Vad hade ni för första hoj?

Första MC man ägde var en Suzuki RG 125 Gamma, den körde man dock mer eller mindre olagligt. :tungan

RG125Gamma.jpg

Första MC som man hade efter kortet var taget var en GSXR 1100 -93

IMG_0882.JPG
 
Första Hoj : Yamaha XT660r 2007
Varför : tog kortet med ursäCkten att jag skulle börja pendla essingeled
 
Första hoj: Suzuki GSX 400 FWS -83 (döpt till Victoria)
Varför: Alla sa att det var en perfekt första hoj och jag var korkad nog att tro på det. Tung, klumpig, svårkörd och saknar väghållning och bromsar. Men jag hade ändå inte råd med något annat som fattig student. Hojen "höll" i en månad med körkort innan den dog för sista gången under färd och inte gick att starta igen, då ställde min underbara mamma upp och lånade ut pengar till min första riktiga hoj, en CBR 600 F -96 (Ursula) :Bugar

Ursula hade jag sedan i fem säsonger och jag är nu inne på min tredje hoj som jag köpte våren -10 (Sarotea). Jag byter inte så ofta...
 
Yamaha TDM 850 -00.

Varför: För att enligt mina efterforskningar så var den tillräckligt bekväm för längre körningar och tillräckligt pigg och hanterbar för att kunna hänga med dom flesta på relativt inspirerade vändor på kurviga favoritvägar.

Enligt min åsikt hade dom rätt. Inga problem att köra 40-50 mil i sträck med annat en en bensträckare under färden. (då man också passade på att tanka även om det inte behövdes).
Gick på 0,4 - 0,5 vid normal touring med momsad hastighetsbegränsning. Billig i försäkring.

Jag var helnöjd med den och hade nog haft den kvar om den inte blivit kortad bakifrån av en lätt lastbil.

När jag ändå behövde köpa annan hoj så valde jag VFR 800 -06. Vassare, snabbare och betydligt bättre väghållning, bromsar och hantering. Dock inte riktigt lika bekväm. Men det får det vara värt när den är roligare.
 
Transvalp -99.
Perfekt första hoj. :)
Sida_väskor.jpg
 
Min första ( reggade ) hoj var en Yamaha RD 125 -81 Två cylindrig som var ombyggd till caféracer med RAASK fotpinnar och clipon. Jag kapade avgasrören i höjd med fotpinnarna sen var den okörbar:(
 
Övningskörde på min fars Honda cb 750 four -78. Den hade ju några år på nacken då detta var -99. Men det som inte dödar härdar. Det var ju ett jäkla skepp att asa runt på.
 
Första hoj: Köpte en osedd Ducati Monster 750 från 1998 med 5500 mil på mätaren på blocket, 3 månader innan jag tog körkortet.

Varför: För att den var sexig och jag var dum. Första jag fick göra var att lämna in den på service/genomgång som kostade 9800 kr då ingenting gick som det skulle. Sålde den samma vinter då den var för slö.

Men den var fin!
ducati-monster_750-31759_657d7f3e7bb44f78.jpg
 
Kawasaki 750H2 -72 var min första hoj, storbrorsan hade den o pappa ställde ultimatum till honom att antingen säljer han hojen eller så åker han ut ur huset, så jag köpte den.
Pappa gav upp bråket om att vi inte skulle köra hoj då.
Kawan fick man svetsa ramen på varje år innan besiktning- då vaggramen sprack vid styrhuvudet, detsamma med förstärkningarna. Sålde den när jag fick frilägen mellan 1 o 2an
 
Min första hoj var en inregistrerad Husqvarna cr390 1980 min ägo mellan 1984-1989 (lånad bild)
Min andra hoj var en Suzuki GS1000G 1983 min ägo mellan 1990-2003 "kraschad" (min hoj på bild)
Min tredje och nuvarande hoj Suzuki GSX1250FA

cr390.jpg

gs1000g.jpg
 
RD125LC-83 Var min först hoj som 16-åring. Varför? Snabb, bra chassie och bromsar. Den blev stulen :(

RD350 YPVS-86 var min första tunga hoj. Även denna snabb med bra chassie för den tiden. Såldes senare till en idiot till förmån för en RD500.

Obs, detta var i början på 90-talet och det bästa man kunde ha var typ en CBR600 eller GSX-R 750.
 
Honda XLR 125 gånger två, en lite mer sleten och en i superskick! :gnissla
 

Bifogat

  • foto0006v.jpg
    foto0006v.jpg
    60.8 KB · Visningar: 45
  • 74889_125731427486109_1464867_n.jpg
    74889_125731427486109_1464867_n.jpg
    41.6 KB · Visningar: 58
  • 229393_118107111604098_6605095_n.jpg
    229393_118107111604098_6605095_n.jpg
    122.4 KB · Visningar: 53
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top