Vad har jag för batteri?

Foxyracing

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2011
Hoj
-09, Thriumph Daytona 675
Jag har satt på en batterikollare på min Daytona 675 -09.
Och den behöver laddas. Har fått en laddare som kan skiftas mellan 6-12 V med 500mA. Men jag vet inte hur jag ser vilket typ av batteri jag har, och vilken typ av laddning jag ska ha?! Har kollat i instruktionsboken, men det står ingenting där.... Vill ju inte göra någonting tokigt. Vem vet?!
:confused:

Ditt batteri är GARANTERAT 12V, men jag skulle rekommendera att investera i en "intelligent" laddare som t.ex. CTech. Finns för rimliga pengar på Clas Ohlson.

Ditt batteri är GARANTERAT 12V, men jag skulle rekommendera att investera i en "intelligent" laddare som t.ex. CTech. Finns för rimliga pengar på Clas Ohlson.

Ok! :tummenupp Ja, köpte min indikator där en CTEK.. Då kanske man borde köpa laddaren som passar till den. Har ingen info om den laddaren jag fick. Kan man pajja batteriet om man använder fel laddare? Den jag har funkar till 12 V.

Skillnaden mellan en "intelligent" och en "dum" laddare :) är att den mer avancerade övervakar batteriet och reglerar laddström och -spänning under tiden, medan den enklare bara matar på.
Med en enklare laddare får man själv hålla reda på laddtiden. Om du t.ex har ett 15Ah batteri och laddaren ger 500mA, tar det teoretiskt 30 timmar att fulladda ett tomt batteri. Ctek:en kan du koppla in i Oktober och lämna på hela vintern, så har du ett fräscht batteri i vår. :tummenupp
Den kan också ibland användas för att skrämma igång ett dött batteri, bara där har man tjänat in hela kostnaden.
Den här duger utmärkt till de flesta normala MC och bilbatterier:
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=161762580

Last edited:
Biltema har även smartladdare för det facila priset av 249:- med naturligtvis ett års garanti som fungerar bra.Personligen är det bättre att skruva av batteriet under vinterhalvåret och ta in det i värmen och eventuellt underhållsladda det någon gång mellan varven än att ha en batteriladdare tillkopplad under ett halvår.Har batteriet t ex en tendens att läcka ström går laddaren med andra ord igång ofta trots att hojen står still.Rena vansinnet.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/B...hor/Smartladdare-for-bly--och-GEL-batterier1/

Last edited:
Köper du en "smart" laddare är det som sagt bara att koppla in på hösten och vara glad på våren...
Väldigt bekymmersfritt. Det enda smolket är sådana som man måste välja läge på innan laddning börjar. De avslutar sitt goda arbete om det blir ett strömavbrott.

"Dumma" laddare kopplar jag plus på höger öra och minus på vänster och ser lycklig ut hela vintern... :tungan

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing