vad har hänt med försäkrings premierna

lema

BiH
Gick med
26 Jan 2005
Hoj
2008 zx6r
Har det blivit mycket dyrare att försäkra hojen nu? sålde min R1-a i januari och undrar nu om det är någon mening att köpa en sporthoj.Hur mycket har ni fått betala mer i månad nu

Har det blivit mycket dyrare att försäkra hojen nu? sålde min R1-a i januari och undrar nu om det är någon mening att köpa en sporthoj.Hur mycket har ni fått betala mer i månad nu

Inget alls, dels på grund av att förändringen tidigast träder i kraft den 1 JULI och dels att förslaget inte är godkänt än vad jag vet.

Last edited:
Höjningen på 30-35% den 1 Juli är spikad och träder i kraft då !

Är det inte precis det det inte är?

"Förslaget om skatt på trafikförsäkringspremier tillbaka till utskottet (SkU16)

Riksdagen beslutade att återremittera förslaget om att införa en skatt på trafikförsäkringspremier och trafikförsäkringsavgifter från och med den 1 juli 2007. Återremissen innebär att förslaget skickas tillbaka till skatteutskottet för ytterligare beredning."

http://www.riksdagen.se/Webbnav/index.aspx?nid=7160&datum=2007-05-31

@duckie

Du har rätt..förslaget är inte spikat än. Det dröjer innan det händer ngt.

Har du inte hört?

Det har tjatas om denna skatt 1 År nu! Fattar inte hur folk kan ha missat detta....

Frågan som inte är klar är hur mycket mer den kommer att höjas år 2009
(det pratas om 100-300%)

Läs mer och skriv under på:
http://www.svmc.se/templates/CampaignStartPage.aspx?id=1476

Då kan det bli riktigt dyrt. Det första höjningen som nyligen inträffat kommer inte påverka antalet motorcykar i trafiken.

Kommer istället en ökning av premien på 100%-300% under 2008 eller 2009 så kommer troligen större beståndet av motorcyklar försvinna i trafiken, väldigt tråkigt.

Beg.priserna kommer vid ett sådant beslut också att dumpas betydligt.

Jag tror att det blir en höjning från försäkringsbolagen iallafall.
Oavsett om det är spikat eller ej.
Just bara för att försäkringsbolagen är rövhål och att det kan passa på att lura av oss mer pengar.

Det blev väl spikat idag, iaf enligt privataaffärers senaste nyhet, dock står det bara om bilar men jag antar det gäller för MC också. Betonar "väl" eftersom jag kan tyckas utläsa både att det är beslutat men även att det inte riktigt är klart..
http://www.privataaffarer.se/newsText.asp?s=pa&a=21299

Här är ett citat från den artikeln så jo, gäller nog hojar också.

"Den nya skatten som införs första juli gäller alla fordon men ju dyrare försäkring desto högre blir premien efter skattepåslaget. Det är staten som tar in skatten som försäkringsbolagen nu blivit ålagda att administrera."

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka