Vad hade ni för första hoj?

TTTriumph

Ny medlem
Gick med
15 Mar 2009
Ort
Linköping
Hoj
R1 -01, GSX-R 600 -01, Husaberg FE501 -95, Husaberg FE501 -00, Daytona 955i -99
Yamaha RD125LC -84 (icke YPVS) med micronsystem. Gött ketchupregister på den hojen. Fick nästan tunnelseende när man körde första gången, efter att ha gått från moppe:D
Inget inget inget ALLT.:yoparty
 

Cawasapien

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2013
Ort
i öppna landskap
Hoj
- 04 zx 10 r Ninja
Eftersom jag ändå är här så svarar jag även på denna tråd .

Jag införskaffade mig en lätt bed Suzuki GT 125 - 74 i slutet av 70 talet .
2cyl , 2 takt å 16 otrimmade hk var tillräckligt på den tiden ! :banana
 

Cawasapien

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2013
Ort
i öppna landskap
Hoj
- 04 zx 10 r Ninja
Yamaha RD125LC -84 (icke YPVS) med micronsystem. Gött ketchupregister på den hojen. Fick nästan tunnelseende när man körde första gången, efter att ha gått från moppe:D
Inget inget inget ALLT.:yoparty

Jasså , ni hade vänstertrafik i Lindköping ända till 1984 ? :hihi
De har jag inte hört att de var nån annan stans i Sverige då ännu ! :Bugar

Jag har hört talas om att de fanns något förslag på att vissa fordonsgrupper skulle gå över före andra till höger
trafik , t.ex skulle lastbilar gå över före andra och sen efter några veckor skulle bilar gå över !
Men att mc skulle vänta ända till 1984 har jag inte hört talas om ännu !!! :rofl
 

TTTriumph

Ny medlem
Gick med
15 Mar 2009
Ort
Linköping
Hoj
R1 -01, GSX-R 600 -01, Husaberg FE501 -95, Husaberg FE501 -00, Daytona 955i -99
Jasså , ni hade vänstertrafik i Lindköping ända till 1984 ? :hihi
De har jag inte hört att de var nån annan stans i Sverige då ännu ! :Bugar

Jag har hört talas om att de fanns något förslag på att vissa fordonsgrupper skulle gå över före andra till höger
trafik , t.ex skulle lastbilar gå över före andra och sen efter några veckor skulle bilar gå över !
Men att mc skulle vänta ända till 1984 har jag inte hört talas om ännu !!! :rofl

Hittat på tuben, troligtvis från England.
Tyckte det klippet visade rätt bra hur registret på dessa hojar är.:tummenupp
 
Last edited:

BlueSoul

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2008
Ort
Uptown
Hoj
Triumph Tiger 800 -12
En Honda CB 125 K3. Elsystemet hade fler färger än regnbågen och varje timmes körning krävde lika mycket tid med multimetern. Min bästa polare trodde dock att det var en "tungviktare" när jag för första gången kom hem till honom med motorn igång.
 

BlueSoul

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2008
Ort
Uptown
Hoj
Triumph Tiger 800 -12
Köpte den innan jag hade körkort och ledde den typ 20 m från handlaren innan jag kickade igång den och försökte köra hem. Missade också en uppkörning på den pga hög tomgång, typ 3000 rpm. Det gillades inte att man tog konbanan på sladd trots att jag förklarade att tomgångsproblemet kunde kompenseras med körskicklighet. Det är dock over 30 år sen, satan vad gammal man blivit...
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
:) Hösten 1966, precis flyttat hem ifrån Liberia i väst-Afrika. Några utav mina skolkamrater hade där 50cc moppar med fulleffekt men jag vart aldrig moppeägare :-( men vart där lovad att få köpa lätt motorcykel när vi flyttade hem till Sverige. Så det vart en Husqvarna Silverpil 175cc och ynka 75 kilos vikt! Då vart det till att ta körkort, blev taget på Kvibergs regemente via FMCK, frivilliga mc-kåren. Det var jäkligt kul tid att va nybörjare/hojägare så det kördes en hel del, å så kom den där jäkla Sundapp KS100... som vart lite snabbare. Det jobbade man ju på att ändra, men inga kunskaper fanns. Körde ofta om Kungstorget i Göteborg och tittade på de stora grabbarna med sina Triump 500cc och 650cc maskiner. När en så var 18 år var det dags för tung hoj. Farsan hjälpte till och det blev en BMW R60 (30hkr) med 28 liters Hosketank och megafoner. Mycket gott ljud men ingen raket direkt... Så kom jag att bli knutte... Mvh Toyman

Averkade några hojar till innan intresset för annat tog över, Honda 450, 750, Kawa trepip 750. I början på 70 talet vart bilintresset stort. Hösten 1974 byggde jag min första dragster, ett intresse som höll i sig till 1997. 22 år med racing. Dragracing å fuskade 2 år och körde rally.... å så hade jag ett jobbrelaterat mini-intresse, körde radiostyrt miniracing, buggy i 1/10 el och 1/8 glödstift... som minihobby :). Under dessa 22 år med racing passerade det 3 hojar... Yamaha RD350, Harley Davidsson SuperGlide och Yamaha Midnight Special. 1997 såldes allt i garaget, allt och det gapade tomt, ekade däruti!!!!! Varit heltidsarbetande och samtidigt lagt lika mycket tid på motorsport.............. rastlösheten tog över och jag fann att mc.. det va grejen som kunde få bukt på rastlösheten. Köpte mig en drömhoj 1998 och blev en återfallsknutte! En drömhoj var till salu: En CB1100R 1982:a med 3000mil på mätaren. Sedan har det bara rullat på..... och garaget är nu mer än välfyllt och jag åker/kör hoj så mycket som det går..... :tummenupp

Tonys. Husqvarna Silverpil.jpg Tonys. BMW R60 Hoske-version 1.jpg
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Yamaha RD125LC -84 (icke YPVS) med micronsystem. Gött ketchupregister på den hojen. Fick nästan tunnelseende när man körde första gången, efter att ha gått från moppe:D
Inget inget inget ALLT.:yoparty

Så var det, hade också en sådan fast 83:a. Det var som hyperwarp tyckte man, svårt att hinna med och växla:hihi
Som med allt missbruk gick man över på tyngre grejer sen. (Ja tyngre var den verkligen GSX 750 EF-84) Då kändes inte Rd fullt så snabb längre...
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top