Vad har jag för kamkedjesträckare ?

MagnuM

RCR
Gick med
26 Jun 2003
Hoj
Lattemoppe- 82 Autoped -54
Hojen har börjat rassla från kamkedjan , inga konstighter tänker jag och skruvar bort tanken och tittar på sträckaren.

Dock märker jag att den inte alls ser ut som på bilden i verkstadsboken utan istället för bult i mitten har denna en låsskruv och en "Pinnbult" med spår i mitten.

Kan detta vara en manuell kedjespännare ? Ska jag bara skruva i spåret tills den tar om detta är fallet ?

Moppen är en zx6r -98

Last edited:
Låter manuell.
En "automatisk" spännare kan man inte påverka utifrån utan den har en bult eller ett lock i änden beroende på vad du har för hoj.
En manuell har då en låsmutter dragen i botten mot motorn och en gänga att dra in vid behov.

Okej ! Hur vet jag hur mycket jag ska justera den ? Skruvade in den ett varv nu och den gick ganska så lätt.

Lägger med en bild även om den blev sådär.
Det är altså en mutter och inte en bult i mitten som låser så att säga.

Bifogat

• DSC00055.jpg
    DSC00055.jpg
    155.4 KB · Visningar: 143
Okej ! Hur vet jag hur mycket jag ska justera den ? Skruvade in den ett varv nu och den gick ganska så lätt.

Lägger med en bild även om den blev sådär.
Det är altså en mutter och inte en bult i mitten som låser så att säga.

Ja! Det är en manuell.
Men! ;) Du har varken en mutter (för de har hål i sig som är gängade) eller en bult (de ser ut som en skruv eller nit, men saknar gängor)
Det du refererar till heter skruvskalle.

Du kan dra in den så långt du orkar med fingrarna.
Inte mer.

Men den har ju hål i sig och är gängad även om det framgår mycket dålig av bilden :)

Den ska altså bara låsa "justerskruven" i mitten så att säga !

Men den har ju hål i sig och är gängad även om det framgår mycket dålig av bilden :)

Den ska altså bara låsa "justerskruven" i mitten så att säga !

Jag skulle tippa på att du har en hemmagjord sträckare med för kort sexkantsskruv, ser ut så på bilden.

Skruvskallen är i så fall vänd inåt och trycker på sträckaren.

Skruva loss hela plattan och fixa en längre skruv som du filar till ett mejselspår med bågfilen på.

Låter manuell.
En "automatisk" spännare kan man inte påverka utifrån utan den har en bult eller ett lock i änden beroende på vad du har för hoj.
En manuell har då en låsmutter dragen i botten mot motorn och en gänga att dra in vid behov.

En del srad original med autospännare kan du med hjälp av en spårskruv i mitten "hjälpa" fjädern men det kanske du visste eller menade... Det är ju tänkt att fjädern skall räcka men ibland får man dra ett kvarts varv manuellt på dem för att få tyst på eländet ;)

I mitt tycke kan man alltså påverka dem utifrån... Kan vara bra att tänka på.

En del srad original med autospännare kan du med hjälp av en spårskruv i mitten "hjälpa" fjädern men det kanske du visste eller menade... Det är ju tänkt att fjädern skall räcka men ibland får man dra ett kvarts varv manuellt på dem för att få tyst på eländet ;)

I mitt tycke kan man alltså påverka dem utifrån... Kan vara bra att tänka på.

Jepp, det kan man.

Men... det kan man inte skriva...
För då kommer folk dra den fel/för hårt med ras som följd, och sen ska nån hängas för ett dassigt tips, som egentligen var både korrekt och sant, men pga att vissa helt enkelt inte ska meka, för det blir fel hur dom än gör, så är det ingen ide´att ens ge dem den kunskapen.

Tyvärr.

Och det var säkert anledningen till at vare sig Kamikaze Kid eller nån annan heller skrivit det.

Likväl som att man även vid manuell spännning kan påverka resultatet lite även i den metod jag talade om, genom att rotera motorn samtidigt som man sträcker, för att därigenom hittta den slappaste delen på kedjan (jepp - de sträcker sig precis som drivkedjan lite ojämnt).

Men det är likadant där: Om en mek-illitterat ska försöka sig på det så slutar det ofta med en kamkedja som är spänd som en fiolsträng... och: :död

Okej ! Det verkar som att jag har en sådan .

Finns det nåt bra tips på hur jag slipper få kedjan för spänd ?
Nu har jag skruvat den inåt ca 1 varv altså 360grader är det på tok för mycket och kan jag skruva tillbaks den utan problem ?

Får jag föreslå ett samtal samt tidsbokning hos herr kamikaze kid då?
Kostar nog inte jättemycket för att han ska justera in den riktigt och definitivt
en spottsyver mot vad en rasad motor kostar...
Vissa saker vill man inte snåla på!

Ska du vara säker på att kamkedjan är rätt justerad så är väl ända rätta att plocka av ventilkåpan och mäta spelet mellan kamdreven?

Tar inte särskilt lång tid och då vet duatt det är rätt sedan.

Hade gärna kört den till en duktig mekaniker om den hade varit ihopskruvad eller om jag hade haft nån bra bil att lasta den på.

Känns dock inte som att det kan vara så in i nordens svårt att få rätt sträckning på kedjan ? Den är ju inte gjort av glas heller.

Får bara lyfta kåpan och kolla. Kan ju passa på och mäta ventilspel då med :tummenupp

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT