Vad har hänt med mina däck?

keeeka

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2008
Hoj
03, Honda, CBR600rr
Hallå. För någon dag sen hittade jag dessa streck på båda däcken. Det är precis som om att man har "limmat ihop dem på mitten" (eller liksom svetsat gummit) och att man ser kanten i mitten. En tunn linje som inte går spikrakt men följer däcket runtom. Är det livsfarligt-, dags-att-byta- eller kör-på!-status?

Bifogar två bilder som kanske gör det hela lite lättare.

dsc00488g.jpg

dsc00489e.jpg

Åh fan. Det låter bra. Skönt att slippa köpa nytt. Men varför blir det sådär? :S

Köpa nytt? Får ja fråga hur gammalt däcket är? Där e ju spår som fan!:)

Du har axxat över en liten sten bara.

Om rotationsriktningen är åt fel håll vad händer då? Däcket slits ut snabbare eller? Upptäckte här om dagen att förra ägaren hade vänt däcket åt fel håll :gnissla

Om rotationsriktningen är åt fel håll vad händer då? Däcket slits ut snabbare eller? Upptäckte här om dagen att förra ägaren hade vänt däcket åt fel håll :gnissla

Inget spec. förutom att vatten-bortlednings-egenskaperna minskar med däck monterade i fel rotations riktning

Det sägs ju att det är sak samma för stommen i däcket, slicks tex vänder man ju för att slippa slänga ett däck med coord på ena sidan och gjutnabbar på den andra. På gatdäck blir det dock konstigt med mönstret om man vänder dom, det är ju tex tänkt att transportera undan vatten.

har du rotationen på fel håll på däcket, så får du mycket mer vägljud med. Prova göra det på en bil, låter som du har vinterdäck året om...

Jag oxå

Jag hittade oxå rand i veckan. Trodde däcken var på g att splitta..

Men som Xorf sa ovan: Vi måste nog gasa mera. Tillverkaren anger ju att det är fegrand :rolleyes:

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT