Vad har hänt min hörsel?

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
För typ 2 veckor sen nöss jag och det slog lock för örat, det har inte släpt än och för några dagar sen började det pipa i örat.
Det är otroligt irriterande. Så jag undrar vad man kan göra åt det och om det kommer försvinna av sig själv?
Tror inte det är tinitus efter som jag inte utsatt mig för några högre ljud på sistonde. Till saken hör attjag har varit förkyld mer eller mindre sen innan jul och att jag hade bihålle inflamation i början av året som jag åt pencilin för men det blev typ inte bättre så jag är fortfarande svullen/öm i bihållerna. Jag har fått kraftiga host attaker det senaste halvåret.

HJÄLP MIG REDA UT DET HÄR!! Jag har gått till doktorn men dom gör ju typ inget, har fått nått pencilin, två sorters hostmedecin vad av den ena är cocilanaetyfin, som man tydligen kan vara alergisk mot men det har jag inte varit förut och det här är väll knapast en allegisk reaktion eller? Någon som vet något?

prulle skrev:
För typ 2 veckor sen nöss jag och det slog lock för örat, det har inte släpt än och för några dagar sen började det pipa i örat.
Det är otroligt irriterande. Så jag undrar vad man kan göra åt det och om det kommer försvinna av sig själv?
Tror inte det är tinitus efter som jag inte utsatt mig för några högre ljud på sistonde. Till saken hör attjag har varit förkyld mer eller mindre sen innan jul och att jag hade bihålle inflamation i början av året som jag åt pencilin för men det blev typ inte bättre så jag är fortfarande svullen/öm i bihållerna. Jag har fått kraftiga host attaker det senaste halvåret.

HJÄLP MIG REDA UT DET HÄR!! Jag har gått till doktorn men dom gör ju typ inget, har fått nått pencilin, två sorters hostmedecin vad av den ena är cocilanaetyfin, som man tydligen kan vara alergisk mot men det har jag inte varit förut och det här är väll knapast en allegisk reaktion eller? Någon som vet något?

I värsta fall så kan man behöva klippa hörselnerven för att slippa pipet. Det kan dock vara så att inte ens det hjälper då "pipet" antingen har sitt ursprung någon annanstans alternativt lagt sig som minne på hjärnan. Har hänt att folk blivit så tokiga så det kört en virknål in genom örat för att få stopp på det.....
tror inte det hjälper.

Har du tur går det över av sig själv eller så får du lära dig leva med det.

ah17 skrev:
I värsta fall så kan man behöva klippa hörselnerven för att slippa pipet. Det kan dock vara så att inte ens det hjälper då "pipet" antingen har sitt ursprung någon annanstans alternativt lagt sig som minne på hjärnan. Har hänt att folk blivit så tokiga så det kört en virknål in genom örat för att få stopp på det.....
tror inte det hjälper.

Har du tur går det över av sig själv eller så får du lära dig leva med det.

Ja va bra känner mig mycket bättre. :gnissla :brinnerup

prulle skrev:

Jag får ibland mer pip och brus i öronen än normalt när jag blir förkyld. Om du har tur så försvinner det när du blir av med din iinflamation, annars har du otur :näsblod

Långa farbron skrev:
:rofl

Yes försvinner någon micro sekund när jag nyser så jag tror det är att mina bihåller är igensatta.

Man behöver inte ha varit utsatt för höga ljud för att man ska få tinnitus, det kan jävligt nog bestämma sig för att hälsa på ändå.
Allt ljud som hörs i örat längre än 5 minuter i sträck men inte hörs utanför örat definieras som tinnitus oavsett hur det uppkommit
Riktigt varför man får det är det ingen som riktigt vet men tinnitus är inte en sjukdom i sig utan är oftast symptom på att något i hörselsystemet (öron, hörselnerv, hjärna) inte är tip-top. Det kan även komma ifrån att man är spänd i käken, nacke/axlar osv.

För din skull är det nog bara att avvakta och se vad som händer när du blir frisk från bihålorna och den skiten du har.

det försvinner nog ska du se. sj har ja tinitus och när ja e förkyld har ja ont i öronen oftast det högra, kan bero på att de var höger örat ja fick tinitus på först. men iallafall när jag är förkyld så piper det lite extra oxå... så tror och hoppas det går över för dej

tjenare, läste vad du skrev och förstår att du blev orolig. jag tog ett snack med mossan som då råkar vara audionom (öronläkare) och hon sa att det inte är nått att oroa sig för så länge du är förkyld, det ska visst hända vissa då och då :confused: ....det löser sig nog ska du se

Skogis skrev:
tjenare, läste vad du skrev och förstår att du blev orolig. jag tog ett snack med mossan som då råkar vara audionom (öronläkare) och hon sa att det inte är nått att oroa sig för så länge du är förkyld, det ska visst hända vissa då och då :confused: ....det löser sig nog ska du se

TACK!!!!!! Hälsa din mamma att hon rädda min alla hjärtansdag! :tungan
Nej men känns j'vligt skönt att höra.

crm skrev:
det försvinner nog ska du se. sj har ja tinitus och när ja e förkyld har ja ont i öronen oftast det högra, kan bero på att de var höger örat ja fick tinitus på först. men iallafall när jag är förkyld så piper det lite extra oxå... så tror och hoppas det går över för dej

Jag har iof alltid ett svagt bakgrunds suss/pip men det hörs normalt bara vid total tystnad typ om man vaknar kl 3 på nattten och tänker på det kan man höra det. Men det här är typ nästan i samma ljudnivå som vanlig samtals ton..

Fan vad du gnäller, en annan har haft pip och sus i öronen sen han var på sin första konsert när han var 14 år gammal.

Inte för att jag är en doktor eller nått (ännu) men det som den där öronläkaren sa verkar vettigt :tungan
Var riktigt förkyld härom veckan, sitter fortfarande i litegrann. Det byggdes upp ett rejält tryck i skallen vilken förmodligen var fullt med allt möjligt obra. Hur som helst så märkte jag en kväll att det tjöt i ena örat, det satt i några dagar, märkte det ju dock endast när jag skulle sova. Nåja, nu har det släppt i.o.m att allt äckel i skallen är på väg ut :näsblod

prulle skrev:

har du tagit mycket av cocilanaetyfin? morfin i det om jag inte minns fel..
det äkligaste jag har druckit men herre min gud vad cool jag kände mig sen .. tog förvisso förmycket men hade desto roligare :banana

Solid snake skrev:
Fan vad du gnäller, en annan har haft pip och sus i öronen sen han var på sin första konsert när han var 14 år gammal.

Jag gnäller inte jag är rädd..

Cyanid skrev:
har du tagit mycket av cocilanaetyfin? morfin i det om jag inte minns fel..
det äkligaste jag har druckit men herre min gud vad cool jag kände mig sen .. tog förvisso förmycket men hade desto roligare :banana

Har gjort tabben att ta det och sen dricka en 2,25 cider (vafan 2,25 det är ju inte alchol typ..) Blev jävligt yr i kolan.. Så jag tvivlar inte, på att man kan bli en kul typ av det.

Jag har haft tinnitus så länge jag kan minnas och har också erfarenhet av öroninflammation.. Här har du mina råd:

1. Besök läkarna på www.chinesemedicalcenter.se. Dom kommer nog inte att kunna fixa tinnitusen direkt (det är ju bara är ett symptom) men dom kan nog fixa bihåleinflammationen samt ge dig goda råd om rätt kost för dig osv. Det är dyrt, typ 700:-/gång inklusive kinesiska örter men vad gör man?
2. Om inte det hjälper eller om du är väldigt angelägen att fixa det så snabbt som möjligt så kan du också besöka en zonterapeft. Zonterapi fungerar mycket bra för mig när jag får lite värre tinnitus.

Lycka till :pannkyss

prulle skrev:
Har gjort tabben att ta det och sen dricka en 2,25 cider (vafan 2,25 det är ju inte alchol typ..) Blev jävligt yr i kolan.. Så jag tvivlar inte, på att man kan bli en kul typ av det.

SKA absolut inte blandas med alkohol :fyllisar

jävligt bra är det iallafall.. min hosta försvann och jag blev hur kul som helst . .

Jag håller på att utbilda mig till Audionom. Förhoppningsvis klar till sommaren, vi är dock inte öronläkare utan håller på hörapparater och hörselmätningar.

Visst är det vanligt att man hör pip o sus o så vidare när man är sjuk men det brukar försvinna när man blir frisk igen.

Sedan kan det vara så också att när man är sjuk käkar man smärtstillande tabletter me paracetamol i. Paracetamolet i tabletterna kan orsaka tillfällig tinnitus så om man äter det kan det låta .... piiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiip :död

M.v.h Ralf

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...