Vad har jag rätt till?

JoUh

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
Tuono V4
Om jag går in i en klädbutik, går omkring. Jag råkar komma emot butiksinredningen med min svindyra nya dunjacka. En reva uppkommer. Kan jag kräva att butiken ska ersätta mig för jackan om det är så att butiksinredningen varit trasig??

JoUh skrev:
Om jag går in i en klädbutik, går omkring. Jag råkar komma emot butiksinredningen med min svindyra nya dunjacka. En reva uppkommer. Kan jag kräva att butiken ska ersätta mig för jackan om det är så att butiksinredningen varit trasig??
lite OT... men varför har du en dunjacka nu? Det är inte direkt 20minus ute.

Annars känns det som en moralfråga, om du istället hade fastnat i en gren på ett träd när du strosade igenom parken. Ska du kräva ersättning av parkförvaltningen då?
Det var väl inte inredningen som attackerade din jacka?

Last edited:
JoUh skrev:

Om du har en butik och inte sandat utanför på vintern och någon ramlar och slår sig kan butiken bli skadeståndsskyldig så jag ser inte varför de skulle slippa bli det i ditt fall.

morlock skrev:
Annars känns det som en moralfråga, om du istället hade fastnat i en gren på ett träd när du strosade igenom parken. Ska du kräva ersättning av parkförvaltningen då?
Det var väl inte inredningen som attackerade din jacka?

Nej, men säg att inredningen var trasig och stack ut mer än den skulle....

Solan skrev:
Om du har en butik och inte sandat utanför på vintern och någon ramlar och slår sig kan butiken bli skadeståndsskyldig så jag ser inte varför de skulle slippa bli det i ditt fall.

Låter lite overkill, men man slutar aldrig förvånas. Tjuvar som trillar under ett inbrott kan ju tydligen stämma husägaren, så varför inte...

JoUh skrev:
Låter lite overkill, men man slutar aldrig förvånas. Tjuvar som trillar under ett inbrott kan ju tydligen stämma husägaren, så varför inte...
Det är en skröna... och att stämma en butik för att de inte sandat händer bara i USA.

För i Sverige är det fastighetsskötarn som ska hängas

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...