Vad hade ni gjort i min situation? Utbildning

• Thread starter Thread starter H4
  • Start date Start date

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Tjena!

Jag ligger och velar mellan Handelhögsskolans ekonomprogram i Göteborg (240 hp) och Civilekonom programmet i Borås som också är på 240 poäng.

Ni som är insatta i ämnet - vilken skola håller högre kvalitet på utbildningen? Vilken utbildning väger tyngre, eller spelar det någon roll sen? Blir man exempelvis mindre attraktiv om man har en examen i Borås högskola istället för en examen här i Göteborg?

Utan att veta alltför mycket om utbildningarna i sig så hade jag helt klart valt handels. Verkar vara en bredare utbildning med klart bättre utgångsläge än många andra utbildningar.
Är ju inte för inte som många av topparna i näringslivet kommer från just handels.

Markus: Jo, det vet jag. Däremot vet jag inte om det är så stor skillnad på skolorna eller inte... därav inledde jag med att inte är så hemma på det.
Men samtidigt vet jag att det kontaktnät man knyter på Handels i stockholm som har otrolig betydan för framtiden så visst, det är nog stor skillnad.

Äsch vafan, flytta till Sthlm istället tycker jag! :D

Det är ingen skrikande efterfrågan på ekonomer men vill man verkligen jobba inom det området så är det Handelshögskolan i Stockholm som gäller och för dom som tar examen därifrån brukar det alltid finnas jobb.

Kommer man inte in där så är nödlösningen Handelshögskolan i Göteborg.

Tredje alternativet är att börja på annan ekonomlinje och sedan försöka få förflyttning till Handelshögskolan i Stockholm vilket kräver mycket goda resultat och kanske även tur. Vet inte ens om den möjligheten fortfarande finns kvar... :va

Varför bli ekonom när man kan bli civilingenjör? :tummenupp

För att svara på din fråga så tror jag att Göteborgs universitet håller högre standard på sin utbildning än Borås.

Men kan också tipsa om att om du vill plugga så borde du välja en "riktig" studentstad typ Uppsala eller Lund, på grund av att det är mycket roligare då. Att plugga på universitet handlar nämligen om mycket mer än bara själva pluggandet i sig. Studentlivet är halva grejen, och det är bäst i Uppsala :yoparty

Helt klart Handels i GBG, dels kommer du vara mer attraktiv ute på marknaden, sedan så kommer du få högre ingångslön om du tar din examen i GBG än om du skulle göra det i Borås.

Högskolan i Borås har inte lika hög status som Handels I GBG, du borde ha det i åtanke.

Varför bli ekonom när man kan bli civilingenjör? :tummenupp

För att svara på din fråga så tror jag att Göteborgs universitet håller högre standard på sin utbildning än Borås.

Men kan också tipsa om att om du vill plugga så borde du välja en "riktig" studentstad typ Uppsala eller Lund, på grund av att det är mycket roligare då. Att plugga på universitet handlar nämligen om mycket mer än bara själva pluggandet i sig. Studentlivet är halva grejen, och det är bäst i Uppsala :yoparty

Lätt, för att jag redan prövat på maskinteknik på chalmers och insåg att en teknisk utbildning är totalt ointressant för mig, även om det i slutändan är en bra utbildning och ger bra lön.

Det är ingen skrikande efterfrågan på ekonomer men vill man verkligen jobba inom det området så är det Handelshögskolan i Stockholm som gäller och för dom som tar examen därifrån brukar det alltid finnas jobb.

Nej, inte nu. Men när han är klar om drygt 4 år så lär läget se annorlunda ut. Skulle inte alls vara orolig över det. Kolla dagsläget på datorsidan, det råder stor brist på folk med bra datorkunskap till följd av att folk undvek de utbildningarna efter IT-bubblan.

För att svara på TS fråga så skulle jag välja GBG, dock hade jag kollat möjligheterna med handels i sthlm eller motsvarande här i Lund (som jag fått för mig står sig rätt ok ändå).

Nej, inte nu. Men när han är klar om drygt 4 år så lär läget se annorlunda ut. Skulle inte alls vara orolig över det. Kolla dagsläget på datorsidan, det råder stor brist på folk med bra datorkunskap till följd av att folk undvek de utbildningarna efter IT-bubblan.

För att svara på TS fråga så skulle jag välja GBG, dock hade jag kollat möjligheterna med handels i sthlm eller motsvarande här i Lund (som jag fått för mig står sig rätt ok ändå).

Arbetsmarknaden för ekonomer har alltid varit tuff och kommer sannolikt att fortsätta vara det.
Undantagen är studenterna från dom mest välrenomerade skolorna.

Utan att veta någonting om respektive utbildning så känns det inte som ett svårt val. Göteborg med liseberg, havet, aveeenyyyyn, alla uteställen mot Borås med... hmm.... en gammal stadsminister föddes väl där? Skoansiktet, vad han nu hette.

Sen så spelar det inte så stor roll ifall nu Borås skulle ha en lite bättre utbildning eftersom de som ska anställa dig sedan inte kan jämföra skolorna så lätt utan det blir statusen på skolan som avgör.

Utan att veta någonting om respektive utbildning så känns det inte som ett svårt val. Göteborg med liseberg, havet, aveeenyyyyn, alla uteställen mot Borås med... hmm.... en gammal stadsminister föddes väl där? Skoansiktet, vad han nu hette.

Ligger inte Hobbex i Borås?!? :confused:

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back