Vad har hänt med mitt nätverk?

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Hej,

1 server, 4 arbetsstationer, 1 Adsluppkoppling.

Efter helgen fungerar inte nätverket, dvs jag komemr inte in på servern. Nätverket som sådant verkar fungera så tillvida att internet går genom servern och det kommer vi åt allihop, men personliga och gemensamma mappar nås inte.

Tittar man på "nätverket" på servern så syns inte arbetsstationerna längre, bara servern.

Wassup?

Finns nog 1000 saker som kan ha orsakat det.
Vilket operativsystem körs på servern?

Kan det vara någon automatisk säkerhetsuppgradering (SP2 för winXP) som körts och spärrats?

t-rex skrev:
Tittar man på "nätverket" på servern så syns inte arbetsstationerna längre, bara servern.
Tycker det händer titt som tätt i nätverk med Windowsdatorer.
Prova om du kommer åt någon dator från servern (eller tvärtom) med kommandot:
\\datornamn\C$

t-rex skrev:
Done that.

Notering; jag kan "se" de andra arbetsstationerna i nätverket från min egen, men inte från servern...

Starta om switch/hubb. En del sådana är känsliga för störningar på elnätet.

Ok, senaste nytt;

I felloggen hittar jag nu ett fell som heter 7000 och 7001. Detta innebär (tydligen) att netbieu (eller nåt) inte funkar, eftersom en enhet inte fungerar.

Jag har kollat enhetshanteraren, och där syns inga fel.

De flesta problemen verkar ha varit 22:30 i lördags natt, dvs mitt i stormen. Kan ett blixtnedslag eller ngt förstöra mitt nätverkskort i servern såtillvida att det går att surfa med det men inte dela nätverksresurserna?

Jag har försökt läsa på, och det verkar som om surfa=tcpip=funkar, och dela nätverksresurser=netbiue=funkar tydligen inte... Är jag rätt ute? Skall iaf testa med ett anat nätverkskort i morgon.

t-rex skrev:
Ok, senaste nytt;
Det slog mig just att jag faktiskt inte hade producerat något de sista 2-3 åren. Man var visst tvungen att ha skapat filer för att hitta filer. Det enda jag hittade av värde var cachefilen till explorer. Den var visst på 15 Gb.
Man kanske skulle surfa mindre.

Sedär, ett visst mått av självinsikt :hihi

:gråta :6surkart
benrangel skrev:
Sedär, ett visst mått av självinsikt :hihi

:gråta

:6surkart

Fulkvot och fulhack. Du kanske kan hjälpa till? Annars finns det snart en finfin server liggande på gården nere vid kyrkogatan. Funktionen kan eventuellt upplevas som lite nedsatt då den just testat newtons principer om att 2 våningar+datorchassi+stenlagd innergård=inte bra, men wattafakk, den funkar ju inte direkt klockrent som det är.

Testa att stäng ner hela nätet (inte bara servern alltså) om du nu inte gjort det redan? Samtliga aktiva nätverkskomponenter; server, klienter, switchar, routers. Stäng ner skiten i någon minut, starta därefter switchar, router, brandvägg, server och sist klienter.

Prova det och återkom.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...