Vad har jag för drev/kedje-storlek?

Roojdeman

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2005
Hoj
eget custombygge på Harley.
eftersom cykeln jag har e byggd av diverse delar ifrån olika hojar, så vet jag inte vad jag har för storlek på drevet. inte antalet kugg alltså, utan det andra måttet. 520 m.m.

Går det att mäta upp vad det är jag har? hur går jag tillväga? vad betyder 520, 528, 620 m.m.??

jag har alltså inte någon kedja ännu o hojen skall snart in på andra slutbes på sfro....

tacksam för alla svar.

Om jag förstår det riktigt:
* Den första siffran (i detta fall en femma) anger måttet c-c mellan nitarna/rullarna i kedja. På ett kedjenummer som börjar på en femma så ser man av länken som sportbike lade in att då är c-c måttet 5/8" (15.875mm) medan om kedjenummret (t.ex. 428) börjar på en fyra så är c-c måttet 1/2" (12.7mm).
* De två nästkommande siffrorna anger innerbredden på kedjan. På en 520 så blir innerbredden 1/4" (6.35mm) och på en 525 så blir innerbredden 5/16" (7.9375mm).
* Bokstäverna anger vilken typ av kedja det är. Om det t.ex. är O-ringstätad, X-ringstätad, förstärkt standard kedja eller liknande. För vanligt gatåka så brukar någon kedja med någon slags ringtätad kedja vara det bästa.
* Längden anges i antalet rullar som kedjan har. Finns inte den längd som man själv har så är det bara att köpa en något längre och kapa. OBS: skulle man räkna antalet rullar och få till ett ojämnt antal så har man räknat fel.

På ganska så många kedjor brukar det finnas instansat vilken storlek det är. Så en ordentlig rengöring av den gamla kedjan kan vara ett bra alternativ till att ta fram skjutmåttet (särskilt eftersom att en måtten på en sliten kedja inte stämmer till 100% jämfört med en som är splitter ny).

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph