Vad har man för nytta av en ryggpuckel på ett skinnställ vid landsvägskörning

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Hoj
GIXER 1000
När man frågar i affärerna får man alla möjliga konstiga svar som att det ersätter ryggskyddet t.ex.
Så gott som alla nya ställ har puckel & de gamla utan reas ut. Att det här har blivit ett mode nyck lånat från roadracingsvärlden råder det ingen tvekan om. Men vad har jag för nytta av det som skydd förutom att det fungerar som en vätskebehållare på vissa (kamelpuckel) ? :confused::va

Vad jag har förstått det som så är den bara där för aerodynamikens skull.

Att de säger att de ersätter ryggskyddet är ju helkorkat :död

Ja tror inte det är sant. On/offroad har en fråga:va Jag trodde du visste allt redan:rolleyes:

Vad jag har fått för mig "kan ha fel" så är den till för att hjälmen och puckeln hamnar i samma höjd om du lägger dig ner på rygg, alltså, för att skydda nacken, så att huvudet/nacken ligger jämt med ryggen, typ...
Men knappast ersätter det ett ryggskydd!

Minska risken för vissa Whiplash skador, o andra sidan har sjukvårdspersonal vissa problem o fixera nacken pga puckeln efter olycka så delade meningar.

Last edited:
Har hört att om man har den behöver man inte göra SMC´s knixkurs.

Puckeln är för mjuk för att den skall ge något skydd för slag eller vissa whiplash skador. Den diskussionen är bara löjlig.
Det är endast av aerodynamiska skäl den finns där. Om den sedan förbättrar arbetsmiljön för föraren eller ökar toppfarten någon km/h eller för den delen en kombination kan vara svårt att hitta vid gatkörning. Jag kan tänka mig att vaken bakom hjälmen som blir mindre med en puckel på skinnstället avlastar några kilon i drag när det går riktigt fort.

Till TS. Klart du har nytta av puckeln. :D

Finns det lösa pucklar att köpa, typ en ryggsäck? Jag vill ha en på allvädersstället. Nån som vet om formen är utprovad och optimerad till fullo. Det kanske skulle funka ännu bättre med en fenformad? En hajfena. Det vore snyggt. Jag är bortrest och lämnade hojen hemma, nån som har tillgång till sin och skulle vilja testa? Då skulle jag kunna sy ihop nåt under helgen. :krama

Den har väl samma posörfaktor som fransarna hos customfolket:D

Nu har jag ju bara en liten puckel på mitt ställ men kan tro att det ha mycket med som många säger aerodynamiska skäl men även ventilation (min iaf). Den är duktigt peforerad på ovansidan så om du kryper ihopa på hojen bör det kyla ner mot rygg.

Mina har alltid varit hårda och lutar jag huvudet bakåt så tar puckeln i allra längst bak, så jag tycker inte alls det är löjligt att det skulle mildra någon form av whiplashskada.
Men kanske är inbillning vad vet jag, det är storyn jag fått när jag frågat runt.

Den huvudsakliga anledningen till att använda ryggpuckel är förbättrad aerodynamik, inget annat. Sedan bygger vissa tillverkare in ventilation såväl som vätskebehållare i ryggpuckeln, men detta är inte orsaken till att puckeln existerar, utan mer ett kreativt utnyttjande av ledigt utrymme...

Om en försäljare försöker övertyga dig om att ryggpuckeln ersätter ryggskyddet så ska du nog gå till en annan butik. Ryggpuckeln själv ersätter definitivt inte ryggskyddet, dock kan dyra modeller av skinnställ levereras med ryggpuckel såväl som inbyggt ryggskydd. Det kanske är lite svårt att hålla isär dessa begrepp för en stackars sommarjobbare i en mc-butik...?

Prova att ta på dig din hjälm och lägg dig på rygg.
Ta nu på dig skinställ med puckel samt hjälm och lägg dig på rygg.

Nu kan alla som INTE tro att den hjälper vid whiplash skador ändra sin åsikt tack!

Hjälmen går utanför ryggen en bra bit, och om man hamnar på rygg trycks huvudet frammåt, puckeln förhindrar detta. Puckeln ersätter dock INTE ett ryggskydd.

En sak vet jag, det är supergo' ventilation över ryggen i mitt nya Spidiställ (track wind pro), och det är puckeln som gör't (ihålig, perforerat, inlopp rätt över ryggen in i stället). Guld värt varma dagar. :banana

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien