Vad har jag rätt till?

prise

Junkie
Gick med
25 May 2004
Hoj
Gult ljudmonster!
Eftersom det finns en salig blanding av människor med olika yrken på den här sidan så kanske jag kan få klarhet genom mitt inlägg här.

Var på studentfest i fredags ( 20/5 - 05 ) och lämnade in min jacka i garderoben. Betalade 20kr för att de skulle ta hand om den under kvällen. När jag sedan ska gå därifrån så är det fullkomligt kaos vid garderoben och min jacka finns inte där längre såsom många andras (underdimmesionerad garderob låg jackor på golvet i hela garderoben). De har helt enkelt gett den till fel person eller slarvat bort den på något annat sett! :fatta!

Lite lätt dragen och ganska förbannad får jag tag i ett telefonnummer till ägaren. Ringer nästa dag och säger "hej hej, ni slarvade bort min jacka igår som jag hade betalat för att ni skulle ta hand om" , "okej" säger han "vänta ett par dagar så får vi se om vi hittar den". (inga ursäkter ingenting på han lät det som om det var mitt fel att den hade försvunnit och han ifrågasatte om jag verkligen hade lämnat in jackan till garderoben.) I alla fall så väntar jag ett par dagar och ringer sedan. Han säger nej vi har inte hittat din jacka.
Jag frågar vad gör vi då? Jag vill ha ersättning för min jacka. Får svaret "ja vi får väl lov att ersätta den".

Träffar honom idag och visar honom kvittot på jackan (1150:- kostade den). Han säger "jag ger dig 600:- eftersom du har använt den" alltså drygt 50% av vad den kostade. :kocko

Köpte den 29 september förra året använde den en månad innan det blev för kallt ute och den har sedan legat i min garderob tills nu i mitten av april. Har alltså totalt använt den i 2.5 månader och då knappast varje dag. Den VAR och ÄR (om någon annan har den) i nyskick! Dessutom måste jag likförbannat köpa en NY jacka eller hur?.. :huvet

Jag accepterade inte hans bud på 600:- och sa att jag skulle kolla upp mina jurdiska möjligheter. Vad kan jag göra nu? Fick förslaget från konsumentombudsmannen att anmäla till reklamationsnämnden. Då jag faktiskt köpte en tjänst av honom nämligen att han skulle se över min jacka och jag borde ju kunna förvänta mig att få tillbaks den. Det har jag inte fått och därför borde jag kunna reklamera det hela och kräva skadestånd för jackan! Jag kan gå med på en förlikning på drygt 900spänn visst den var använd och KO tyckte att det kanske var skäligt med en värdeminskning på 20% men knappast mer.

Någon som har någon idé hur jag kan gå vidare med det här annat än till KO? Funderar på att gå till den lokala tidningen och hänga ut ägaren också och ifrågasätta hur bra koll de verkligen har på resten. osv. samt polisanmäla resten. för stöld.

Edit: häÄääÄäääftiGa smAJlisAr

Last edited:
Alternativet till KO skulle vara att du anlitar en jurist men det kostar mer än vad jackan är värd och chansen att du skulle få rättegångskostnaderna betalda i en sån här tvist är nog inte speciellt stora. Snacka med restaurangägaren igen och hänvisa till att KO sagt att jackans värde är c:a 900. Går han inte med på det kan du ju ta upp det med lokaltidningen (eller aftonbladet, de verkar gilla såna grejer)

hållundan skrev:
Du ska vara glad att du ens fick pengar öht.

Varför då? Jag har betalat dem för att de ska utföra en tjänst dvs. se till min jacka under hela kvällen då kan jag förvänta mig att få den tillbaks eller hur? Om du lånar en kompis jacka och sen tappar bort den visst betalar du det fulla värdet på den? :7peta

Coola Ola skrev:
Alternativet till KO skulle vara att du anlitar en jurist men det kostar mer än vad jackan är värd och chansen att du skulle få rättegångskostnaderna betalda i en sån här tvist är nog inte speciellt stora. Snacka med restaurangägaren igen och hänvisa till att KO sagt att jackans värde är c:a 900. Går han inte med på det kan du ju ta upp det med lokaltidningen (eller aftonbladet, de verkar gilla såna grejer)

Jo har funderat på det.. En undrande insändare om hurvida man verkligen kan sköta en restuarang om man inte kan sköta en garderob som det bör..

Garderob

Jag kan garnatera att det satt en lapp som sade att de inte tar ansvar för dina kläder. På så sätt behöver de inte ge dig en krona. Det låte som killen vill vara schysst men samtidigt är businessman. Glöm allt med KO etc. och deala lite. Det är inte långttill 800 vilket jag skulle anse vara helt OK för förra årets modell...

Du bör gå via ARN = Gratis.

Tyvärr finns det förhållandevis få lagregler om beräkning av skadestånd men
en grundläggande princip för beräkning av skadestånd anses vara att ersättningen skall försätta den skadelidande i samma ekonomiska situation som om skada ej hade inträffat.

I skadeståndslagens 5:e kap och 7 § stadgas följande:

"Skadestånd med anledning av sakskada omfattar ersättning
för

1. sakens värde eller reparationskostnad och värdeminskning,

2. annan kostnad till följd av skadan,

3. inkomstförlust eller intrång i näringsverksamhet. (Lag
1975:404)."

Jag tolkar det som om man får göra ett visst avdrag för eventuell värdeminskning. Dock är 50% i rejäl överkant, om man ser till ovan princip som jag skriver om. Har du haft andra kostnader som kan hänföras till din förlust av jackan, såsom utlägg för taxi m.m. så kan du enligt p. 2 begära ersättning för dem.

Om nu ARN ger dig rätt och restaurangen vägrar godta ARN:s rekommendation, så kan du föra en civilprocess vid tingsrätten. Det kostar lite tid och pengar. Rimligen bör restaurangen ge dig din ersättning innan målet har gått upp för avgörande. Det kostar dem nämligen mer än att ersätta dig för jackan. Tvisten handlar om så lite pengar så varje part får stå för egna kostnader. Dessutom bör tingsrätten göra samma bedömning som ARN.

Jobbar som dörrvakt och mitt bolag har även hand om garderoben. Tyvärr händer det ju att folk får fel jackor eller nåt blir bara fel. Då står min chef för en ny jacka, dvs. han ersätter hela beloppet. Av nån anledning har alla haft Armani- eller Polo-jackor på sig när de gick ut. Men jag tycker det är rätt att ersätta hela beloppet. I det långa loppet blir ersättninngssummorna inget jämfört med intäkterna från garderoben.

Så stå på dig och kräv din rätt. :tummenupp

ething: vad som oftast står är "vi tar inte ansvar för värdesaker i garderoben" klädesplagg betalar du för att de ska ta ansvar för! Dessutom kan jag garantera dig att ingen sådan skylt fanns har pratat med flera andra personer som var där :tummenupp

Urbantiger: mycket bra idé jag ska överväga det ordentligt! :banana

Ahlstrom: Tackar för ett seriöst svar! Går vidare till ARN med det här. Skiter i om det kostar mig lite pengar att gå vidare till tingsrätten om han vägrar betala även om ARN ger mig rätt det här är en princip sak!

Dale Cooper: tack för stödet :yoparty

Ska även skriva en insändare till VLT. Har förövrigt fått höra idag att han fick sitt serveringstillstånd indraget tidigare så att att hans dotter har "ägt" bolaget tills nyligen. Ska dubbelkolla det och gräva fram all skit jag hittar på han och hans restuarang sen ska det bli skriva av!

Last edited:
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...