Vad har du för IQ?

Från mensa.dk.

Bifogat

• iq.JPG
    iq.JPG
    76.7 KB · Visningar: 82
Med spridning menas vad? :va

Med högre spridning sträcks kurvan ut och siffrorna blir annorlunda. Om man mäter med spridningen 15 är Mensanivån 130, men om man mäter med spridning på 24 så är Mensanivån 148. Som att mäta med olika enheter typ.

Nu provade jag förresten det där testet igen. Fick 135. Fast det kanske är fusk att göra två gånger. Jaja, jag låtsas som att det inte är det.

Asså. Jag gjorde precis det här testet (i inlägg 1). Eftersom jag inte orkade belasta min hjärna i 40 minuter så klickade jag igenom allt på mindre än en minut. Rent slumpmässigt alltså. Resultatet blev IQ=84. Det ligger i den övre tredjedelen för IQ=Low.

Hur bär man sig åt för att få en IQ på very low? Bara hinna med tre svar (som man dessutom svarar fel på) på 40 minuter?

Om du vill jämföra med oss andra så borde du använda rätt spridning. Alltså 15 istället för 24.

Alltid retar det någon. :D

Spela roll för övrigt.. Jag ligger en bit in på mensa-nivå. Mäta snoppen får ni andra göra. Testet gjorde jag för 4-5 år sedan och jag tror inte jag blivit dummare på senare år. Sannolikt motsatsen. :)

Tyvärr inte.
Gör Illustrerad vetenskaps test eller dylikt istället.

Fortfarande inget legitimt test men är det en fingervisning du är ute efter så är det the way to go.

har gjort det också. så vitt jag minns är det väl precis samma, bara med färger också?:va gav i vilket fall som helst samma resultat så:)

har gjort det också. så vitt jag minns är det väl precis samma, bara med färger också?:va gav i vilket fall som helst samma resultat så:)

Det är nog mensas testprov du menar.
Illustrerad vetenskap har fyra delmoment varav endast ett av dem är figurklur.
Vill minnas att det förutom figurer är matematik, minne och logik.

Det är nog mensas testprov du menar.
Illustrerad vetenskap har fyra delmoment varav endast det ena är figurklur.
Vill minnas att det förutom figurer är matematik, minne och logik.

det är möjligt, men jag vet att testet jag gjorde fanns på deras hemsida:) vilket var det annars du tänkte på? känner inte igen det där med fyra moment men det kunde ju vara kul att testa:)

det är möjligt, men jag vet att testet jag gjorde fanns på deras hemsida:) vilket var det annars du tänkte på? känner inte igen det där med fyra moment men det kunde ju vara kul att testa:)

http://www.illvet.se/htm/IQTest/sv/index.html

Asså. Jag gjorde precis det här testet (i inlägg 1). Eftersom jag inte orkade belasta min hjärna i 40 minuter så klickade jag igenom allt på mindre än en minut. Rent slumpmässigt alltså. Resultatet blev IQ=84. Det ligger i den övre tredjedelen för IQ=Low.

Hur bär man sig åt för att få en IQ på very low? Bara hinna med tre svar (som man dessutom svarar fel på) på 40 minuter?

Sannolikt är det så att varje rätt svar inte ger samma ytterligare poäng.
Poängen du får för varje rätt svar kan tänkas minska linjärt alternativt exponentiellt med det stigande antalet frågor du svarat rätt på.
Således får du ganska högt reslutat även om du bara slumpat fram några korrekta alternativ eftersom det faktum att du svarat rätt här och där visar att du har någon om än kort förmåga att lösa den här typen av uppgift.

Förmodligen resulterar inte noll poäng i noll IQ heller.
I det här sammanhanget kan noll poäng mycket väl motsvara ett IQ på 50 eller dyligt. Very low, med ord.
Du hajar.

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma