Vad har hänt med stiften?

-> 1 <-

Medlem
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
DL K5, 3YF, 2x3HE, B6, 423S
Har haft problem med att FZR:en gått dåligt, svarat segt på gasen, bluddrat och hållit på.
Idag rev jag ur stiften och såg något mysko. På två av stiften var centrumelektroden "lös" och kunde röra sig ungefär 2-3 mm in och ut i isolatorn (se bilder).

Klicka här för bilder !!

Alltså har elektrodavståndet varierat mellan typ 0,1mm i ytterläget och 2,5mm i innerläget. Jag antar att jag ska vara glad att inte hela elektroden lossnat och ramlat in i motorn. Det räcker alltså att bara vinkla stiftet upp eller ner för att elektroden ska röra sig ut och in.

Är detta normalt "slitage" eller vad har hänt?

Med nya stift fick jag en "ny" hoj som går ruskigt mycket bättre än förut.

-> 1 <- skrev:
På två av stiften var centrumelektroden "lös" och kunde röra sig ungefär 2-3 mm in och ut i isolatorn

Ser fan inte klokt ut! Nej, jag har aldrig sett, eller för den delen hört, om något liknande!

Vad skumt, vad var det för stift? Märke?

/J

Inte precis vad man skulle gissa på om nån frågar varför hojen går taskigt...

Knackning eller detonation kanske. Var isolatorn borta ?
Några tecken på överhettning eller små prickar (pepprat) på stiften ?

Tror Andersbrink fått nåt att gotta sig åt...
/u

Det där är inte så ovanligt, taskig produktionsprocess hos tändstiftstillverkaren. T.ex. NGK verkar ha mer problem än andra fabrikat. Annars brukar det vara vanligare att sidoelektroderna ramlar av pga taskig punktsvets.

Inte undra på att hojen gick som ett arsel! :skrämd

Stiften är vanliga NGK CR9E.

Det finns inga tecken på knackningar eller så på siften, de ser helt OK ut och isolatorn är brunfärgad som den ska vara.

Jag antar att det borde vara något produktionsfel. När jag plockade ur stiftet först trodde jag att det gått varmt och att elektroden bränts bort, men när jag vände på stiftet hoppade den ut, helt sjukt.

Jag antar att elektroden åkt in i isolatorn pga kompet när det skulle tända och därmed har jag haft elektrodavstånd på flera mm, inte så kostigt att motorn gått lite mysko. :)

Jag trodde hela tiden att det var förgasarna som var taskigt inställda, men detta kan ju förklara ett och annat. :)

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra