Vad har ni att säga om Honda CBR 125 ?

RyXze skrev:
Hejsan.
Har lite funderingar om CBR 125, hur är denna?
Någon som har den?
Går den bra, toppfart?
Hur är accelerationen?

Ja, bara säg allt ni har att säga om den helt enkelt.

Det bästa skulle vara om någon hade någon film med den ! :)
/Adam
på bandofbikers.se finns det några filmer med cbr, så kolla där!
 
Ledsen för att jag inte svarat på ett tag, har varit på landet, men nu är jag hemma.
Jag är 173 cm lång ungefär :gnissla
Så den lär ju inte vara liten på mig.
Men på nåt sätt så blir jag ännu mer sugen, läste tidningen "Bike" där den fick väldigt bra betyg.

Så här tänker jag, jag har en Derbi Senda Extreme SM nu, därför tror jag att jag vill prova något annat i 125 klassen (även om en Senda inte är någon riktig motard, men ändå), som inte kostar allt för mycket..
Jag var inne på en WSM först men det har nu blivit ändrade planer, tror jag.

När jag sen kommer in i mellan klassen ska jag köra motard igen, och sen efter det, vette fåglarna, är ju ett tag kvar dit så jag har god tid på mig att tänka
:)

Så nu är jag inne på en CBR, finns ju effekt system till den (LeoVince).
Känns som om alla här fått dåligt intryck av CBR:en :P .
Jag tycker det verkar vara en bra första motorcykel, och så slö kan den väll inte vara ?

Ni kan fälla några kommentarer om ni vill, skulle vara kul, säga något om mitt tänkande,
:)

MVH Adam
 
Personligen tycker jag inte att du ska köpa cbr:en.
Vill du ha något sportigt; köp nyaste modellen av honda nsr.
Vill du ha något ekonomiskt; köp en gammal honda cb 125, drar minimalt med soppa. :tummenupp
 
RyXze skrev:
Så nu är jag inne på en CBR, finns ju effekt system till den (LeoVince).
Känns som om alla här fått dåligt intryck av CBR:en :P .
Jag tycker det verkar vara en bra första motorcykel, och så slö kan den väll inte vara ?

Ni kan fälla några kommentarer om ni vill, skulle vara kul, säga något om mitt tänkande,
:)

MVH Adam

Effektsystem till fyrtaktare gör väldigt liten skillnad jämfört med den enorma effektförbättring man kan få på en tvåtaktare.
Och SÅ slö kan den visst vara :gnissla . Det är inte kul med fyrtaktare överhuvudtaget, visserligen har jag inte kört så många, men jag kommer aldrig glömma den där XR125 jag fick köra på körskolan. :zpy Det hände INGENTING när man gasade. Första gången jag satte mig på den och gav fullgas på ettan satt jag där och väntade på att motorn skulle komma in i effektbandet, men det existerade uppenbarligen inte. Fick upp den i 100. Gick knappt att sladda runt på en grusväg jag hittade. Sen när jag hade tagit kortet och gick och satte mig på min Rd125 igen kändes det som en literhoj jämfört med den slöa fyrtaktarn.
Nej hörru, satsa på en tvåtaktare istället. Du får bra mycket roligare med en sån.
 
Vill du ha något ekonomiskto ch driftsäket så köp en CBR. Dyrare med 2-takt, driftskostnader osv, värt det enligt vissa. Inte enligt andra. Ditt val. Vill du ha köp, för detär ingen dålig maskin, den hållerm en du ska inte räkna med något effektmonster. Dock så är det där vägen svänger det är kul.
 
Trashcan skrev:
Effektsystem till fyrtaktare gör väldigt liten skillnad jämfört med den enorma effektförbättring man kan få på en tvåtaktare.
Och SÅ slö kan den visst vara :gnissla . Det är inte kul med fyrtaktare överhuvudtaget, visserligen har jag inte kört så många, men jag kommer aldrig glömma den där XR125 jag fick köra på körskolan. :zpy Det hände INGENTING när man gasade. Första gången jag satte mig på den och gav fullgas på ettan satt jag där och väntade på att motorn skulle komma in i effektbandet, men det existerade uppenbarligen inte. Fick upp den i 100. Gick knappt att sladda runt på en grusväg jag hittade. Sen när jag hade tagit kortet och gick och satte mig på min Rd125 igen kändes det som en literhoj jämfört med den slöa fyrtaktarn.
Nej hörru, satsa på en tvåtaktare istället. Du får bra mycket roligare med en sån.

Jo, jag vet att två taktare är grymmt mycket piggare, men samtidigt så in i helvete mycket dyrare.
Det är (vad jag vet) tätare service intervaller, byte av kolv och ringar och allt vad det är, och jag är igen meckare, inte nu i alla fall, men jag kanske blir en, vem vet...

Sen tycker jag att det är roligare med en ny motorcykel, jag tänker inte spotta upp 50.000 för en ny tvåtaktare, alldeles för mycket för en 125a.
Fan, det är förbannat svårt detta, kom med förslag, men jag e fortfarande inne på CBR :tungan
 
RyXze skrev:
Jo, jag vet att två taktare är grymmt mycket piggare, men samtidigt så in i helvete mycket dyrare.
Det är (vad jag vet) tätare service intervaller, byte av kolv och ringar och allt vad det är, och jag är igen meckare, inte nu i alla fall, men jag kanske blir en, vem vet...

Sen tycker jag att det är roligare med en ny motorcykel, jag tänker inte spotta upp 50.000 för en ny tvåtaktare, alldeles för mycket för en 125a.
Fan, det är förbannat svårt detta, kom med förslag, men jag e fortfarande inne på CBR :tungan

Du verkar ju inte bry dig så mycket om effekten, eller?

Köp en fyrtaktare utan tvekan isåfall.
 
Jo de e klart, men jag har ingen erfarenhet av att byta kolv och andra grejer, och vill inte lägga hela min budget på 125a..

MVH Adam
 
RyXze skrev:
Jo de e klart, men jag har ingen erfarenhet av att byta kolv och andra grejer, och vill inte lägga hela min budget på 125a..

MVH Adam

Köp en hoj som du verkligen kommer att trivas med. En hoj som du tycker om, utseendemässigt och prestandamässigt. Byta kolv på 125:a är inte svårt och det är inte heller dyrt. Du lär dig under bytets gång (även om du aldrig gjort det förr).

Ska du köpa en hoj, så köp den du vill.
 
niklas_gripen skrev:
Personligen tycker jag inte att du ska köpa cbr:en.
Vill du ha något sportigt; köp nyaste modellen av honda nsr.
Vill du ha något ekonomiskt; köp en gammal honda cb 125, drar minimalt med soppa. :tummenupp
tror personligen att CBRen drar marginellt mer soppa än CBn. CBn har desutom beviserligen betydligt mer effekt. Sen har CBR betydligt bättre bromsar, chassi och förutom smalare däck så ser den ju nästan lite sportig ut gämfört med en CB. :D

AndersJohansson skrev:
Vill du ha något ekonomiskto ch driftsäket så köp en CBR. Dyrare med 2-takt, driftskostnader osv, värt det enligt vissa. Inte enligt andra. Ditt val. Vill du ha köp, för detär ingen dålig maskin, den hållerm en du ska inte räkna med något effektmonster. Dock så är det där vägen svänger det är kul.
Drivpaket, lager, däck, ja allt lär hålla mycket längre på en hoj med det extrema effektutaget. :hihi Tom man kanske kan behålla sin polish på kåporna när flugorna hinner väja. :lol
 
Last edited:
philsson skrev:
Drivpaket, lager, däck, ja allt lär hålla mycket längre på en hoj med det extrema effektutaget. :hihi Tom man kanske kan behålla sin polish på kåporna när flugorna hinner väja. :lol

:rofl :rofl :rofl

Edit:
Jag har inget emot CBR:en så köp om du vill ha, Philsson är lite ironisk bara :D
 
philsson skrev:
Drivpaket, lager, däck, ja allt lär hålla mycket längre på en hoj med det extrema effektutaget. :hihi Tom man kanske kan behålla sin polish på kåporna när flugorna hinner väja. :lol


Haha den var ganska kul faktiskt!

Jag har kört den. Jag är 1.85 och alltså en löjligare syn än den de såg som såg mig åka, det får man leta länge efter. Den är extremt liten, smala däck, fyrtakt. Alltså så får du verkligen inte mycket effekt ur den, Du får väl räkna med att lägga ut runt 10-15000 till för att få tillräckligt med effekt i den för att kunna utmana de klenaste av alla tvåtaktarna, men då får du heller inte ut något av garantin så om något skulle hända vilket det trolitvis gör om du trimmar den så pass. Alltså ingen vidare hoj till det ändamålet.

Men tvärt emot nästan alla andra här säger så har den faktiskt sina fördelar. Den är fyrtakt = sällan kolvbyte(existerar dock och för att behålla garantin måste det göras på verkstaden = mycket pengar). Den drar inte lika mycket soppa på maxvarv som en tvåtaktare(Jag har ändå lyckats få ner min ostrypt & lite trimmad CRM att dra 0,3 med vacker körning)
De smala däcken bidrar till lättare körning på kurvig väg vilket är positivt(min kompis hade en gammal nsr förut helt ostryp och lite trimmad och då låg jag ca 200 meter framför honom efter körning på kurvig väg, nu kanske bara 150m.
Att den är liten kan man inte göra mycket åt så du kommer nog ändå se ganska lång ut på den.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top