Vad har man för nytta av en ryggpuckel på ett skinnställ vid landsvägskörning

Vad jag har fått för mig "kan ha fel" så är den till för att hjälmen och puckeln hamnar i samma höjd om du lägger dig ner på rygg, alltså, för att skydda nacken, så att huvudet/nacken ligger jämt med ryggen, typ...
Men knappast ersätter det ett ryggskydd!

Det är den förklaring jag sett som mest realistisk och logisk också. Det började säkert som ett aerodynamiskt drag inom racingen, men det är nog värt rätt mkt för nacken att hjälm/puckel hamnar i samma linje vid nedslag.

Å andra sidan landar man väl sällan HELT rakt, men det är bättre än inget.

Vore intressant att se en slowmotion video där man landar på ryggen/hjälmen. Det är ju helt uppenbart ett glapp mellan ryggpuckel och hjälmkanten som borde göra nacken/halsen till den svagaste länken vid krasch...

Vore intressant att se en slowmotion video där man landar på ryggen/hjälmen. Det är ju helt uppenbart ett glapp mellan ryggpuckel och hjälmkanten som borde göra nacken/halsen till den svagaste länken vid krasch...
Å andra sidan har du ingen belastning på nacken när du hasar runt i terrängen, åtminstone inget som trycker på den i sidled, så att det är öppet där spelar nog mindre roll. Brytkrafterna blir nog likadana oavsett.

Mitt förra raceställ, Berik, hade en stor och mjuk puckel, men när jag åkte splineboard så klippte dom iaf av stället innan jag blev fastknuten. Mitt nya Spyke-ställ har en smalare, men lika hög, stenhård puckel. Men jag har glidit på rygg några gånger med det stället, och inte haft några som helst problem med puckeln, tvärtom kändes det väldigt kontrollerat.

Men mest märks det när jag kör, det brusar mindre i min hjälm med puckelställ, så visst gör det nytta aerodynamiskt.

Å andra sidan har du ingen belastning på nacken när du hasar runt i terrängen, åtminstone inget som trycker på den i sidled, så att det är öppet där spelar nog mindre roll. Brytkrafterna blir nog likadana oavsett.

Mitt förra raceställ, Berik, hade en stor och mjuk puckel, men när jag åkte splineboard så klippte dom iaf av stället innan jag blev fastknuten. Mitt nya Spyke-ställ har en smalare, men lika hög, stenhård puckel. Men jag har glidit på rygg några gånger med det stället, och inte haft några som helst problem med puckeln, tvärtom kändes det väldigt kontrollerat.

Men mest märks det när jag kör, det brusar mindre i min hjälm med puckelställ, så visst gör det nytta aerodynamiskt.

Vid kraschen pratar jag om, vid nerslaget. Om du sen slås medvetslös så gäller det även om du glider och slår i nånting/tumlar runt. Jag gissar att nackkrage blev populärt först efter att puckeln på ryggskyddet kom till.

En sak vet jag, det är supergo' ventilation över ryggen i mitt nya Spidiställ (track wind pro), och det är puckeln som gör't (ihålig, perforerat, inlopp rätt över ryggen in i stället). Guld värt varma dagar. :banana

Fungerar det även som kylvattenintag när det regnar?

Intressant att jämföra din åsikt med MC-insatt sjukvårdspersonal som påstår att nackskador ökat i.o.m. ryggpuckelns intåg.

Källa på detta? :)
För mitt test är enkelt att utföra och väldigt lätt att se det uppenbara i min slutsats om man provar.

Min känsla efter 2 krascher är att när man glider med puckel studsar inte huvudet lika mkt när det träffar ojämnheter i asfalten. Puckeln håller liksom upp huvudet från marken. Hjälmen sticker ju ut en hel del bakåt från kroppen. Puckeln håller upp nacken och därmed hjälm vid glidning. ImageUploadedByTapatalk1340558932.725756.jpg

Sent from my iPhone using Tapatalk

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...