Vad har ni för hjälm ?

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
Håller på att sälja min hojhjälm nu, ska köpa en ny öppningsbar, vilket verkar säkrare då ambulanspersonal kan intubera på plats vid en olycka och det kan ju avgöra om man överlever eller ej.

Blir nog en Airoh eller en Schubert, beror lite på priset.

Så jag tänkte att jag kunde fråga, vad har ni för hjälm ?

Finns en tråd med bilder i!!Leta!

Men en öppningasbar hjälm har jag alltid ansett vara mindre säker...Fördom kanske....

lorkan skrev:
Håller på att sälja min hojhjälm nu, ska köpa en ny öppningsbar, vilket verkar säkrare då ambulanspersonal kan intubera på plats vid en olycka och det kan ju avgöra om man överlever eller ej.

Är det på de premisserna du ska byra hjälm kanske du skulle ge upp körandet helt och hållet?

lorkan skrev:

Riv och slit lite i öppningsmekanismen på en Airoh så tror jag du med lite sunt förnuft struntar i den. Det är en liten jävla plastspärr som är skillnaden mellan haka eller ingen haka.

blacktriple skrev:
Är det på de premisserna du ska byra hjälm kanske du skulle ge upp körandet helt och hållet?

Om du skrev på svenska hade jag kanske förstått. Och jag säljer min integralhjälm för att köpa en öppningsbar.

HanneZ skrev:
Riv och slit lite i öppningsmekanismen på en Airoh så tror jag du med lite sunt förnuft struntar i den. Det är en liten jävla plastspärr som är skillnaden mellan haka eller ingen haka.

Haha okej, men beror inte det lite på vilken Airoh det är ? Dom varierar ju i priserna, en thermoplast kostar runt 2k och en i kolfiber eller kompositplast kostar väl runt 3-4k..

blacktriple skrev:

lorkan skrev:
Om du skrev på svenska hade jag kanske förstått. Och jag säljer min integralhjälm för att köpa en öppningsbar.

"Om de e bafför de ru ska byta hjelm så karnse du ska skita i å tjöra håj totalt, typ?"

lorkan skrev:

Öppningsbara är inte lika säkra som integralhjälmar. Kort och koncist.
Ett litet tips från coachen.

/simpa

Mattias skrev:
"Om de e bafför de ru ska byta hjelm så karnse du ska skita i å tjöra håj totalt, typ?"

Haha det var inte så jag menade. + jag är inte 08a. :4skrika

Är det bara enligt rykten ni har hört att öppningsbara är mindre säkra eller finns det konkreta bevis för det ?

Har en Roof-hjälm. Snygg och smidig, men inte direkt tyst och ganska vindkänslig. Men som man säger; -Stilen är allt

OGK ff4 och Shoei X-pirit.... Skulle personligen inte ens åka shoppingvagn med en öppningsbar hjälm...Resonerar stenhårt efter Lodnert's devis....Det du kör i kommer du krascha i...

#57 Thundrace skrev:
OGK ff4 och Shoei X-pirit.... Skulle personligen inte ens åka shoppingvagn med en öppningsbar hjälm...Resonerar stenhårt efter Lodnert's devis....Det du kör i kommer du krascha i...

Okej, då kanske jag ska strunta i det då. Men är det bara en allmän uppfattning att öppningsbara är skit eller är det verkligen så ? Känner någon till några tillförlitliga test ?

Billigt

Tjena, köpte min hjälm för en vecka sen på honda center i helingborg.
En shoie raid 2. gav 2200 har kostat 4200.
Bara att slå till, såg att du va ifrån klippan så det e ju inte långt.

Själv kör jag med en Z-one. Jag ställer mig till dom som ej kan tänka sig att köra med en öppningsbar hjälm, med tanke på att dom inte är lika säkra.

_G_ skrev:
Tjena, köpte min hjälm för en vecka sen på honda center i helingborg.
En shoie raid 2. gav 2200 har kostat 4200.
Bara att slå till, såg att du va ifrån klippan så det e ju inte långt.

Integral eller öppningsbar ?

Ja va fan då, får väl bli en integral. Ska bara få sålt den förra också så jag slipper lägga så mkt mellan. + att man måste ju köpa ett nytt visir till den nya också, de levereras ju alltid med klart visir .. :rolleyes:

Jag har smällt med en öppningsbar och nu har jag väldigt reducerade benbitar som håller käken på plats :crash . Alltså själva gångjärnet i käken. Det är inte ball och vakna lite då och då med att käken halkar ur led och man ser ut som ett pucko :gnissla tills man skickat tillbaka käken igen.
Jag kan ju inte garantera att det var hälmens konstruktion som orsakade just denna skada. Men när ambulansen :nurse kom så var hjälmen öppen, det var den inte när jag körde.

Jag kör aldrig mer med en öppningsbar hjälm.

Kör med en Shoei X-SPIRIT Norick5 TC-1. :tummenupp

har en Nolan och mds i reserv också.

Bifogat

• 250_norick%205%20tc1.jpg
    250_norick%205%20tc1.jpg
    14.7 KB · Visningar: 68
Okej, jag är övertygad nu. Jag ska ha en integralhjälm, för bövelen. Såg också att det redan finns en sån här hjälm tråd.

Tack för hjälpen SH... :banana

Det finns väl ingen som köper en begagnad hjälm? Ha kvar den du har och ha klart visir på den så är det bara att ta den andra hjälmen på kvällen.

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN