Vad har ni för MC-släp?

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Daytona -02 & KTM_200EXC -03
Vad är att rekommendera?
Är på väg att bli med grussprättare, men det kan vara bra att kunna få plats med två sporthojar också, man vet aldrig!

Jag vet att det finns bra obromsade kärror att köpa relativt billigt, men jag hittar ingar på nätet nu!
..eller skall man sattsa på en vanlig kärra och dra spännband?

jag tycker personligen att de e duktikt mycke smartare o köpa ett vanligt släp o sen göra någon ställning eller helt enlekt dra spännband då kan du ju använda den till massa annat me..

har även en liten fundering.. hästtransport där får nog plats 2 hojar o lite till :rodnar :squid

Det beror ju som sagt på vad du tänkt dig att göra.

Själv har jag ett litet ERDE-släp som jag får upp 2 hojjar på.

Fördelarna med det är att det är väldigt smidigt. När det står hemma står det på högkant i garaget och tar väldigt lite plats.

Nackdelen är att man bara får på hojjarna och inget annat, alla krashkåpor, bensindunkar och reservdelar måste ju därmed åka i bilen = Trångt.

Sävsjösläpet sålde ERDE i våras i alla fall.

är det bara stoppis-killar som har släp? (era avatarer... :rolleyes: )

tack för infon!

Det beror på hur långt och ofta man ska åka. Jag har haft min på öppet, täckt med press och stålställning, strömlinjeformat glasfiber.

Enda fördelen med öppet är väl alla blickar antar jag. Det är svår att ha andra saker på det, det måste vara så väl surrat så att det inte blåser av etc. Dessutom blir ju hojen skitg :rolleyes:

Släp med pressär bra på det sättet att man kan packa in saker från alla håll. Det blir då även lättare att surra.

Glasfiber skulle jag välja om man åker långa sträckor, en eller två gånger per månad. man kommer inte åt så bra att surra om man ställer två hojar bredvid varann och det blir lika svårt att fylla främre utrymmet. Dessutom blir det inte lika mycket luftmotstånd= mindre soppa åtgång.
Dessutom så är dom lättare att låsa, så då kan man ha lite smågrejor där i utan att behöva oroa sig.

Lastade för en liten stund sedan in en tung och lång hoj i ett hästsläp. Riktigt smidigt med bra takhöjd, väderskydd och dessutom inbyggd ramp för uppkörningen. Med några eftermonterade surrningsfästen skulle det vara perfekt trots att vikten är i högsta laget.

Jag har en sån smidig obromsat mc-släp :hej
Fördelen är lastning å lossning.Så jävla smidigt!Sen e kärrorna så lätta att köra,drar helt enkelt mindra soppa.Har man sen en liten motor svag sådan e ju det tacksamt.
Om du vet att du för det mesta bara ska köra mc så rekomenderar jag att du köper en sån.Ett "riktigt" släp kan man alltid hyra på tappen dom få gångerna man behöver det.
Jag har talat! :cool:

Ugluk skrev:
Lastade för en liten stund sedan in en tung och lång hoj i ett hästsläp. Riktigt smidigt med bra takhöjd, väderskydd och dessutom inbyggd ramp för uppkörningen. Med några eftermonterade surrningsfästen skulle det vara perfekt trots att vikten är i högsta laget.

En hästkärra är _svindyr_

Bj.O.rn skrev:
Dom luktar illa åsså... Inte faan vill jag att hojen ska lukta häst!

/B
Jo det är klart.. Det luktade ju lite onaturligt i det där släpet, men efter några resor skulle det ju lukta gott av olja, varmt gummi och trötta lameller. :)

Man skulle ju kunna tvätta ur det med bensin..

Crossbuss!

Enklast, går att köra fortare än släp, får med massa prylar(tändstift, extra handtag, oljor, soppa, stöd osv osv).

Bj.O.rn skrev:
Dom luktar illa åsså... Inte faan vill jag att hojen ska lukta häst!

/B

Flickvännen hade kompisens hoj i sin hästtransport i helgen. Efter det har hästen varit rätt grinig så fort han ska in i transporten, står och luktar på rampen jättelänge (5-10 min) innan han till slut går in, så det kan gå åt andra hållet också.

Men det är ju kul att klämma in ~130 hästar i EN hässtransport :D

*/ ?>
Nyheter
KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back