Vad har du i byxan Jan...

Vad sparar du ner datat i eftersom du behövde ha en ryggsäck? Direkt i en laptop?

Tror inte att det är så vidare svårt att antingen använda en PDA för att spara in samplingsdata eller bygga ett specialkort med USB-interface och en microdrive på säg 1Gb eller så som bara sparar rådata...

TITTA!!!!!

ahlgrens.jpg

Utifrån vilka kriterier är Sviestad konstruerad egentligen, jag anar smygsponsring!! :mad:

HanneZ:
Nej, enligt den info jag har diffar GPSer inte mer än +/-7m men under den tid som man normalt mäter, dvs ca 20 minuter, har vi inte haft mer än ca 0,3 m diff. Sen att GPSen kan "sidoförflytta" aktuell bana 7m till nästa mättillfälle en annan dag spelar ingen roll eftersom man alltid mäter in en fast punkt och utgår ifrån denna.

Lime:
Det var praktiskt att lägga ner GPSen i ryggsäcken men visst hade jag kunnat tejpa fast den på hojjen istället.

Brodin:
Du har rätt och fel på samma gång. De brister i GPSen som du nämner är i praktiken inget problem. Det finns enkla sätt att "runda av" kantiga GPS-mätvärden, se bild nedan. Blå linje är utvarvet när jag kommer från depån och håller högerkanten genom första böj. Gul och lila är det kommande varven och ökar vi bara samplingen till 1 Hz så kommer det nog att se bra ut. Visst kommer det att bli ett mätfel men det kan vi leva med för vi behöver inte veta den exakta farten vid en viss punkt. Det vi är intresserade av är om farten genom en kurva ökar eller minskar när vi tex ändrar i fjädringen eller spårval.

Obs, X- Y-axlarna är inte skalenliga så därför ser esset ut att vara en aning ihoptryckt.

jP:
tror du kommit på något här!? :hihi

Borsiin JR, ft, Sandstream:
Javisst kan man köpa en färdig GPS-produkt alternativt göra affärer av detta men min tanke var att använda en fungerande lågbudgetprodukt nämligen en vanlig GPS + en dator. Dator har de allra flesta hemma och en enkel GPS kostar inte mycket, dvs nästan alla fixar detta själv.

:)

Bifogat

• esset.jpg
    esset.jpg
    29.7 KB · Visningar: 61
Åsa #96 skrev:
Men du fick iallafall flångnya fram- & bakhjulsstöd med, fortfarande i orginalförpackningen..... :7peta ;-)
Ja, hojen har verkligen blivit enormt fin. Bra jobbat i vinter :tummenupp
Vi ses väl på BikeWeek?

Ja absolut. Och mycket andra delar också för den delen :Bugar
Ja nog syns vi där, men jag håller mig på läktarplats :)

Strandelin skrev:
Lime:
Det var praktiskt att lägga ner GPSen i ryggsäcken men visst hade jag kunnat tejpa fast den på hojjen istället.

ah... det var så enkelt. borde jag ha fattat *pucko mig*

När det gäller deviationen i GPS-systemet så borde det som du säger inte spela någon som helst jäkla roll eftersom det på en så liten yta som det handlar om visar lika mycket fel oavsett var på banan du är och den har ju in princip inte några höjdskillnader som skulle kräva kompensation...

Fast lite kul skulle det ju vara om man kunde kalibrera banan med GPS:en... Vad förvånade de som är på banan skulle bli om du kalibrerade när de var ute och körde och allt flyttade sig 50 meter till vänster... :D

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT