Vad har ni för olja i era hojar?

enter308

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2011
Hoj
Z1000 -10 såld husa 570 -09 såld ktm 690 smc -12 KTM SD 1290 -14 såld
Hej dagboken!

Dax att ge sig in i oljedjungeln igen.

Till min berg 570 så är det 10W-50 orginal, kostar ju ca 200 kr/L

Vad kör ni andra med för oljor på eran hojar måste ju funka fint men en lägre viskositetsgrad på oljan eller ?

Kör med Motoex 10w-40 i min CRF450 som jag blev rekommenderad... pris lokalt 2l + filter 190:-

OKQ8 SBK 15w50 senast

tidigare biltemas racingolja, nöjd med båda varför det vart OKQ8 SBK 15w50 sist var för jag och en polare gick ihop och köpte en 20l dunk så literpriset vart lägre.

Kör med motul 300V. kommer inte ihåg viskositen.
Är väl inte dom 2 första siffrorna som är tempen?
10w/15w är väl viskositet och 40/50 är vilken temp man ska köra i. Typ 0w-40 är det bästa för turbobilar för den är tunnast och 15-20 är för icketurbo bilar?
inte helt hundra.
Tror inte det spelar så stor roll vad man har för olja, så länge det är mc-olja, man kör ju ändå högst 5 timmar. Få oljor som hinner bli tokdåliga på den tiden. Har man separat motor/växellåda så borde man kunna köra med vanlig bil-olja i motor och 80w-90 växellådsolja i växellådan. om man nu har lättare att få tag på sådant billigare. Jag ska införskaffa mig en Q8 SBK racing dunk. Otroligt prisvärt!

Var löper du oljan gör 60kr litern? Vill köpa 20l direkt. :-)

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Var löper du oljan gör 60kr litern? Vill köpa 20l direkt. :-)

Fråga på en OKQ8 mack bara om dom kan ta hem en dunk. Swedol har annars på hyllan.. Finns säkert många ställe till som säljer =)

Vi köper OKQ8 SBK 15w50 från fat på Svenssons livs i Alvhem. Sist betalade jag 56kr/L.

Jag beställde min dunk på den lokala OK/Q8 macken, på eftermiddagen.
Dagen efter hämtade jag den ... :tummenupp

15W-50

15 i den texten är viskositeten vid -18 grader.
50 = viskositeten vid 20 grader
viskositeten vid -18 är nog inte jätte viktigt då den inte ofta är är, men vad den har för viskositet vid 20 grader är rätt viktigt så den får rätt smörjning.

Men många som säger en 20 liters dunk från OK/Q8 får nog ta och kontakta dem :)

Kör med motul 300V. kommer inte ihåg viskositen.
Är väl inte dom 2 första siffrorna som är tempen?
10w/15w är väl viskositet och 40/50 är vilken temp man ska köra i. Typ 0w-40 är det bästa för turbobilar för den är tunnast och 15-20 är för icketurbo bilar?
inte helt hundra.
Tror inte det spelar så stor roll vad man har för olja, så länge det är mc-olja, man kör ju ändå högst 5 timmar. Få oljor som hinner bli tokdåliga på den tiden. Har man separat motor/växellåda så borde man kunna köra med vanlig bil-olja i motor och 80w-90 växellådsolja i växellådan. om man nu har lättare att få tag på sådant billigare. Jag ska införskaffa mig en Q8 SBK racing dunk. Otroligt prisvärt!

Jag kör på Motul 300V för en typ 130 kr litern (från www.opieoils.co.uk).
Jag byter olja ca 2ggr / år och det går i ca 3 liter, dvs kostnaden landar på under 800kr / år. På tre säsonger har jag slitit ut ett par handskar för 2400 kr, och således bränt mer pengar på handskar än på oljan till hojen. Detta trots att jag kör med något av det vassaste som finns i oljeväg.

Jag har inget ont att säga varken om OK:s olja eller Biltemas. Tvärt om så använder jag alltid Biltemas olja i min Civic Type R som jag använder till vardags. Men jag ville bara påvisa att kostnaden för oljebyten i en hoj är ganska ringa även om man kör med dubbla oljebytesintervallen (och mer än så) och superfin olja.

De använder samma system alla och på två ställen så är prisert detsamma. Har du kanske någon butik som du rekommenderar i Stockholms området.

De använder samma system alla och på två ställen så är prisert detsamma. Har du kanske någon butik som du rekommenderar i Stockholms området.

Då kanske de har fel/gammal prislista på en del ställen? Bra pris vart fall...

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul