Vad har min hoj för framlampa?

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Vad ska jag köpa för glödlampa till framlyset på min Kawa GPX från 90? Hinner inte skruva av och kolla innan jag svänger förbi affären.

Jag googlade och efter 2 sekunders läsning så framgick det att det är en H4.. Ta bort den och kolla annars.

H4, undvik att använda 55/100wattare, då smälter kontakten när man använder helljuset. Du måste typ plocka av hela frontkåpan för att komma åt glödlampan.

Tack, får väl bli ett projekt att ta tag i nu till helgen då. Ska byta lampa eftersom förra ägaren petat i en med gult ljus. Tror inte det är lagligt va? I vart fall är det för jävla fult

Tack, får väl bli ett projekt att ta tag i nu till helgen då. Ska byta lampa eftersom förra ägaren petat i en med gult ljus. Tror inte det är lagligt va? I vart fall är det för jävla fult

dock lagligt

H4, undvik att använda 55/100wattare, då smälter kontakten när man använder helljuset. Du måste typ plocka av hela frontkåpan för att komma åt glödlampan.
Det är mycket viktigare att ha en BRA reflektor är en sabla massa extra effekt i glödlampan..:fakta

om jag inte ska ha 55/100w, vad ska jag då ha? Funkar exempelvis 60/55? 75/70?

om jag inte ska ha 55/100w, vad ska jag då ha? Funkar exempelvis 60/55? 75/70?
Pröva att läsa världen minst lästa bok, användarmanualen till hojen.:D
Där finns sannolikt en siffra som anger hur mycket kräm du kan få ur generatorsystemet.
Om du sen läser vilken effekt originallampan skall ha och jämför så kan du få en uppskattning om hur mycet extra mos du kan dra ur systemet..

Och, fortfarande gäller att det är viktigare med en BRA reflektor och FULL spänning (mät!) till framlampan än en massa extra effekt...
15% spänningsfall = halva ljusstyrkan. Och DET går INTE att kompensera bort med maffigare glödlampa! Ofta blir resultatet faktiskt ÄNNU sämre...

Last edited:
42-680_s.jpg

Kabelsats för strålkastare
Ersätter bilens ordinarie kablage och reläer, vid användning av starkare glödlampor, 100 W eller mer. Enkel montering i bilens ordinarie lampanslutningar. Levereras med kablage, 2 reläer (30 A) samt monteringsanvisning.

Detta är det klart bästa jag inhandlat för att få bra ljus, nu vågar jag köra med min VW T4 även i mörker.
Och kostar bara som ett par glödlampor.
OBS! Det handlar inte om en extraljussats, utan till ordinarie hel/halvljus, kan bara rekommendera! 1sats kan delas och användas till 2st mc!

/KentW

Last edited:
Nyheter
Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort