jag runt på rumpan i sängen och typ är helt glad... sen lägger jag mig normalt.

Hade förut en grej med siffran 8, ville helst gå nerför trappor i 8 steg. Hittade man en trappa med bara 8 trappsteg så var lyckan gjord, hehe. Men som sagt, längesedan nu.

Som någon innan skrev, nycklar och plånbok i vänstra fickan och mobilen i högra. Ibland lägger man ju fel och när man då bara snabbkollar att man har allt med sig och inte känner t.ex mobilen där flämtar man enna till innan man hittar den i andra fickan.

En annan grej man gör, knackar av knäckebröd några gånger innan man börjar smöra etc. Kommer sig av påstådd mjölbaggsinvasion på en båt jag jobbade på -94, still going strong, har ännu inte hittat någon bagg kan tilläggas.

/John

Åttiettan skrev:
sitter o trycker på återställaren för blinkersen i tid o otid, kan säkert dröja hela 30 sek mellan gångerna :va
Skönt,,,man är inte ensam.Fan vet om jag ens fixar 30 sek :kocko

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...